Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert
4 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu unieważniło przetarg na zakup pięciu elektrycznych autobusów klasy MEGA wraz z infrastrukturą do ładowania.
Całość jest realizowana w ramach projektu „Czyste niebo nad Zagłębiem – Etap II”. Pomimo wcześniejszych analiz rynku oraz znaczącego dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”, do dzisiaj nie wpłynęła do KM-u żadna oferta i postępowanie zostało anulowane. Analizę SWZ tego kontraktu opublikowaliśmy w InfoBusie tutaj.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego PKM Sosnowiec unieważniło przetarg na zakup pięciu autobusów elektrycznych?
- Jakie główne kryteria oceny ofert zostały określone w przetargu?
- Czy PKM Sosnowiec planuje powtórzenie przetargu i czy warunki zamówienia mogą ulec zmianie?
Dlaczego przetarg został unieważniony?
Decyzja PKM Sosnowiec wynika bezpośrednio z przepisów Prawa zamówień publicznych (art. 255 pkt 1), które nakazują unieważnienie postępowania w przypadku braku ofert. Zamawiający liczył na zainteresowanie dużych producentów autobusów elektrycznych, takich jak Solaris, MAN czy Irizar, jednak żadna z firm nie zdecydowała się na złożenie propozycji.
Przetarg dotyczył autobusów o długości od 17,5 do 18,75 m, w pełni niskopodłogowych, z miejscem dla minimum 120 pasażerów. Pojazdy miały być wyposażone w dwa silniki elektryczne oraz system podwójnego ładowania – zewnętrzną ładowarką plug-in oraz odwróconym pantografem.
PKM Sosnowiec określiło cztery główne kryteria oceny ofert:
- Cena – 76% (największe znaczenie),
- Ocena techniczno-eksploatacyjna – 12%,
- Termin realizacji zamówienia – 3%,
- Okres gwarancji – 9%.
Zbyt wysokie wymagania w stosunku do konstrukcji i parametrów technicznych mogły odstraszyć producentów. Przykładem może być MAN Lion’s City 18E, który ma wysokość 3,32 m, podczas gdy przetargowe wymogi określały maksymalną wysokość na 3,30 m.
Co dalej?
PKM Sosnowiec ma zewnętrzne dofinansowanie, dlatego powtórzy przetarg. Pytanie, czy na takich samych czy zmienionych warunkach? Zobaczymy.
Generalnie przykład z Sosnowca pokazuje, że przy tak dużej fali dofinansowania z KPO i EFRR, polski rynek generuje wysokie zapotrzebowaniu na zeroemisyjny tabor, co powoduje, że pozyskanie odpowiednich pojazdów nie jest łatwe.
Więcej informacji na temat historycznego przetargu PKM można znaleźć na stronie:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1029714
Przypomnijmy, że w styczniu 2024 roku PKM Sosnowiec odebrał 6 fabrycznie nowych autobusów hybrydowych. Inwestycja ta była współfinansowana w ramach projektów unijnych „Czyste niebo nad Zagłębiem – Zakup autobusów hybrydowych w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. – Etap I i III”. Łącznie w ramach tych projektów zakupiono 22 hybrydy z fabryki w Bolechowie. Równolegle Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu wprowadziło na linie osiem elektrycznych autobusów, które firma otrzymała od Metropolii GZM.
W dalszej części 2024 roku firma odebrała 10. pojazdów spalinowych od Solarisa – o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
W grudniu 2024 roku PKM Sosnowiec ogłosił plan zakupu pięciu 18-metrowych autobusów elektrycznych przegubowych oraz pięciu hybryd typu plug-in. Hybrydy mają pojawić się w Sosnowcu w 2026 roku . To pięć 18-metrowych autobusów o napędzie hybrydowym typu plug-in, które będą obsługiwać lini5, 35, 91, 835 oraz M4. Dofinansowanie w kwocie 10,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), a wkład własny PKM wyniesie niecałe 5 mln złotych. Tutaj czekamy na przetarg.
Także w 2026 roku na drogach ma pojawić się pięć 18-metrowych elektrobusów, na które przetarg został właśnie anulowany. Zakładano wówczas, że elektrobusy powinny trafić do bazy PKM w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Nowy tabor będzie obsługiwał linie 106 i 690.
Wraz z zakupem nowych autobusów elektrycznych, planuje rozbudowę infrastruktury ładowania. Na terenie bazy przy ulicy Lenartowicza w Sosnowcu zostaną zainstalowane trzy dwustanowiskowe ładowarki o mocy 80/40 kW, a lejna o mocy 150/60-70 kW pojawi się w zajezdni w Dąbrowie Górniczej. Całkowity koszt tej inwestycji to około 1,6 mln złotych, z czego 675 tysięcy złotych stanowi dofinansowanie.
Komentarze