Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra ogłasza przetarg na dostawę MINI autobusów elektrycznych. Z EFRR

infobus
11.02.2025 10:03
0 Komentarzy

11 lutego 2025 roku Miasto Zielona Góra ogłosiło przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych, elektrycznych, niskopodłogowych autobusów klasy I kategorii MINI.

Samorząd pozyskał dofinansowanie do tego zamówienie z Europejskich Funduszy Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027”. Ostatni zakup MINI elektrobusów w lubuskim mieście (i pierwszy w historii) wygrała firma Kinetik marką Karsan. Zobaczymy, czy teraz będzie podobnie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza zakupić Zielona Góra w najnowszym przetargu?
  2. Jakie wymagania muszą spełniać oferenci, aby wziąć udział w postępowaniu?
  3. Jakie wcześniejsze inwestycje w tabor elektryczny zrealizowała Zielona Góra?
W 2023 roku Zielona Góra odebrał trzy minibusy marki Karsan / fot. MZK Zielona Góra
W 2023 roku Zielona Góra odebrał trzy minibusy marki Karsan / fot. MZK Zielona Góra

Trzy razy MINI

Zielonogórski przetarg, prowadzony w trybie otwartej procedury, obejmuje dostawę pojazdów o długości maksymalnie 6,5 metra, przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej. Odpowiedzialnym za postępowanie jest Miejski Zakład Komunikacji. Szczegóły techniczne zamówienia, które obejmuje:

  • Dostawę 3 autobusów elektrycznych klasy I kategoria MINI (o długości do 6,5 m) wraz z pełnym wyposażeniem,
  • Pojazdy muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą, z przebiegiem nie większym niż 1000 km.
  • Autobusy muszą być niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w standardowe systemy monitoringu i informacji pasażerskiej.

Wymagania dla oferentów

Aby wziąć udział w przetargu, wykonawcy muszą:
✔️ Posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową na poziomie co najmniej 2 mln zł.
✔️ Być ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej na kwotę minimum 2 mln zł.
✔️ Wykazać się doświadczeniem – w ciągu ostatnich trzech lat wykonali dostawę co najmniej 3 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej.

Kryteria oceny ofert

Na oferty zamawiający czeka do 18 marca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
🔹 Cena60%
🔹 Właściwości techniczno-eksploatacyjne15%
🔹 Termin realizacji zamówienia10%
🔹 Gwarancja na autobus15%

Zamówienie podlega przepisom unijnym dotyczącym zamówień publicznych: dyrektywa 2014/24/UE Pełna treść zamówienia dostępna jest pod linkiem: https://mzkzgora.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet

Maksymalny czas realizacji – 365 dni od podpisania umowy.

W sumie za trzy niskopodłogowe i napędzane energią elektryczną mikrobusy marki Karsan miejska spółka zapłaciła 4,7 mln zł. Każdy z nich ma niespełna 6 m długości, pomieści 19 pasażerów i przejedzie ok. 180 km na jednym ładowaniu.
W sumie za trzy niskopodłogowe i napędzane energią elektryczną mikrobusy marki Karsan miejska spółka zapłaciła 4,7 mln zł. Każdy z nich ma niespełna 6 m długości, pomieści 19 pasażerów i przejedzie ok. 180 km na jednym ładowaniu.

Ostatnie zakupy:

I na koniec podsumowanie ostatnich zakupów w Zielonej Górze. Miasto od lat inwestuje w tabor elektryczny. Obecny stan floty:

  • Autobusy elektryczne: 69 pojazdów, z czego najstarsze marki Ursus pochodzą z 2018 roku.
  • Autobusy spalinowe Euro 6: 17 pojazdów Mercedes-Benz wyprodukowanych w 2018 roku.
  • Autobusy spalinowe Euro 5: 5 pojazdów z 2011 roku, w tym 2 przegubowe (18-metrowe) i 3 standardowe (12-metrowe).

To oznacza, że obecnie flota MZK składa się w 80% z autobusów elektrycznych, co pozwala na spełnienie wymogów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Plany zakupowe na lata 2025–2029:

  • 2025 rok: Zakup 3 autobusów 6-metrowych.
  • 2026 rok: Zakup 2 autobusów 18-metrowych, które zastąpią najstarsze pojazdy spalinowe EURO 5 z 2011 roku.
  • 2028 rok: Zakup 3 autobusów 18-metrowych.
  • 2029 rok: Zakup 3 autobusów 18-metrowych.

Aby wspierać rozwój floty elektrycznej, MZK realizuje szereg inwestycji infrastrukturalnych:

  • Fotowoltaika: Na dachu zajezdni o powierzchni 2,5 tysiąca metrów kwadratowych zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 500 kW, co pokrywa około 40% zapotrzebowania na energię.
  • Stacje ładowania: Instalacja stacji ładowania przy każdej pętli autobusowej oraz budowa własnego magazynu energii, co pozwoli na ładowanie autobusów energią pochodzącą z odnawialnych źródeł

Komentarze