Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z testu na premierę: Elektrobus Mercedesa klasy II eIntouro gotowy na Busworld 2025

infobus
22.09.2025 17:02
0 Komentarzy

Mercedes-Benz eIntouro pomyślnie przeszedł testy w ekstremalnych warunkach hiszpańskiego lata i jest gotowy na swoją światową premierę.

Nowy, elektryczny autobus międzymiastowy od Daimler Buses zadebiutuje 4 października 2025 r. podczas targów Busworld Europe w Brukseli. Wcześniejszy testy w Andaluzji potwierdziły, że eIntouro jest w pełni przygotowany do codziennej eksploatacji – także w trudnych warunkach pogodowych i topograficznych.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy i gdzie odbędzie się światowa premiera elektrycznego Mercedesa eIntouro?
  2. Jakie warunki testowe przeszedł ten model w Hiszpanii i Finlandii?
  3. Do jakich zastosowań transportowych przeznaczony jest eIntouro i w jakich wariantach będzie dostępny?
Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę
Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę

Testy w Hiszpanii

Nowy eIntouro, oparty konstrukcyjnie na dobrze znanym modelu z napędem diesla, został poddany intensywnym letnim testom w Andaluzji, gdzie temperatury sięgały 45°C. Przez pięć tygodni dwa prototypy pokonywały trasy o dziennym przebiegu od 300 do 500 kilometrów – zarówno po płaskich drogach, jak i stromych podjazdach w Sierra Nevada, sięgających 2 500 metrów n.p.m. Autobusy testowano przy pełnym obciążeniu.

Testy objęły:

  • zachowanie układu napędowego przy wysokich temperaturach,
  • wydajność układów chłodzenia baterii i silników elektrycznych,
  • skuteczność odzysku energii (rekuperacji) na długich zjazdach,
  • działanie systemu klimatyzacji pod dużym obciążeniem cieplnym,
  • kompatybilność z publicznymi ładowarkami szybkiego ładowania.

Jak informuje producent:

„Testy nie tylko potwierdziły gotowość eIntouro do pracy w skrajnych warunkach, ale również umożliwiły dalszą optymalizację komponentów napędu, systemu klimatyzacji i strategii ładowania” – podkreśla Daimler Buses.

Co ciekawe, oba prototypy eIntouro pokonały samodzielnie ponad 4 000 kilometrów w podróży z zakładu w Mannheim do hiszpańskiej Granady i z powrotem. Ładowanie odbywało się na trasie w punktach publicznych w Niemczech, Francji i Hiszpanii. Próba ta udowodniła kompatybilność systemu z infrastrukturą ogólnodostępną oraz gotowość pojazdu do tras dalekobieżnych.

Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę
Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę

Nowy model

Model eIntouro to nowy segment w ofercie Daimler Buses – elektryczny autobus międzymiastowy klasy high-floor. Oparty na platformie Intouro, został przystosowany do obsługi:

  • regularnych połączeń międzymiastowych,
  • przewozów szkolnych,
  • krótkich tras wycieczkowych.

Dostępne będą dwa warianty:

  • eIntouro – długość 12,18 m,
  • eIntouro M – długość 13,09 m, do 63 miejsc siedzących.

To pierwszy autobus międzymiastowy od Daimlera, który umożliwia zdalne aktualizacje oprogramowania („over-the-air”), bez konieczności wizyty w serwisie. Autobus można już zamawiać, choć oficjalna prezentacja nastąpi dopiero w październiku. Zanim jednak eIntouro trafi na Busworld, przeszedł również wcześniejsze testy zimowe. Na początku 2025 roku dwa prototypy były sprawdzane w fińskim Rovaniemi przy temperaturach dochodzących do -30°C. Testy te, w połączeniu z próbami letnimi, mają zagwarantować pełną niezawodność eksploatacyjną w każdej strefie klimatycznej Europy.

Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę
Z testu w Hiszpanii na Busworld: Mercedes-Benz eIntouro gotowy na premierę

Komentarze