Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskakujące zmiany w ZG PKS. Sławomir Porada odwołany mimo taborowych sukcesów

infobus
07.11.2025 08:02
0 Komentarzy

Po miesiącach rekordowych inwestycji i działań na rzecz modernizacji transportu publicznego w regionie, Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” zmaga się z wewnętrznym kryzysem.

6 listopada 2025 roku z funkcji przewodniczącego Zgromadzenia został odwołany Sławomir Porada, wójt gminy Trzebownisko – jeden z głównych architektów sukcesu Związku w latach 2024–2025.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny odwołania Sławomira Porady z funkcji przewodniczącego Zgromadzenia ZG PKS?
  2. Jakie inwestycje i projekty zrealizował Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w latach 2024–2025?
  3. Jakie stanowisko w sprawie zmian personalnych zajęli nowy przewodniczący Krzysztof Grad i sam Związek?
Wójt gminy Trzebownisko Sławomir Porada nie jest już przewodniczącym Zgromadzenia Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”.
Wójt gminy Trzebownisko Sławomir Porada nie jest już przewodniczącym Zgromadzenia Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”.

Zmienić transport w Podkarpaciu

ZG PKS zrzesza aż 18 gmin z regionu rzeszowskiego i organizuje transport zbiorowy pod szyldem MKS, obsługując ponad 220 tys. mieszkańców. Jest właścicielem PKS Rzeszów i operatorem jednego z najbardziej ambitnych programów modernizacji floty komunikacyjnej w Polsce lokalnej.

W ciągu ostatnich dwóch lat udało się m.in.:

  • Zakupić 23 nowe autobusy CNG IVECO Crossway Line (wartość: 38,9 mln zł, w tym 28,5 mln zł z KPO),
  • Podpisać kontrakt na 8 autobusów elektrycznych z 90% dofinansowaniem z KPO (ponad 16 mln zł),
  • W czerwcu br. zawrzeć umowę pomiędzy Związkiem Gmin „PKS” a POLREGIO , która rozszerzy naszą ofertę o zintegrowany bilet MKS + pociąg,
  • Znacząco zwiększyć liczbę pasażerów i poprawić dostępność transportu w gminach wiejskich.
Kontrakt na 8 autobusów elektrycznych z Veramo / fot. ZG PKS Rzeszów
Kontrakt na 8 autobusów elektrycznych z Veramo / fot. ZG PKS Rzeszów

Polityczna zmiana – merytoryczny spór?

Decyzja o odwołaniu Porady zapadła jednym głosem. Jak mówi sam zainteresowany:

„Szanuję każdy demokratyczny wybór, natomiast trudno przejść obojętnie obok faktu, że decyzja ta nie znajduje uzasadnienia w dotychczasowej pracy, efektach działań ani realnym wkładzie Gminy Trzebownisko w rozwój Związku” – podkreśla w oświadczeniu.

Porada przypomina, że Trzebownisko jako największy płatnik do budżetu ZG PKS od lat wspiera finansowo, organizacyjnie i koncepcyjnie działalność Związku.

„Dobrze zarządzany transport publiczny nie powstaje z rywalizacji o stanowiska, ale z przewidywalnych decyzji, stabilnych relacji i partnerskiego podejścia” – dodaje były przewodniczący.

Nieoficjalnie wiadomo, że powodem odwołania były napięcia wokół pracy zarządu ZG PKS. Krytykowane było m.in. łączenie funkcji przez Remigiusza Wzorka – sekretarza gminy Trzebownisko i zarazem wiceprzewodniczącego zarządu ZG PKS. Niektórzy zarzucali też Poradzie zbyt konfrontacyjny styl zarządzania i ograniczenie dialogu między członkami związku.

Kontrakt na 8 autobusów elektrycznych z Veramo / fot. ZG PKS Rzeszów
Kontrakt na 23 autobusy Iveco Crossway z ABP Bus & Coach / fot. ZG PKS Rzeszów

ZG PKS odpowiada: „Gramy zespołowo”

Związek także wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że nowym przewodniczącym Zgromadzenia został Krzysztof Grad, wójt gminy Chmielnik.

„Naszym priorytetem jest gra zespołowa – działanie w duchu partnerstwa wszystkich gmin członkowskich, z myślą o rozwoju komunikacji publicznej w całym regionie” – zaznaczył Grad.

ZG PKS zapewnia, że zmiana personalna nie wpływa na bieżącą działalność, a Zarząd nadal realizuje ambitny program inwestycji w transport niskoemisyjny i dostępny.

Z kolei Sławomir Porada wprost przyznał, że udział Gminy Trzebownisko w Związku w dotychczasowej formule może być nieracjonalny:

„Trudno akceptować sytuację, w której największy płatnik do wspólnego budżetu zostaje odsunięty od realnego wpływu na kierunki działania organizacji. Tego rodzaju relacja przestaje być partnerska” – napisał w oświadczeniu.

Zapowiada, że wszystkie opcje są możliwe – od pozostania w Związku, przez współpracę z innym operatorem, aż po stworzenie własnej jednostki komunikacyjnej.

Naszym zdaniem: Dotychczasowe działania – takie jak inwestycje w autobusy CNG i elektryczne, budowa nowoczesnej floty i rozwój komunikacji w regionach wiejskich – stawiają ZG PKS w roli lidera wśród regionalnych organizatorów transportu publicznego. Pytanie tylko, czy polityczne napięcia nie osłabią tego impetu. Oby nie. Z drugiej strony ta personalna zawierucha pokazuje, jak bardzo upolityczniony jest transport publiczny w Polsce i jak kruche są komunikacyjne związki

Kontrakt na 23 autobusy Iveco Crossway z ABP Bus & Coach / fot. ZG PKS Rzeszów
Kontrakt na 23 autobusy Iveco Crossway z ABP Bus & Coach / fot. ZG PKS Rzeszów

Komentarze