Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaglądamy do środka chełmskich NesoBusów. Coraz bliżej dostawy dla CLA

infobus
09.03.2025 17:03
0 Komentarzy

W marcu Na ulicach Lublina pojawiły się autobusy wodorowe NesoBus, które już niedługo trafią do Chełma. Zaglądamy do środka.

O tym wydarzeniu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej. Testy są kluczowym etapem przed oficjalnym odbiorem technicznym i homologacją, a także okazją dla mieszkańców do zobaczenia pojazdów w ich docelowym, niebiesko-biało-czarnym malowaniu.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych zamówił Chełm i jaka jest ich cena jednostkowa?
  2. Jakie innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowano w NesoBusach?
  3. Dlaczego Chełm zdecydował się na wybór NesoBusa zamiast konkurencyjnych ofert?
Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus
Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus / fot. UM Chełm

Rekordowy kontrakt

    W ramach kontraktu, który jest największym jednorazowym zamówieniem autobusów wodorowych w Polsce, Chełm otrzyma 26 nowoczesnych autobusów zeroemisyjnych.

    Podpisana pod koniec 2023 roku umowa między Miastem Chełm a konsorcjum Grupy Polsat Plus i ZE PAK opiewa na 96.995.340 PLN brutto (czyli 78.858.000 PLN netto). Cena jednostkowa chełmskiego NesoBusa wynosi 3.033.000 PLN netto, co w przetargu dało producentowi przewagę nad Arthur Bus (3.176.146 PLN netto) i Solarisem (3.959.717 PLN netto). O wyborze oferty zdecydowały nie tylko koszty, ale także spełnienie wysokich wymagań technicznych, takich jak 120-miesięczna gwarancja na ogniwo paliwowe i instalację wodorową, czy zadeklarowana wysoka odporność antykorozyjna karoserii

    Autobusy zamówione przez Chełm to 12-metrowe pojazdy, zdolne pomieścić 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Wnętrze wyróżnia się niskopodłogową konstrukcją (wysokość wejścia 340 mm) oraz systemem przyklęku, który ułatwia wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością. Układ drzwi 2-2-2 zapewnia sprawniejszą wymianę pasażerów na przystankach.

    Sercem pojazdu jest elektryczny silnik o mocy co najmniej 150 kW, który czerpie energię z ogniwa paliwowego o mocy minimum 70 kW. Pełne tankowanie zbiorników na 37,5 kg wodoru pozwala na przejechanie aż 450 km przy średnim zużyciu paliwa 8 kg/100 km. Co więcej, na dachu autobusów zamontowano ogniwa fotowoltaiczne, które poprawiają bilans energetyczny pojazdu i pozwalają na dodatkowe 20 km jazdy w trybie bateryjnym.

    Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus / fot. UM Chełm
    Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus / fot. UM Chełm

    Komfort i bezpieczeństwo

    Każdy NesoBus dla Chełma zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej, obejmujący zewnętrzne tablice LED i wewnętrzne ekrany LCD, które wyświetlą trasę oraz kolejne przystanki. System zliczania pasażerów pomoże w optymalizacji ruchu, a kontrola trzeźwości kierowców przed rozpoczęciem pracy podniesie poziom bezpieczeństwa.

    Kierowcy zasiądą w zamkniętej kabinie, co zapewni im większy komfort pracy. Pasażerowie natomiast będą podróżować na tapicerowanych siedzeniach odpornych na wandalizm, a na pokładzie znajdą się udogodnienia, takie jak porty USB do ładowania urządzeń czy system monitoringu.

    Kontrakt dla Chełma to największa jednorazowa inwestycja w autobusy wodorowe w kraju, natomiast wodorowy peleton pojechał już dalej. M.in. MPK Poznań obok 25 sztuk domówił dziewięć kolejnych pojazdów, a Wałbrzych – obok 20 pojazdów + 25 w opcji – ogłosił niedawno przetarg na 14 szt. kolejnych wodorowców.

    Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus / fot. UM Chełm
    Chełm pochwalił się swoimi pierwszymi autobusami wodorowymi. Od NesoBus / fot. UM Chełm

    Komentarze