ZG PKS Rzeszów stawia ponownie na autobusy elektryczne. Tym razem osiem
1 lipca 2025 r. Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie ogłosił przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilną infrastrukturą ładowania typu plug-in.
Zamówienie ma na celu dalszy rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w regionie. Wartość projektu to 29,2 mln zł, z czego 21,3 mln zł pochodzi z CUPT-KPO. O poprzednim e-zamówieniu ZG PKS na siedem elektrobusów, które to postępowanie wygrało Veramo – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych ma zostać dostarczonych w przetargu ogłoszonym 1 lipca 2025 r. przez ZG PKS w Rzeszowie?
- Z jakiego programu pochodzą środki na dofinansowanie zakupu elektrobusów dla ZG PKS?
- Gdzie w Rzeszowie powstaje stacja tankowania wodoru dla autobusów PKS?
Elektrobusy i ładowarki dla ZG PKS – szczegóły postępowania
Najnowsze podkarpackie zamówienie zostało ogłoszone 1 lipca 2025 r. przez Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” z siedzibą w Rzeszowie. Przedmiotem postępowania jest dostawa ośmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI o długości od 11,5 do 12,5 m oraz pojemności co najmniej 70 miejsc pasażerskich (plus kierowca). Wszystkie pojazdy mają być przystosowane do przewozu osoby na wózku inwalidzkim lub dziecięcym i wyposażone w stosowne systemy mocujące.
Wraz z elektrobusami dostarczonych ma być osiem mobilnych ładowarek typu plug-in, tego samego typu co autobusy. Pojazdy muszą spełniać obowiązujące przepisy homologacyjne i rejestracyjne, a także nowe wymogi bezpieczeństwa GSR i ADAS obowiązujące od 1 lipca 2024 r.
Elektrobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku i mieć przebieg nie większy niż 3500 km. Zakres zamówienia obejmuje także:
- szkolenia z obsługi pojazdów,
- dostarczenie dokumentacji technicznej,
- przekazanie narzędzi serwisowych (w tym diagnostycznych) i oprogramowania,
- autoryzację serwisową (ASO) dla ZG PKS lub wskazanego operatora.
Przetargowe wymagania
Wymagania względem oferentów obejmują m.in. posiadanie zdolności kredytowej lub środków finansowych na poziomie min. 5 mln zł, a także doświadczenie w realizacji dostawy min. 4 elektrobusów (lub pojazdów spełniających analogiczne wymogi emisyjne) jednej marki i typu, o pojemności min. 64 miejsc pasażerskich (bez kierowcy).
Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy. Projekt współfinansowany jest z Krajowego Planu Odbudowy w ramach konkursu CUPT-KPO i inwestycji E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Na oferty zamawiający czeka do 6 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- Cena – 60%
- Ocena techniczna – 30%
- Termin realizacji – 10%
Zamawiający stosuje procedurę przewidzianą w dyrektywie 2014/24/UE. Szczegółowe informacje o zamówieniu na elektrobusy dostępne są w SWZ: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
Porównanie z pierwszym przetargiem
Nowe zamówienie ZG PKS Rzeszów jest kontynuacją projektu rozpoczętego wcześniej. W przetargu rozstrzygniętym 16 czerwca 2025 r. zwyciężyła oferta firmy VERAMO, która zaproponowała model Golden Dragon w cenie 2.201.700 PLN brutto za sztukę. Wówczas zamówienie obejmowało 7 elektrobusów, a oceniano je według identycznych kryteriów. VERAMO zdobyło maksymalne 100 punktów, dzięki najlepszej ocenie technicznej, atrakcyjnej cenie oraz pełnej punktacji za termin dostawy. Oferowane autobusy miały zasięg powyżej 400 km i zużycie energii poniżej 100 kWh/100 km. Również w tym przypadku projekt był finansowany z CUPT-KPO. Autobusy elektryczne planowane są do dostarczenia do końca marca 2026 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej TransInfo. Razem daje to 15 elektrobusów, które wejdą w skład floty operatora czyli PKS Rzeszów.
Generalnie ZG PKS nie zwalnia tempa odnowy taboru i infrastruktury. Równolegle trwa realizacja projektu budowy pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru, którą dla PKS Rzeszów zbuduje firma Gzog Energy z Bytomia. Infrastruktura powstaje przy zajezdni przy al. Wyzwolenia i będzie obsługiwać 6 wodorowych autobusów Daimler Buses Polska, które mają dotrzeć do Rzeszowa za 11 miesięcy. Całość inwestycji – pojazdy i stacja – to koszt blisko 48 mln zł, z czego 35,5 mln zł pochodzi z CUPT-KPO. O tym kontrakcie informowaliśmy tutaj.
Wcześniej ZG PKS nabył łącznie 31 autobusów zasilanych CNG:
- 23 pojazdy: Wartość kontraktu to około 42 mln zł, z dofinansowaniem z CUPT-KPO. Dostawcą jest firma ABP Bus & Coach ze Słupska. Autobusy CNG mają zostać dostarczone do stycznia 2026 roku.
- 8 pojazdów: Zakupiono autobusy marki MAN za ponad 15 mln zł. Autobusy CNG mają zostać dostarczone do stycznia 2026 roku.
- Dodatkowo 10 pojazdów zamówiło równolegle PKS Rzeszów od firmy Scania Polska
W ramach projektów przewidziano również:
- Budowę infrastruktury ładowania, w tym 7 ładowarek i kontenerowej stacji transformatorowej na terenie bazy PKS przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie.
- Zakup pojazdu technicznego z mobilną stacją ładowania autobusów elektrycznych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze