ZG PKS Rzeszów na umowę na osiem autobusów CNG. Pierwsze od MAN
3 września w siedzibie ZG „PKS” podpisano dwie umowy z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę łącznie ośmiu autobusów zasilanych gazem ziemnym (CNG).
Będzie to debiut pojazdów typu MAN Lion`s City we flocie przewoźnika PKS Rzeszów. Koszt tej inwestycji wynosi ponad 15 mln zł, z czego niemal 10 mln zł pochodzi z dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. O dwóch przetargach na wybór gazowców pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Spis treści:
- Jakie modele autobusów CNG zostały zamówione przez Związek Gmin „PKS”?
- Ile wynosi całkowity koszt zakupu ośmiu autobusów CNG dla Związku Gmin „PKS”?
- Jakie są dalsze plany inwestycyjne Związku Gmin „PKS” dotyczące zakupu nowych autobusów?
88 mln zł
3 września w Rzeszowie podpisana została umowa na dostawę autobusów między związkiem a firmą MAN Truck&Bus Polska. Jak podkreśliła przewodnicząca zarządu ZG PKS Agata Motyka-Mamczura, dzięki umowie podniesie się jakość i komfort pasażerów.
„Stawiamy na ekologię, nowo zakupione autobusy to autobusy z napędem CNG. Kolejne planowane zakupy to autobusy elektryczne” – dodała.
Zakupione niskoemisyjne i niskopodłogowe pojazdy będą m.in. klimatyzowane, wyposażone będą w urządzenia do obsługi pasażerów i zarządzania flotą. Będą również dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Autobusy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy.
Wartość podpisanej umowy wynosi ponad 15 mln zł, z tej kwoty prawie 10 mln zł stanowi dofinansowanie, które ZG PKS otrzymał w ramach 8. edycji Rządowego Funduszu Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
-„Jest to kolejny krok milowy prowadzonych przez nas od lat działań, mający na celu podnoszenie jakości i komfortu transportu publicznego w gminach należących do Związku. Stawiamy na ekologię. Nowo zakupione autobusy to autobusy z napędem CNG. Kolejne planowane zakupy to autobusy elektryczne – mówi Agata Motyka-Mamczura przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.
Przypomnijmy – 16 lipca 2024 r. Związek Gmin „PKS” dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargach na dostawę ośmiu autobusów CNG klasy MAXI. W pierwszym postępowaniu na sześć autobusów wpłynęły cztery oferty, w tym ta złożona przez MAN Truck & Bus Polska , która okazała się najkorzystniejsza, mieszcząc się w budżecie zamawiającego. Oferta MAN-u obejmowała autobusy Lion’s City 12 G, wycenione na łączną kwotę 11,36 mln zł brutto.
W drugim postępowaniu, dotyczącym dwóch kolejnych pojazdów, również zwyciężyła oferta MAN, oferując model Lion’s City 12 G za 3,79 mln zł brutto. Obie oferty MAN zdobyły maksymalną liczbę punktów za cenę i parametry techniczne, co ostatecznie zadecydowało o wyborze.
Kolejne Inwestycje
ZG „PKS” nie zamierza na tym poprzestać. Planowane jest przeprowadzenie przetargu na zakup kolejnych 30 autobusów, w tym:
- 23 zasilanych gazem ziemnym;
- 7 pojazdów z napędem elektrycznych
Ich zakup ma wyceniono na 70 mln zł. Na ten zakup Związek Gmin otrzymał dofinansowanie w kwocie ponad 51,5 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pojazdy będą obsługiwać linie objęte dopłatami z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W związku z zakupem autobusów elektrycznych, ZG PKS zainwestuje także w pojazd techniczny z mobilną stacją ładowania oraz ładowarki wraz z niezbędną infrastrukturą.
-„Nasz Związek czyni aktywne starania, które pozwalają na pozyskanie wielomilionowych dotacji. Jestem przekonany, że najbliższe miesiące to będzie okres kolejnych dynamicznych inwestycji, szczególnie w związku z uruchomieniem programu Krajowego Planu Odbudowy – podsumował Remigiusz Wzorek zastępca przewodniczącej Zarządu Związku Gmin „PKS”.
W ramach programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, Związek Gmin uzyskał również wsparcie w wysokości 2,8 mln zł na zakup czterech autobusów klasy MINI od firmy Bus Service, które będą dostosowane do przewozu 22 pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Realizacja dostaw tych pojazdów jest zaplanowana na przełom roku.
I na koniec przypomnijmy, że Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa jest organizatorem transportu na terenie 18 gmin.
RZESZOWSKIE GAZOWCE
Autobusy CNG mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 80 pasażerów. Konstrukcje mają być napędzane silnikiem spalinowym, napędzanym CNG, o mocy minimum 230 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6e. Zbiorniki kompozytowe będą zamontowane na dachu pojazdów. Pojemność zbiorników paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia minimum 500 km opierając się na zużyciu paliwa przez oferowany autobus.
Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej o wydajności wystarczającej do zapewnienia wysokiego komfortu podróżowania. Stanowisko pracy kierowcy to typu półzamkniętego. W przestrzeni pasażerskiej autobusy mają być niskopodłogowe, lecz zamawiający dopuszcza stopnie poprzeczne za drugimi drzwiami. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Przy podwójnych siedzeniach znajdą się gniazda USB.
W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze