Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ze Starachowic do Wolfsburga: 12 autobusów elektrycznych MAN dla WVG

infobus
24.08.2025 19:03
0 Komentarzy

Wolfsburg stawia kolejny krok w stronę zeroemisyjnej komunikacji publicznej. Wolfsburger Verkehrs-GmbH (WVG) odebrało właśnie pierwszą partię 12 elektrycznych przegubowych autobusów MAN Lion’s City 18 E.

Wszystkie elektrobusy wyprodukowano w zakładzie MAN Bus Starachowicach. To symboliczny moment – autobusy z Polski trafiają do miasta znanego z koncernu Volkswagen, wzmacniając lokalny transport publiczny, który obsługuje około 15 milionów pasażerów rocznie

Rozkład jazdy:

  1. Ile pasażerów może przewozić jeden przegubowy autobus MAN Lion’s City 18 E dostarczony do Wolfsburga?
  2. Gdzie wyprodukowano autobusy elektryczne, które trafiły do floty Wolfsburger Verkehrs-GmbH?
  3. Jakie systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy zastosowano w nowych elektrobusach dla Wolfsburga?
Ze Starachowic do Wolfsburga: Zrównoważony transport miejski. Elektryczne autobusy MAN dla WVG
Ze Starachowic do Wolfsburga: Zrównoważony transport miejski. Elektryczne autobusy MAN dla WVG

Uroczyste przekazanie autobusów

Oficjalne przekazanie odbyło się 21 sierpnia 2025 r. w zajezdni WVG w obecności burmistrza Dennisa Weilmanna. Podczas ceremonii podkreślił on, że wprowadzenie elektrobusów to „jasny sygnał dla zrównoważonej mobilności i poprawy jakości powietrza w Wolfsburgu”.

Nowe Lion’s City 18 E mogą przewieźć 120 pasażerów – 55 na miejscach siedzących i 65 na stojących, z dodatkowymi przestrzeniami dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Pojazdy wyposażono w osiem akumulatorów litowo-jonowych NMC o łącznej pojemności 640 kWh, zamontowanych na dachu. Taki zestaw umożliwia całodzienną eksploatację na liniach miejskich bez potrzeby doładowywania w trasie.

Nowoczesne autobusy MAN oferują nie tylko napęd bezemisyjny, ale także rozbudowane systemy wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa. Na pokładzie znalazły się m.in. kamery cofania, system monitorowania ciśnienia w oponach, radarowy asystent skrętu oraz system ostrzegania przed kolizją, który reaguje na pojazdy, rowerzystów i pieszych. Standardem jest także blokada alkoholowa Alcolock.

Dzięki elektrycznemu napędowi pojazdy zapewniają pasażerom komfortową, cichą i płynną jazdę, a klimatyzacja i niska podłoga zwiększają dostępność dla wszystkich grup użytkowników.

Ze Starachowic do Wolfsburga: Zrównoważony transport miejski. Elektryczne autobusy MAN dla WVG

Finansowanie i perspektywy rozwoju

Zakup został dofinansowany w 40% ze środków landu Dolna Saksonia. Jak podkreślił przewodniczący rady nadzorczej WVG Hans-Georg Bachmann, od 2026 roku operator planuje corocznie wprowadzać do eksploatacji kolejne sześć elektrobusów. W ten sposób Wolfsburg zamierza systematycznie rozwijać udział pojazdów zeroemisyjnych w swojej flocie.

Dostawa do Wolfsburga wpisuje się w szerszą strategię producenta. Rodzina MAN Lion’s City E jest obecna na rynku od sześciu lat. Do tej pory ponad 2 500 autobusów tego typu przejechało już łącznie ponad 100 mln kilometrów po europejskich miastach. Tylko w drugim kwartale 2025 r. MAN sprzedał 387 elektrobusów, co stanowiło ponad połowę jego całkowitej sprzedaży autobusów miejskich.

Jak zaznaczył Andreas Witzel z MAN Truck & Bus Deutschland, przekazanie pojazdów do Wolfsburga „to wyraźny przykład mobilności przyszłości, opartej na zaufaniu, innowacjach i partnerstwie z lokalnym operatorem.

Ze Starachowic do Wolfsburga: Zrównoważony transport miejski. Elektryczne autobusy MAN dla WVG
Ze Starachowic do Wolfsburga: Zrównoważony transport miejski. Elektryczne autobusy MAN dla WVG

Komentarze