Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZDiTM w Lublinie wygrał proces z Warbusem, który domagał się od miasta ponad 6,5 mln zł

infobus
24.02.2025 17:05
0 Komentarzy

Lubelski ratusz wygrał proces z firmą przewozową Warbus z Warszawy, która domagała się od miasta ponad 6,5 mln zł dodatkowego wynagrodzenia.

Sześć lat temu przedsiębiorstwo nagle zaprzestało wozić pasażerów w Lublinie. To już prawie autobusowa prehistoria, ale jak widać polskie sądy dość długo pamiętają o liniowych konfliktach…

Rozkład jazdy:

  1. Ile dodatkowego wynagrodzenia domagała się firma Warbus od miasta Lublin?
  2. W którym roku Warbus zaprzestał świadczenia usług przewozowych w Lublinie?
  3. Jaką kwotę udało się miastu odzyskać z roszczeń wobec Warbusa?
Autobusy Warbus w barwach ZDiTM w Lublinie / fot. Warbus

Pięć lat temu

Rzecznik Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie Monika Fisz przypomniała, że Warbus był jednym z przewoźników obsługujących linie autobusowe na zlecenie miasta od 2016 r. do lipca 2019 r., kiedy to nagle – z dnia na dzień – firma zaprzestała przewozu pasażerów.

Jak podała, Warbus chciał przyjąć inny sposób waloryzacji stawki za przejazdy autobusami w Lublinie i żądał od ZDiTM (ówczesnego ZTM) ponad 6,5 mln zł dodatkowego wynagrodzenia. Według wyliczeń miasta przyjęcie waloryzacji oznaczałoby wzrost płatności z blisko 114 mln zł w 2016 r. do 214 mln zł w 2022 r. Na taką waloryzację nie zgadzał się zarząd, który podnosił, że płatności dokonywane były prawidłowo i zgodnie z umową.

Spółka postanowiła dochodzić swoich roszczeń. Proces toczył się w Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Lublinie.

Biuro prasowe Sądu Okręgowego w Lublinie poinformowało, że w poniedziałek sąd oddalił powództwo spółki Warbus przeciwko gminie Lublin w tej sprawie. Wyrok jest nieprawomocny.

ZDiTM w sporach ze spółką reprezentuje radca prawny Justyna Ćwirta-Jelonek. Zdaniem mecenas decyzja sądu oznacza, że sposób waloryzacji dokonywany przez miasto był prawidłowy, a roszczenia spółki – niezasadne.

Autobus Warbus w barwach ZTM w Gdańsku / fot. Warbus
Autobus Warbus w barwach ZTM w Gdańsku / fot. Warbus

Kolejny proces

Fisz przypomniała, że już w 2023 r. Sąd Okręgowy w Lublinie oddalił w całości powództwo spółki Warbus w innej sprawie, w której wartość roszczenia wynosiła 1,5 mln zł. Przed sądem nadal toczy się postępowanie przeciwko spółce Warbus, w którym ZDiTM domagał się od firmy ok. 8,4 mln zł tytułem kar umownych za nagłe zaprzestanie świadczenia usług, rozwiązanie umowy z winy spółki i nieprawidłową realizację usług. Z tej kwoty miastu udało się odzyskać ponad 3,6 mln zł.

W 2019 r. autobusy spółki Warbus przestały wozić pasażerów w Lublinie, Obornikach (woj. wielkopolskie), Jastrzębiu-Zdroju (woj. śląskie) i w Elblągu (woj. pomorskie). Jako uzasadnienie spółka wskazywała kłopoty finansowe wynikające z zawartych umów. (PAP)

Autobusy Warbus w barwach MZK Jastrzębie-Zdrój / fot. Warbus
Autobusy Warbus w barwach MZK Jastrzębie-Zdrój / fot. Warbus

Komentarze