Zakopane po raz drugi bez ofert na MIDI autobus. Co się dzieje? I co zrobi TESKO?
3 września 2025 roku Zakopiańska Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa zakończyła otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym na leasing operacyjny autobusu klasy MIDI.
Tym razem, mimo zmodyfikowania części wymagań, do przetargu nie zgłosił się żaden wykonawca. O tym zamówieniu – i zmianach w SWZ – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakiej klasy autobus miał być przedmiotem przetargu prowadzonego przez TESKO w Zakopanem?
- Ile wynosiła kwota netto przewidziana na realizację zamówienia?
- Do kiedy planowano dostawę autobusu w ramach przetargu?
MIDI leasing
Postępowanie dotyczyło dostawy w formie leasingu operacyjnego jednego fabrycznie nowego autobusu klasy I kategorii MIDI, który miał zasilić flotę komunikacji miejskiej w Zakopanem. To drugie podejście zamawiającego – pierwsze unieważniono z powodu braku ofert. W obecnym postępowaniu TESKO zdecydowało się zrezygnować z jednego z najbardziej kontrowersyjnych wymogów – dzielonej w pionie szyby przedniej – pozostawiając go jednak jako kryterium premiujące, a nie obligatoryjne. Mimo tego, żaden producent nie zdecydował się na udział w przetargu.
Autobus miał zostać dostarczony do 15 grudnia 2025 roku i spełniać szereg szczegółowych wymagań technicznych, zarówno w zakresie konstrukcji, jak i wyposażenia. Sam leasing miał obejmować również pełne wsparcie serwisowe. Przetarg realizowany był zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, a wykonawcy mogli składać oferty do końca sierpnia 2025 roku.
Do przetargu nie wpłynęła żadna oferta, co oznacza, że postępowanie najprawdopodobniej zostanie unieważnione, a TESKO stanie przed decyzją o ewentualnym trzecim ogłoszeniu. Brak zainteresowania może wynikać z wciąż zbyt restrykcyjnych wymogów technicznych, sztywnego terminu dostawy oraz konstrukcyjnych preferencji, które zawężały grono potencjalnych wykonawców.
Analiza do budżetu
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 1.845.000 PLN brutto / 1.500.000 PLN netto. Przy obecnych realiach rynkowych, szczególnie w segmencie leasingu operacyjnego pojazdów niskopodłogowych z wysokim standardem wyposażenia, kwota ta może być zbyt niska, aby przyciągnąć producentów.
Obecnie oczekujemy na decyzję zamawiającego, która może oznaczać kolejne ogłoszenie przetargu – być może w zmodyfikowanej formule. Jeśli postępowanie będzie powtarzane, warto oczekiwać dalszego uproszczenia SWZ lub zwiększenia budżetu.
W przypadku ponownego ogłoszenia, oferty będą oceniane według następujących kryteriów:
✅ całkowity koszt leasingu – 73 pkt
✅ okres gwarancji całopojazdowej – 20 pkt
✅ wyposażenie pojazdu w szybę przednią dzieloną w pionie – 7 pkt
Co chciało TESKO?
Zamawiany autobus miał mieć długość od 10,2 do 10,7 m i wysokość maksymalnie 3,1 m. Był to pojazd niskopodłogowy w całym ciągu komunikacyjnym do trzecich drzwi, z układem 1-2-0. Napęd miał stanowić silnik spalinowy o mocy minimum 220 kW i pojemności od 9 do 11 dm³, zgodny z normą emisji Euro 6. TESKO oczekiwało, że nadwozie wykonane będzie z materiałów odpornych na korozję – stali nierdzewnej lub aluminium, z dopuszczeniem tworzyw sztucznych w elementach ścian.
Kabina kierowcy miała być zamknięta, z okienkiem biletowym i wyposażeniem do obsługi gotówki. Pasażerowie mieli korzystać z wandaloodpornych siedzeń z tworzywa, systemu zliczania pasażerów i pełnego pakietu informacji pasażerskiej z tablicami zewnętrznymi i monitorem LCD wewnątrz. Autobus miał być wyposażony także w tablicę LCD o przekątnej min. 22 cale.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-616595d4-bfc6-48fb-a791-07fbc93e6fb0
Komentarze