Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZG PKS Rzeszów stawia ponownie na autobusy elektryczne. Tym razem osiem

infobus
01.07.2025 10:00
0 Komentarzy

1 lipca 2025 r. Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie ogłosił przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilną infrastrukturą ładowania typu plug-in.

Zamówienie ma na celu dalszy rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w regionie. Wartość projektu to 29,2 mln zł, z czego 21,3 mln zł pochodzi z CUPT-KPO. O poprzednim e-zamówieniu ZG PKS na siedem elektrobusów, które to postępowanie wygrało Veramo – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych ma zostać dostarczonych w przetargu ogłoszonym 1 lipca 2025 r. przez ZG PKS w Rzeszowie?
  2. Z jakiego programu pochodzą środki na dofinansowanie zakupu elektrobusów dla ZG PKS?
  3. Gdzie w Rzeszowie powstaje stacja tankowania wodoru dla autobusów PKS?
ZG PKS ponownie inwestuje w transport publiczny zeroemisyjny – 8 nowych autobusów elektrycznych

Elektrobusy i ładowarki dla ZG PKS – szczegóły postępowania

Najnowsze podkarpackie zamówienie zostało ogłoszone 1 lipca 2025 r. przez Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” z siedzibą w Rzeszowie. Przedmiotem postępowania jest dostawa ośmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI o długości od 11,5 do 12,5 m oraz pojemności co najmniej 70 miejsc pasażerskich (plus kierowca). Wszystkie pojazdy mają być przystosowane do przewozu osoby na wózku inwalidzkim lub dziecięcym i wyposażone w stosowne systemy mocujące.

Wraz z elektrobusami dostarczonych ma być osiem mobilnych ładowarek typu plug-in, tego samego typu co autobusy. Pojazdy muszą spełniać obowiązujące przepisy homologacyjne i rejestracyjne, a także nowe wymogi bezpieczeństwa GSR i ADAS obowiązujące od 1 lipca 2024 r.

Elektrobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku i mieć przebieg nie większy niż 3500 km. Zakres zamówienia obejmuje także:

  • szkolenia z obsługi pojazdów,
  • dostarczenie dokumentacji technicznej,
  • przekazanie narzędzi serwisowych (w tym diagnostycznych) i oprogramowania,
  • autoryzację serwisową (ASO) dla ZG PKS lub wskazanego operatora.
ZG PKS ponownie inwestuje w transport publiczny zeroemisyjny – powyżej wynik przetargu na 7 nowych autobusów elektrycznych
ZG PKS ponownie inwestuje w transport publiczny zeroemisyjny – powyżej wynik przetargu na 7 nowych autobusów elektrycznych

Przetargowe wymagania

Wymagania względem oferentów obejmują m.in. posiadanie zdolności kredytowej lub środków finansowych na poziomie min. 5 mln zł, a także doświadczenie w realizacji dostawy min. 4 elektrobusów (lub pojazdów spełniających analogiczne wymogi emisyjne) jednej marki i typu, o pojemności min. 64 miejsc pasażerskich (bez kierowcy).

Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy. Projekt współfinansowany jest z Krajowego Planu Odbudowy w ramach konkursu CUPT-KPO i inwestycji E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy).

Na oferty zamawiający czeka do 6 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena – 60%
  • Ocena techniczna – 30%
  • Termin realizacji – 10%

Zamawiający stosuje procedurę przewidzianą w dyrektywie 2014/24/UE. Szczegółowe informacje o zamówieniu na elektrobusy dostępne są w SWZ: https://ezamowienia.gov.pl/pl/

ZG PKS ponownie inwestuje w transport publiczny zeroemisyjny – 8 nowych autobusów elektrycznych
ZG PKS ponownie inwestuje w transport publiczny zeroemisyjny – powyżej wynik przetargu na 7 nowych autobusów elektrycznych

Porównanie z pierwszym przetargiem

Nowe zamówienie ZG PKS Rzeszów jest kontynuacją projektu rozpoczętego wcześniej. W przetargu rozstrzygniętym 16 czerwca 2025 r. zwyciężyła oferta firmy VERAMO, która zaproponowała model Golden Dragon w cenie 2.201.700 PLN brutto za sztukę. Wówczas zamówienie obejmowało 7 elektrobusów, a oceniano je według identycznych kryteriów. VERAMO zdobyło maksymalne 100 punktów, dzięki najlepszej ocenie technicznej, atrakcyjnej cenie oraz pełnej punktacji za termin dostawy. Oferowane autobusy miały zasięg powyżej 400 km i zużycie energii poniżej 100 kWh/100 km. Również w tym przypadku projekt był finansowany z CUPT-KPO. Autobusy elektryczne planowane są do dostarczenia do końca marca 2026 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej TransInfo. Razem daje to 15 elektrobusów, które wejdą w skład floty operatora czyli PKS Rzeszów.

Generalnie ZG PKS nie zwalnia tempa odnowy taboru i infrastruktury. Równolegle trwa realizacja projektu budowy pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru, którą dla PKS Rzeszów zbuduje firma Gzog Energy z Bytomia. Infrastruktura powstaje przy zajezdni przy al. Wyzwolenia i będzie obsługiwać 6 wodorowych autobusów Daimler Buses Polska, które mają dotrzeć do Rzeszowa za 11 miesięcy. Całość inwestycji – pojazdy i stacja – to koszt blisko 48 mln zł, z czego 35,5 mln zł pochodzi z CUPT-KPO. O tym kontrakcie informowaliśmy tutaj.

Wcześniej ZG PKS nabył łącznie 31 autobusów zasilanych CNG:

  • 23 pojazdy: Wartość kontraktu to około 42 mln zł, z dofinansowaniem z CUPT-KPO. Dostawcą jest firma ABP Bus & Coach ze Słupska. Autobusy CNG mają zostać dostarczone do stycznia 2026 roku.
  • 8 pojazdów: Zakupiono autobusy marki MAN za ponad 15 mln zł. Autobusy CNG mają zostać dostarczone do stycznia 2026 roku.
  • Dodatkowo 10 pojazdów zamówiło równolegle PKS Rzeszów od firmy Scania Polska

W ramach projektów przewidziano również:

  • Budowę infrastruktury ładowania, w tym 7 ładowarek i kontenerowej stacji transformatorowej na terenie bazy PKS przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie.
  • Zakup pojazdu technicznego z mobilną stacją ładowania autobusów elektrycznych.

Komentarze