Za rok vany będą jeździły za granicę z tachografami. Busy osobowe cały czas bez
1 lipca 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy unijne, które wprowadzą obowiązek montażu tachografów w pojazdach dostawczych.
Chodzi o dolny zakres gabarytowy, czyli o pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, wykorzystywane w międzynarodowym transporcie towarów. To przełomowy moment – nie tylko dla logistyki, ale również dla rynku przewozów lekkich, który od lat funkcjonował poza realnym nadzorem. Można tylko żałować, że podobna regulacja nie obejmie transportu pasażerskiego, czyli popularnych „dziewiątek”, które cały czas pozostają w szarej strefie.
Rozkład jazdy:
- Jakie pojazdy będą objęte obowiązkiem montażu tachografów od 1 lipca 2026 roku?
- Jakie zmiany w funkcjonowaniu firm transportowych przyniesie obowiązek tachografów w pojazdach do 3,5 tony?
- Dlaczego przewozy pasażerskie mikrobusami („dziewiątkami”) nadal budzą kontrowersje w kontekście nowych regulacji?
Z tachografem drugiej generacji
Zmiana wynika z Pakietu Mobilności, a dokładnie z Rozporządzenia (UE) 2020/1054. Przewidziana nowelizacja oznacza rozszerzenie obowiązku rejestracji czasu pracy kierowców na pojazdy dotąd zwolnione z takich wymagań.
Do tej pory mikrobusy, busy i lekkie pojazdy transportowe często operowały na granicy prawa – bez ewidencji czasu pracy, bez kontroli przekroczeń norm, z często fikcyjnym samozatrudnieniem kierowców. Od lipca 2026 ten system się skończy. W transporcie towarowym. Każdy pojazd o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykonujący przewozy międzynarodowe będzie musiał być wyposażony w tachograf inteligentny drugiej generacji (G2V2). To oznacza nie tylko monitoring czasu jazdy i przerw, ale także automatyczne pozycjonowanie pojazdu i zdalny dostęp do danych dla służb kontrolnych.
To fundamentalna zmiana dla rynku. Szacuje się, że w Polsce obowiązkiem objętych zostanie nawet 40 tysięcy pojazdów. Dla firm to oznacza koszty – zakup tachografów, ich montaż, szkolenie kierowców, wdrożenie systemów pobierania i archiwizacji danych. Koszty te uderzą przede wszystkim w najmniejsze przedsiębiorstwa, które dziś bazują na prostym modelu działania: szybki transport, często z naruszeniem przepisów, przy maksymalnym wykorzystaniu elastyczności kierowców.
W konsekwencji możemy spodziewać się fali konsolidacji – najmniejsi przewoźnicy znikną z rynku lub przejdą do sektora krajowego, który – przynajmniej na razie – nie będzie objęty nowymi regulacjami. Zmienią się także ceny usług – szczególnie w segmencie przewozów do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu, gdzie kontrole drogowe są częste i drobiazgowe.
Co z busami?
Dla dużych graczy i klientów to dobra wiadomość: transport stanie się bardziej przewidywalny i bezpieczny. Przestaną się opłacać zaniżone stawki dumpingowe oparte na omijaniu regulacji. Przewoźnicy będą musieli planować czas pracy kierowców, przestrzegać przerw, ograniczać ryzyko zmęczenia i wypadków.
Choć przewóz osób pojazdami do 9 miejsc nadal pozostaje poza tymi wymaganiami, trudno nie zauważyć, że nadchodzi czas na podobne ucywilizowanie również w tym obszarze. Rynek mikrobusów pasażerskich – często funkcjonujący poza realnym nadzorem – może być kolejnym etapem porządkowania rynku przez regulatorów. Tym bardziej, że o ile w przypadku przewozu towarów, w ewentualnym wypadku poszkodowany bywa jedynie kierowca, to w przewozie osób, kompetencje i kondycja kierowcy, mają także wpływ na zdrowie i życie pasażerów busa.
Wprowadzenie tachografów w pojazdach do 3,5 tony oznacza realną zmianę – nie tylko na poziomie sprzętu, ale przede wszystkim filozofii działania branży transportowej. Jeśli do tej pory był to dziki zachód, to od lipca 2026 zaczyna się nowy porządek.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze