Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Łodzi do Szczecina: SPAK i SPAD kupują używane Solarisy

infobus
22.08.2025 19:02
0 Komentarzy

Szczecińscy przewoźnicy odmładzają swój tabor nie tylko przez zakupy nowych autobusów, ale także poprzez rynek wtórny.

Dwie miejskie spółki – Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” (SPAK) i Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” (SPAD) uzupełniły swój tabor o autobusy używane. Ostatnie, tegoroczne nabytki pochodzą z Łodzi, a ich poprzednim właścicielem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.

Rozkład jazdy:

  1. Ile używanych autobusów Solaris Urbino 18 z 2011 roku trafiło do SPAK i SPAD w Szczecinie?
  2. Skąd pochodzą pojazdy zakupione przez szczecińskich przewoźników i jak zostały przygotowane do lokalnej eksploatacji?
  3. Jakie nowe inwestycje taborowe (poza zakupem autobusów używanych) realizują obecnie SPAK, SPAD i SPPK?
Z Łodzi do Szczecina: SPAK i SPAD kupują używane Solarisy / fot. Andrzej Lulek
Z Łodzi do Szczecina: SPAK i SPAD kupują używane Solarisy / fot. Andrzej Lulek

Używane Solarisy

SPAD wzbogacił się o pięć używanych autobusów Solaris Urbino 18. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w 2011 roku. Autobusy mogą przewieźć 166 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Ich przebieg waha się od ponad 750 tys. km do około 850 tys. km.

Pojazdy dostarczyła do SPAD firma Bus & Truck Service Sp. z o.o. z Wyględów za cenę 707.250 PLN brutto. To efekt rozstrzygniętego wcześniej przetargu na zakup pięciu używanych autobusów przegubowych z rynku wtórnego. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj.

Z kolei druga miejska spółka – SPAK – kupiła dwa używane autobusy Solaris Urbino 18. Te jednostki zostały również wyprodukowane w 2011 roku, zaś ich przebieg wynosi ponad 800 tys. km. Pojazdy zostały zakupione bezprzetargowo.

Wszystkie autobusy – zarówno te, które kupił SPAD oraz kupione przez SPAK pochodzą z Łodzi i są wyposażone w klimatyzacje kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. Ich poprzednim właścicielem było MPK Łódź. Pojazdy zostały przemalowane w barwy „Floating Garden” oraz oznaczone według schematów obowiązujących w ramach sieci ZDiTM Szczecin.

Szczecin czeka też na kolejne nowe elektryki.
Szczecin czeka też na kolejne nowe elektryki.

Nie tylko „używki”

Obie szczecińskie spółki odmładzają swój tabor nie tylko przez zakup autobusów używanych. Inwestycje w nowe autobusy obejmują:

Dodajmy jeszcze, że trzeci autobusowy przewoźnik – szczecińsko-polickie SPPK również kupuje nowe autobusy – trzy diesle, gdzie jedyną ofertę w przetargu złożyła firma MAN.

Komentarze