Zgorzelec ponownie szuka autobusów. Tym razem MPGK chce kupić pojazdy używane
7 października 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Zgorzelcu ogłosiło ponowny przetarg na dostawę trzech używanych autobusów miejskich.
Wcześniejsze postępowanie, dotyczące leasingu tych samych pojazdów, zakończyło się bez ofert. Tym razem mamy zakup środków transportu publicznego. O zamówieniu nr 1 pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile używanych autobusów zamierza kupić MPGK Zgorzelec w nowym postępowaniu?
- Jakie cztery kryteria będą decydować o wyborze najkorzystniejszej oferty?
- Dlaczego poprzedni przetarg na leasing autobusów zakończył się niepowodzeniem?
Druga próba Zgorzelca
Zgorzeleckie zamówienie z 7 października 2025 r. ma charakter dostaw i dotyczy zakupu trzech używanych autobusów niskopodłogowych przeznaczonych do obsługi miejskiego transportu publicznego. Nowe postępowanie różni się od poprzedniego – tym razem nie chodzi o leasing, lecz bezpośredni zakup pojazdów, co znacząco upraszcza procedurę i eliminuje element finansowania zewnętrznego.
W pierwszym przetargu, ogłoszonym 21 sierpnia 2025 r., MPGK chciało wyleasingować trzy używane autobusy miejskie, jednak do 22 września nie wpłynęła żadna oferta. Dlaczego? Trudno powiedzieć. Budżet miasta na ten cel wynosi ok. 2,77 mln zł brutto, czyli ok. 922,5 tys. zł za pojazd – czyli nie tak mało, natomiast krótki okres realizacji nie odgrywa przy „używkach” roli. Widocznie nie było odpowiednich pojazdów na placu.
Aktualne postępowanie eliminuje część barier formalnych i finansowych, zwiększając szansę na powodzenie. Zamówienie obejmuje trzy używane autobusy miejskie o napędzie dieslowskim, niskopodłogowej konstrukcji, dostosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością. Każdy pojazd musi spełniać normę emisji co najmniej Euro V, posiadać klimatyzację, system monitoringu, wyświetlacze kierunkowe LED oraz rampę dla wózków inwalidzkich. Autobusy mają pochodzić z krajów Unii Europejskiej lub innych państw dopuszczonych umowami międzynarodowymi, zgodnie z wymogami Dyrektywy 2014/24/UE.
Zamawiający wymaga, by oferent przedstawił dokumentację fotograficzną i opis techniczny każdego pojazdu, wraz z informacjami o przebiegu, roku produkcji i konfiguracji wnętrza. MPGK Zgorzelec zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia przeglądu technicznego przed podpisaniem umowy. Na oferty zamawiający czeka do 4 listopada 2025 r. do godz. 12:00, a ich publiczne otwarcie zaplanowano na 4 listopada o godz. 12:30. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena oferty brutto – 65%
✅ Przebieg pojazdu – 15%
✅ Rok produkcji – 10%
✅ Okres gwarancji – 10%
Wykonawcy muszą wnieść wadium w wysokości 25 000 zł, a oferty muszą pozostać ważne przez 90 dni. Całość postępowania prowadzona jest elektronicznie przez platformazakupowa.pl. Realizacja umowy ma nastąpić do 4 grudnia 2025 r., czyli jeszcze w tym roku, co pozwoliłoby miastu wprowadzić autobusy do ruchu przed rozpoczęciem zimowego rozkładu jazdy. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1187399
Zakupowe tło
Zgorzelec od kilku miesięcy przygotowuje się do uruchomienia własnej komunikacji miejskiej, której obsługę do tej pory zapewniał prywatny operator GTL na podstawie umowy czasowej. Plany MPGK zakładają zakup używanych autobusów, by testowo rozpocząć własne linie miejskie jeszcze przed końcem 2025 r.
Poprzedni przetarg na leasing operacyjny trzech pojazdów (z terminem dostawy do 20 listopada 2025 r.) zakończył się fiaskiem – żadna firma leasingowa nie złożyła oferty. Rynek wtórny autobusów miejskich w Polsce pozostaje ograniczony, szczególnie w segmencie niskopodłogowych modeli Euro V i VI, co utrudnia mniejszym samorządom pozyskanie pojazdów w atrakcyjnych cenach.
Zgorzelec chce dołączyć do miast Dolnego Śląska rozwijających transport publiczny w oparciu o własne zasoby – podobne inicjatywy realizowały wcześniej m.in. Złotoryja, Świdnica i Bolesławiec, gdzie zakupiono zarówno autobusy spalinowe, jak i elektrobusy w ramach projektów niskoemisyjnych.
Choć obecne postępowanie dotyczy pojazdów używanych, w dłuższej perspektywie MPGK rozważa modernizację floty i wprowadzenie elektrobusów, co mogłoby być współfinansowane z przyszłej perspektywy środków unijnych (2026–2030).
Komentarze