Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZKM Zawiercie anuluje przetarg na cztery autobusy. Z przyczyn formalnych i cenowych

infobus
26.12.2025 08:03
0 Komentarzy

Decyzja o unieważnieniu postępowania na zakup autobusów elektrycznych dla Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu zapadła 23 grudnia 2025 roku i objęła wszystkie cztery części zamówienia.

Powodem były zarówno ceny ofert przekraczające możliwości finansowe zamawiającego, jak i formalne braki po stronie wykonawców. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile części obejmowało postępowanie na zakup elektrobusów dla ZKM Zawiercie?
  2. Jakie były główne przyczyny unieważnienia zamówienia we wszystkich częściach?
  3. Z jakiego programu unijnego współfinansowany był projekt zakupu autobusów elektrycznych w Zawierciu?

Cztery elektrobusy w czterech kategoriach

Postępowanie pn. „Zakup taboru autobusowego w Gminie Zawiercie” dotyczyło dostawy czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, po jednym w każdej kategorii: MINI do 8 metrów, MINI do 9 metrów, MIDI do 11 metrów oraz MAXI do 13 metrów. Inwestycja była współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027 i stanowiła drugie podejście do realizacji tego projektu.

Zamawiający wymagał pojazdów w pełni niskopodłogowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wyposażonych m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, zamkniętą kabinę kierowcy, system informacji pasażerskiej LED/LCD oraz rozwiązania umożliwiające ładowanie plug-in lub pantografowe – w zależności od klasy pojazdu. Oczekiwany zasięg wynosił od 250 do 300 km na jednym ładowaniu, co miało pozwolić na pełnodniową eksploatację w realiach komunikacji miejskiej Zawiercia.

Oferty i relacja do budżetu

Bezpośrednio przed otwarciem ofert ZKM Zawiercie poinformował o kwotach, jakie zamierza przeznaczyć na realizację poszczególnych części zamówienia. Dla części 1 było to 1.107.000 PLN brutto, natomiast dla części 2 2.337.000 PLN brutto.

W części pierwszej, obejmującej autobus elektryczny MINI do 8 metrów, po odrzuceniu oferty SOR LIBCHAVY SPOL. S.R.O. – z powodów formalnych – najkorzystniejszą ofertę złożyła MMI Sp. z o.o. z ceną 2.841.300 PLN brutto, co odpowiada 2.310.000 PLN netto (przy VAT 23%). Oznacza to, że cena była wyższa od budżetu zamawiającego aż o ponad 1,7 mln PLN brutto, co jednoznacznie przesądziło o braku możliwości wyboru tej oferty.

Analogiczna sytuacja wystąpiła w części drugiej, dotyczącej autobusu MINI do 9 metrów. Po odrzuceniu oferty SOR LIBCHAVY SPOL. S.R.O., jedyną ofertą niepodlegającą odrzuceniu była propozycja Kinetik Sp. z o.o. na kwotę 2.563.197 PLN brutto, czyli 2.083.900 PLN netto. Również w tym przypadku cena przekroczyła możliwości finansowe zamawiającego, który nie dysponował środkami pozwalającymi na zwiększenie budżetu.

W konsekwencji części 1 i 2 zostały unieważnione na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli z uwagi na fakt, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, jaką zamawiający mógł przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

W częściach trzeciej i czwartej, obejmujących odpowiednio autobusy klasy MIDI i MAXI, do postępowania zgłosił się wyłącznie SOR LIBCHAVY SPOL. S.R.O.. Jednak również w tym przypadku oferta została odrzucona z powodów formalnych – wykonawca nie złożył w wymaganym terminie podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

W efekcie dla obu części nie pozostała żadna oferta niepodlegająca odrzuceniu, co skutkowało unieważnieniem postępowania na podstawie art. 255 pkt 2 Pzp.

Jakie autobusy i co dalej?

Zgodnie z dokumentacją przetargową, ZKM Zawiercie planował zakup autobusów elektrycznych o zróżnicowanej długości, zdolnych do obsługi zarówno linii o mniejszym potoku pasażerów, jak i bardziej obciążonych tras miejskich. Pojazdy miały spełniać wymogi homologacyjne EWG, być wykonane z materiałów o właściwościach niepalnych oraz zapewniać wysoki komfort dla pasażerów i kierowców.

Planowany termin dostaw był powiązany z harmonogramem projektu unijnego, jednak unieważnienie postępowania oznacza konieczność ponownego przeanalizowania zakresu inwestycji, budżetu lub formuły przyszłego przetargu.

Unieważnione postępowanie było drugim podejściem ZKM Zawiercie do realizacji projektu elektrobusowego i jednocześnie potwierdziło rosnącą lukę między rynkowymi cenami autobusów elektrycznych a możliwościami finansowymi mniejszych operatorów komunikacji miejskiej. Przypadek Zawiercia pokazuje, że przy obecnych kosztach technologii zeroemisyjnych i braku elastyczności budżetowej nawet relatywnie niewielkie zamówienia mogą okazać się niemożliwe do sfinalizowania bez korekty założeń finansowych lub wsparcia dodatkowymi środkami zewnętrznymi.

Pełna dokumentacja postępowania dostępna jest na stronie zamawiającego: 👉 https://zkm-zawiercie.logintrade.net/zapytania_email,210328,8cfbf78c21313e30dbcb81d4a44fcb2e.html

Komentarze