Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert

infobus
04.02.2025 14:08
0 Komentarzy

4 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu unieważniło przetarg na zakup pięciu elektrycznych autobusów klasy MEGA wraz z infrastrukturą do ładowania.

Całość jest realizowana w ramach projektu „Czyste niebo nad Zagłębiem – Etap II”. Pomimo wcześniejszych analiz rynku oraz znaczącego dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”, do dzisiaj nie wpłynęła do KM-u żadna oferta i postępowanie zostało anulowane. Analizę SWZ tego kontraktu opublikowaliśmy w InfoBusie tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKM Sosnowiec unieważniło przetarg na zakup pięciu autobusów elektrycznych?
  2. Jakie główne kryteria oceny ofert zostały określone w przetargu?
  3. Czy PKM Sosnowiec planuje powtórzenie przetargu i czy warunki zamówienia mogą ulec zmianie?
Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert
Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert

Dlaczego przetarg został unieważniony?

Decyzja PKM Sosnowiec wynika bezpośrednio z przepisów Prawa zamówień publicznych (art. 255 pkt 1), które nakazują unieważnienie postępowania w przypadku braku ofert. Zamawiający liczył na zainteresowanie dużych producentów autobusów elektrycznych, takich jak Solaris, MAN czy Irizar, jednak żadna z firm nie zdecydowała się na złożenie propozycji.

Przetarg dotyczył autobusów o długości od 17,5 do 18,75 m, w pełni niskopodłogowych, z miejscem dla minimum 120 pasażerów. Pojazdy miały być wyposażone w dwa silniki elektryczne oraz system podwójnego ładowania – zewnętrzną ładowarką plug-in oraz odwróconym pantografem.

PKM Sosnowiec określiło cztery główne kryteria oceny ofert:

  • Cena – 76% (największe znaczenie),
  • Ocena techniczno-eksploatacyjna – 12%,
  • Termin realizacji zamówienia – 3%,
  • Okres gwarancji – 9%.

Zbyt wysokie wymagania w stosunku do konstrukcji i parametrów technicznych mogły odstraszyć producentów. Przykładem może być MAN Lion’s City 18E, który ma wysokość 3,32 m, podczas gdy przetargowe wymogi określały maksymalną wysokość na 3,30 m.

Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert
Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert

Co dalej?

PKM Sosnowiec ma zewnętrzne dofinansowanie, dlatego powtórzy przetarg. Pytanie, czy na takich samych czy zmienionych warunkach? Zobaczymy.

Generalnie przykład z Sosnowca pokazuje, że przy tak dużej fali dofinansowania z KPO i EFRR, polski rynek generuje wysokie zapotrzebowaniu na zeroemisyjny tabor, co powoduje, że pozyskanie odpowiednich pojazdów nie jest łatwe.

Więcej informacji na temat historycznego przetargu PKM można znaleźć na stronie:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1029714

Przypomnijmy, że w styczniu 2024 roku PKM Sosnowiec odebrał 6 fabrycznie nowych autobusów hybrydowych. Inwestycja ta była współfinansowana w ramach projektów unijnych „Czyste niebo nad Zagłębiem – Zakup autobusów hybrydowych w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. – Etap I i III”. Łącznie w ramach tych projektów zakupiono 22 hybrydy z fabryki w Bolechowie. Równolegle Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu wprowadziło na linie osiem elektrycznych autobusów, które firma otrzymała od Metropolii GZM.

W dalszej części 2024 roku firma odebrała 10. pojazdów spalinowych od Solarisa – o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

W grudniu 2024 roku PKM Sosnowiec ogłosił plan zakupu pięciu 18-metrowych autobusów elektrycznych przegubowych oraz pięciu hybryd typu plug-in. Hybrydy mają pojawić się w Sosnowcu w 2026 roku . To pięć 18-metrowych autobusów o napędzie hybrydowym typu plug-in, które będą obsługiwać lini5, 35, 91, 835 oraz M4. Dofinansowanie w kwocie 10,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), a wkład własny PKM wyniesie niecałe 5 mln złotych. Tutaj czekamy na przetarg.

Także w 2026 roku na drogach ma pojawić się pięć 18-metrowych elektrobusów, na które przetarg został właśnie anulowany. Zakładano wówczas, że elektrobusy powinny trafić do bazy PKM w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Nowy tabor będzie obsługiwał linie 106 i 690.

Wraz z zakupem nowych autobusów elektrycznych, planuje rozbudowę infrastruktury ładowania. Na terenie bazy przy ulicy Lenartowicza w Sosnowcu zostaną zainstalowane trzy dwustanowiskowe ładowarki o mocy 80/40 kW, a lejna o mocy 150/60-70 kW pojawi się w zajezdni w Dąbrowie Górniczej. Całkowity koszt tej inwestycji to około 1,6 mln złotych, z czego 675 tysięcy złotych stanowi dofinansowanie.

Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert
Zaskoczenie w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Sosnowiec. Brak ofert

Komentarze