Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZG PKS Rzeszów na umowę na osiem autobusów CNG. Pierwsze od MAN

infobus
03.09.2024 17:01
0 Komentarzy

3 września w siedzibie ZG „PKS” podpisano dwie umowy z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę łącznie ośmiu autobusów zasilanych gazem ziemnym (CNG).

Będzie to debiut pojazdów typu MAN Lion`s City we flocie przewoźnika PKS Rzeszów. Koszt tej inwestycji wynosi ponad 15 mln zł, z czego niemal 10 mln zł pochodzi z dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. O dwóch przetargach na wybór gazowców pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Spis treści:

  1. Jakie modele autobusów CNG zostały zamówione przez Związek Gmin „PKS”?
  2. Ile wynosi całkowity koszt zakupu ośmiu autobusów CNG dla Związku Gmin „PKS”?
  3. Jakie są dalsze plany inwestycyjne Związku Gmin „PKS” dotyczące zakupu nowych autobusów?
Autobus MAN Lion`s City 12 G
Autobus MAN Lion`s City 12 G

88 mln zł

3 września w Rzeszowie podpisana została umowa na dostawę autobusów między związkiem a firmą MAN Truck&Bus Polska. Jak podkreśliła przewodnicząca zarządu ZG PKS Agata Motyka-Mamczura, dzięki umowie podniesie się jakość i komfort pasażerów.

„Stawiamy na ekologię, nowo zakupione autobusy to autobusy z napędem CNG. Kolejne planowane zakupy to autobusy elektryczne” – dodała.

Zakupione niskoemisyjne i niskopodłogowe pojazdy będą m.in. klimatyzowane, wyposażone będą w urządzenia do obsługi pasażerów i zarządzania flotą. Będą również dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Autobusy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy.

Wartość podpisanej umowy wynosi ponad 15 mln zł, z tej kwoty prawie 10 mln zł stanowi dofinansowanie, które ZG PKS otrzymał w ramach 8. edycji Rządowego Funduszu Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład.

-„Jest to kolejny krok milowy prowadzonych przez nas od lat działań, mający na celu podnoszenie jakości i komfortu transportu publicznego w gminach należących do Związku. Stawiamy na ekologię. Nowo zakupione autobusy to autobusy z napędem CNG. Kolejne planowane zakupy to autobusy elektryczne – mówi Agata Motyka-Mamczura przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.

Przypomnijmy – 16 lipca 2024 r. Związek Gmin „PKS” dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargach na dostawę ośmiu autobusów CNG klasy MAXI. W pierwszym postępowaniu na sześć autobusów wpłynęły cztery oferty, w tym ta złożona przez MAN Truck & Bus Polska , która okazała się najkorzystniejsza, mieszcząc się w budżecie zamawiającego. Oferta MAN-u obejmowała autobusy Lion’s City 12 G, wycenione na łączną kwotę 11,36 mln zł brutto.

W drugim postępowaniu, dotyczącym dwóch kolejnych pojazdów, również zwyciężyła oferta MAN, oferując model Lion’s City 12 G za 3,79 mln zł brutto. Obie oferty MAN zdobyły maksymalną liczbę punktów za cenę i parametry techniczne, co ostatecznie zadecydowało o wyborze.

Autobus MAN Lion`s City 12 G
Autobus MAN Lion`s City 12 G

Kolejne Inwestycje

ZG „PKS” nie zamierza na tym poprzestać. Planowane jest przeprowadzenie przetargu na zakup kolejnych 30 autobusów, w tym:

  • 23 zasilanych gazem ziemnym;
  • 7 pojazdów z napędem elektrycznych

Ich zakup ma wyceniono na 70 mln zł. Na ten zakup Związek Gmin otrzymał dofinansowanie w kwocie ponad 51,5 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pojazdy będą obsługiwać linie objęte dopłatami z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W związku z zakupem autobusów elektrycznych, ZG PKS zainwestuje także w pojazd techniczny z mobilną stacją ładowania oraz ładowarki wraz z niezbędną infrastrukturą.

-„Nasz Związek czyni aktywne starania, które pozwalają na pozyskanie wielomilionowych dotacji. Jestem przekonany, że najbliższe miesiące to będzie okres kolejnych dynamicznych inwestycji, szczególnie w związku z uruchomieniem programu Krajowego Planu Odbudowy – podsumował Remigiusz Wzorek zastępca przewodniczącej Zarządu Związku Gmin „PKS”.

W ramach programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, Związek Gmin uzyskał również wsparcie w wysokości 2,8 mln zł na zakup czterech autobusów klasy MINI od firmy Bus Service, które będą dostosowane do przewozu 22 pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Realizacja dostaw tych pojazdów jest zaplanowana na przełom roku.

I na koniec przypomnijmy, że Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa jest organizatorem transportu na terenie 18 gmin.

Autobus MAN Lion`s City 12 G
Autobus MAN Lion`s City 12 G

RZESZOWSKIE GAZOWCE

Autobusy CNG mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 80 pasażerów. Konstrukcje mają być napędzane silnikiem spalinowym, napędzanym CNG, o mocy minimum 230 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6e. Zbiorniki kompozytowe będą zamontowane na dachu pojazdów. Pojemność zbiorników paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia minimum 500 km opierając się na zużyciu paliwa przez oferowany autobus.

Pojazdy wyposażone będą w  klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej o wydajności wystarczającej do zapewnienia wysokiego komfortu podróżowania. Stanowisko pracy kierowcy to typu półzamkniętego. W przestrzeni pasażerskiej autobusy mają być niskopodłogowe, lecz zamawiający dopuszcza stopnie poprzeczne za drugimi drzwiami. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Przy podwójnych siedzeniach znajdą się gniazda USB.

W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.

Komentarze