Zaskakujące zmiany w ZG PKS. Sławomir Porada odwołany mimo taborowych sukcesów
Po miesiącach rekordowych inwestycji i działań na rzecz modernizacji transportu publicznego w regionie, Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” zmaga się z wewnętrznym kryzysem.
6 listopada 2025 roku z funkcji przewodniczącego Zgromadzenia został odwołany Sławomir Porada, wójt gminy Trzebownisko – jeden z głównych architektów sukcesu Związku w latach 2024–2025.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne przyczyny odwołania Sławomira Porady z funkcji przewodniczącego Zgromadzenia ZG PKS?
- Jakie inwestycje i projekty zrealizował Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w latach 2024–2025?
- Jakie stanowisko w sprawie zmian personalnych zajęli nowy przewodniczący Krzysztof Grad i sam Związek?
Zmienić transport w Podkarpaciu
ZG PKS zrzesza aż 18 gmin z regionu rzeszowskiego i organizuje transport zbiorowy pod szyldem MKS, obsługując ponad 220 tys. mieszkańców. Jest właścicielem PKS Rzeszów i operatorem jednego z najbardziej ambitnych programów modernizacji floty komunikacyjnej w Polsce lokalnej.
W ciągu ostatnich dwóch lat udało się m.in.:
- Zakupić 23 nowe autobusy CNG IVECO Crossway Line (wartość: 38,9 mln zł, w tym 28,5 mln zł z KPO),
- Podpisać kontrakt na 8 autobusów elektrycznych z 90% dofinansowaniem z KPO (ponad 16 mln zł),
- W czerwcu br. zawrzeć umowę pomiędzy Związkiem Gmin „PKS” a POLREGIO , która rozszerzy naszą ofertę o zintegrowany bilet MKS + pociąg,
- Znacząco zwiększyć liczbę pasażerów i poprawić dostępność transportu w gminach wiejskich.
Polityczna zmiana – merytoryczny spór?
Decyzja o odwołaniu Porady zapadła jednym głosem. Jak mówi sam zainteresowany:
„Szanuję każdy demokratyczny wybór, natomiast trudno przejść obojętnie obok faktu, że decyzja ta nie znajduje uzasadnienia w dotychczasowej pracy, efektach działań ani realnym wkładzie Gminy Trzebownisko w rozwój Związku” – podkreśla w oświadczeniu.
Porada przypomina, że Trzebownisko jako największy płatnik do budżetu ZG PKS od lat wspiera finansowo, organizacyjnie i koncepcyjnie działalność Związku.
„Dobrze zarządzany transport publiczny nie powstaje z rywalizacji o stanowiska, ale z przewidywalnych decyzji, stabilnych relacji i partnerskiego podejścia” – dodaje były przewodniczący.
Nieoficjalnie wiadomo, że powodem odwołania były napięcia wokół pracy zarządu ZG PKS. Krytykowane było m.in. łączenie funkcji przez Remigiusza Wzorka – sekretarza gminy Trzebownisko i zarazem wiceprzewodniczącego zarządu ZG PKS. Niektórzy zarzucali też Poradzie zbyt konfrontacyjny styl zarządzania i ograniczenie dialogu między członkami związku.
ZG PKS odpowiada: „Gramy zespołowo”
Związek także wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że nowym przewodniczącym Zgromadzenia został Krzysztof Grad, wójt gminy Chmielnik.
„Naszym priorytetem jest gra zespołowa – działanie w duchu partnerstwa wszystkich gmin członkowskich, z myślą o rozwoju komunikacji publicznej w całym regionie” – zaznaczył Grad.
ZG PKS zapewnia, że zmiana personalna nie wpływa na bieżącą działalność, a Zarząd nadal realizuje ambitny program inwestycji w transport niskoemisyjny i dostępny.
Z kolei Sławomir Porada wprost przyznał, że udział Gminy Trzebownisko w Związku w dotychczasowej formule może być nieracjonalny:
„Trudno akceptować sytuację, w której największy płatnik do wspólnego budżetu zostaje odsunięty od realnego wpływu na kierunki działania organizacji. Tego rodzaju relacja przestaje być partnerska” – napisał w oświadczeniu.
Zapowiada, że wszystkie opcje są możliwe – od pozostania w Związku, przez współpracę z innym operatorem, aż po stworzenie własnej jednostki komunikacyjnej.
Naszym zdaniem: Dotychczasowe działania – takie jak inwestycje w autobusy CNG i elektryczne, budowa nowoczesnej floty i rozwój komunikacji w regionach wiejskich – stawiają ZG PKS w roli lidera wśród regionalnych organizatorów transportu publicznego. Pytanie tylko, czy polityczne napięcia nie osłabią tego impetu. Oby nie. Z drugiej strony ta personalna zawierucha pokazuje, jak bardzo upolityczniony jest transport publiczny w Polsce i jak kruche są komunikacyjne związki










Komentarze