Zakłady MAN w Ankarze i Norymberdze gotowe na elektromobilność. E-coach to nowy rozdział
Pierwszy autokar elektryczny MAN Lion’s Coach E to nie tylko technologiczna premiera , ale też symbol głębokiej transformacji całej grupy MAN.
Za tym modelem stoi gigantyczny wysiłek inwestycyjny, reorganizacja fabryk – w tym także MAN Bus Starachowice, która aktualnie skupia się na elektrobusach miejskich – oraz nowa strategia rozwoju elektromobilności obejmująca wszystkie segmenty autobusowe i ciężarowe. O prapremierze w Ankarze Lion’s Coach E pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie będzie odbywać się seryjna produkcja MAN Lion’s Coach E?
- Jakie inwestycje prowadzi MAN w zakresie produkcji baterii?
- Jakie cele klimatyczne stawia sobie MAN dla swoich zakładów produkcyjnych?
Systemowe zmiany
Nowy MAN Lion’s Coach E zadebiutuje oficjalnie w październiku 2025 r. Produkcja seryjna ruszy rok później – w Ankarze, która właśnie przechodzi intensywną modernizację. Fabryka w Turcji stanie się europejskim centrum produkcji autobusów elektrycznych: oprócz eCoachów, już w 2025 roku ruszy tam montaż modeli Lion’s City E w wersjach miejskich i podmiejskich.
Jak zapowiada Barbaros Oktay, szef działu autobusów w MAN Truck & Bus, Ankara to dziś jeden z fundamentów nowej strategii marki. Na terenie 317 tys. m² działa nowoczesne Product Development Centre, zatrudniające 830 pracowników. Inwestycje w centrum rozwojowe, laboratoria, tor testowy i linie prototypowe pochłonęły 41 mln EUR. Cel? Przekształcić MAN w dostawcę kompletnych, zrównoważonych rozwiązań transportowych. Aktualnie zakład wytwarza 16 autobusów dziennie, a tym miesiecu chce dojść do 18 sztuk.
MAN Turkey nie ogranicza się do napędów – zmienia też sposób zasilania zakładów, inwestując w odnawialne źródła energii i fotowoltaikę w Ankarze i RPA (Olifantsfontein – pierwszy zeroemisyjny zakład grupy). Plan zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej w produkcji w Turcji do 2030 roku.
Plus baterie
Równolegle MAN intensyfikuje działania w Norymberdze, gdzie w kwietniu 2025 r. zainaugurowano produkcję baterii do pojazdów użytkowych – autobusów i ciężarówek. Premier Bawarii Markus Söder i władze federalne uczestniczyły w otwarciu fabryki, która w nowym etapie rozwoju pochłonie 250 mln EUR inwestycji, tworząc 400 miejsc pracy w nowoczesnej produkcji akumulatorów litowo-jonowych (NMC).
Celem jest pełna integracja: produkcja ogniw, modułów, pakietów i BMS, z testowaniem 400 parametrów jakości na koniec każdej linii. Nowe hale umożliwią produkcję do 100.000 pakietów rocznie, w modularnym, cyfrowym i elastycznym systemie produkcyjnym bez klasycznej taśmy.
W całej Europie już ponad połowa autobusów miejskich MAN jest elektryczna. Teraz czas na pojazdy dalekobieżne – Lion’s Coach E ma być odpowiedzią na nowe unijne limity emisji CO₂ dla autokarów: -43% do 2030 r., -64% do 2035 r., -90% do 2040 r.. Dzięki wspólnej platformie technologicznej z eTruckami, MAN może obniżyć koszty produkcji i zaoferować operatorom znane, niezawodne rozwiązania.
Naszym zdaniem: MAN nie tylko tworzy pojazdy – tworzy system. A Lion’s Coach E to dopiero początek. Wraz z bateriami z Norymbergi, autobusami z Ankary i wizją zrównoważonej produkcji, firma zmierza pewnie w stronę zeroemisyjnej przyszłości transportu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze