Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZG PKS Rzeszów z autobusami MAN CNG, liniami wojewódzkimi i pomysłem na dworzec

infobus
30.10.2025 19:03
0 Komentarzy

30 października 2025 r. na placu przy Dworcu PKS w Rzeszowie odbyła się konferencja prasowa poświęcona nowym inwestycjom w transport publiczny na Podkarpaciu.

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów, władz wojewódzkich, Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”, PKS w Rzeszowie S.A. oraz spółki POLREGIO. Podczas wydarzenia symbolicznie przekazanie zostały operatorowi czyli spółce PKS w Rzeszowie autobusy marki MAN, które zostały zakupione jeszcze dzięki dofinansowaniu z Funduszu Polski Ład – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl Wartość tej inwestycji w rozwój połączeń w regionie to ponad 15 mln złotych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy główne inwestycje zaprezentowano podczas konferencji w Rzeszowie 30 października 2025 r.?
  2. Ile nowych autobusów MAN Lion’s City 12 CNG trafiło do PKS Rzeszów i jaka była wartość tej inwestycji?
  3. Jakie znaczenie ma planowana budowa nowego Dworca Autobusowego w Rzeszowie dla transportu w regionie?
Nowe autobusy MAN Lion`s City 12 CNG będą jeździć po Podkarpaciu / fot. UMWP
Nowe autobusy MAN Lion`s City 12 CNG będą jeździć po Podkarpaciu / fot. UMWP

Linie wojewódzkie i dworzec

Podczas spotkania zaprezentowano trzy główne działania, które mają fundamentalne znaczenie dla rozwoju komunikacji publicznej w regionie.

Pierwszym z nich było oficjalne przekazanie linii wojewódzkich Związkowi Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”. Ten ruch to zapowiedź głębokiej integracji transportu autobusowego z kolejowym oraz stworzenia spójnego systemu komunikacji zbiorowej obejmującego nie tylko duże ośrodki, ale przede wszystkim mniejsze miejscowości.

„Bardzo się cieszę z tego spotkania, które odbywa się w miejscu szczególnym dla stolicy Podkarpacia – Rzeszowie, miejscu, które powinno wizytówką, ale na razie nie emanuje jakością, a wręcz wymagałoby zakrycia zasłoną, aby nie być widoczne. Nasze plany i zamiary, o których tu dziś dyskutujemy mają ten obraz zmienić. Myślę, że wszyscy Państwo wiedzą jak działa Podkarpacka Kolej Aglomeracyjną, nasz projekt, który stał się wielkim sukcesem, w którym wraz z samorządami składamy się na funkcjonowanie i przewóz pasażerów liniami kolejowymi. Pewien montaż, w różnych obszarach i różnym wymiarze, powinien być przełożony na komunikację autobusową. Te dwa projekty – dotyczące komunikacji kolejowej i autobusowej – muszą się po prostu widzieć. Przed samorządem województwa i samorządami regionalnymi stają wielkie wyzwania. Ustawa, której nowelizacja jest przygotowywana, stawia nas w roli integratora transportu, stąd takie spotkania jak dziś, mają nas do tego momentu przygotowywać” – podkreślił marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Drugim kluczowym punktem konferencji była zapowiedź budowy nowoczesnego Dworca Autobusowego w Rzeszowie. Nowa infrastruktura ma pełnić funkcję Regionalnego Centrum Komunikacyjnego – łączącego zaplecze autobusowe i kolejowe w jeden sprawnie działający hub transportowy. Jak poinformował starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz, w strukturze obiektu znajdzie się również nowa siedziba Starostwa Powiatowego.

„Nowy dworzec nie tylko poprawi komfort podróży pasażerów, ale stanie się miejscem skupiającym funkcje komunikacyjne i administracyjne” – zaznaczył starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz.

Kompleks zapewni dostęp do usług administracyjnych i komercyjnych, będzie miał parking podziemny i wygodne zaplecze dla podróżnych. Koszt budowy szacowany jest na 300–400 mln zł, a czas realizacji to około trzech lat.

O tym dworcu czy centrum przesiadkowym mówimy od wielu lat, a przykład jak wygląda dworzec kolejowy, wsparty środkami rządowymi sprawia, że taką samą jakość powinno to miejsce osiągnąć. Jak patrzymy na całe województwo, na aglomerację rzeszowską konieczne jest aby te połączenia był zsynchronizowane, precyzyjnie z samorządami koordynowane., Przecież nie chcemy aby jaką infrastrukturę ktoś dublował i na pewno łatwiej się będzie dogadać, by infrastrukturę udostępnić. I mam tu na myśli kwestie udostępnienia dla komunikacji przystanków w Rzeszowie. Jak trzeba je będzie rozbudować to trzeba będzie, ale udostępnić trzeba – podkreślał marszałek Władysław Ortyl i dodał: – Tak, jak udało się porozumieć w kwestii zintegrowanego biletu, tak trzeba stawiać kolejne kroki, aby jakość i dostępność usług autobusowych była dobrze postrzegana przez pasażerów. A naszym zadaniem jest zintegrowanie działań publicznych, zsynchronizowane ich.”

Nowe autobusy MAN Lion`s City 12 CNG będą jeździć po Podkarpaciu / fot. UMWP

Plus gazowe lwy

Najbardziej widocznym efektem inwestycji są nowe pojazdy – do Rzeszowa trafiło właśnie osiem ekologicznych autobusów MAN Lion’s City 12 zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Autobusy te mogą pomieścić około 100 pasażerów każdy i zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z programu Polski Ład. Łączna wartość inwestycji to 15,5 mln zł. Nowe pojazdy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dodajmy, że równolegle do floty PKS dołączyły aż 23 autobusy CNG – klasy II i marki Iveco – o czym pisaliśmy tutaj.

„Współpraca samorządów wszystkich szczebli to inwestycja w przyszłość mieszkańców mniejszych miejscowości i w spójność regionu” – wskazała Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.

Rozwój transportu publicznego na Podkarpaciu nabiera tempa. Nowe autobusy, modernizacja infrastruktury i integracja z koleją pokazują, że region stawia na zrównoważoną mobilność i komfort mieszkańców. Budowa Regionalnego Centrum Komunikacyjnego oraz wspólne zarządzanie liniami autobusowymi to elementy większego planu: budowy efektywnego, ekologicznego i dostępnego transportu publicznego w całym województwie.”

Komentarze