Z Bolechowa do Torunia: MZK z czterema Solarisami mild hybrid. W drodze 40 elektrobusów
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu wzmacnia flotę niskoemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej. Do miasta dotarły cztery nowe autobusy Solaris Urbino 12 mild hybrid.
W kolejnych miesiącach przyjedzie aż 40 elektrobusów. To jeden z największych pakietów inwestycji w transport publiczny w historii miasta. Zamawiającym pojazdy jest MZK, a formalnym właścicielem floty – Gmina Miasta Toruń. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Solaris Urbino 12 mild hybrid trafiło do Torunia w ramach czerwcowego zamówienia?
- Jakie unijne wsparcie finansowe otrzymały projekty zakupu 40 elektrobusów i ładowarek dla Torunia?
- Jakie systemy bezpieczeństwa posiadają nowe hybrydowe autobusy dostarczone przez Solaris?
Cztery hybrydy dziś, czterdzieści elektrobusów jutro
Czerwcowe zamówienie toruńskie dotyczyło dostawy czterech 12-metrowych autobusów hybrydowych Solaris mild hybrid, które zostały zakupione za środki własne miasta. Umowa została podpisana 27 czerwca 2024 r., a cena jednostkowa każdego pojazdu wyniosła 1 860 990,00 zł brutto.
Nowe autobusy, choć wyposażone w silniki wysokoprężne, korzystają z elektrycznego modułu odzyskującego energię, który gromadzi ją w ultrakondensatorach. Napęd typu mild hybrid pozwala ograniczyć spalanie nawet o kilkanaście procent oraz wyciszyć pracę pojazdu – szczególnie w strefie przystankowej.
– Pierwszy Solaris hybrydowy pojawił się w Toruniu w 2015 roku, potem dołączyły 14 MAN-ów, teraz kolejne cztery autobusy wzmacniają nasz ekologiczny tabor – przypomina Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK w Toruniu.
Nowe hybrydy wyposażone są w cyfrowy system monitoringu, klimatyzację, WiFi, ładowarki USB, automaty biletowe i system wykrywania pożaru. Zapewniają wysoki komfort pasażerom i kierowcom, a także pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnością.
– Te autobusy mają najbardziej zaawansowane rozwiązania napędu, osiem systemów bezpieczeństwa, w tym m.in. asystenta martwego pola i wykrywanie zmęczenia kierowcy – dodaje Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży w Solaris Bus & Coach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
40 elektrobusów z unijnym wsparciem
To dopiero początek. MZK Toruń realizuje największy w historii jednorazowy zakup 40 elektrobusów i infrastruktury ładowania. Wartość wszystkich projektów to 148 578 955 zł brutto, z czego 100 159 608,45 zł pochodzi z funduszy unijnych.
Dostawy podzielono na trzy części:
- 25 elektrobusów i 16 ładowarek
Wartość: 88,5 mln zł brutto, dofinansowanie: ok. 68,5 mln zł (KPO)
Dostawa do: 24 lutego 2026 r. (autobusy), 2 czerwca 2026 r. (ładowarki) - 5 elektrobusów na linie podmiejskie (Lubicz, Obrowo, Toruń)
Wartość: 15,8 mln zł brutto, dofinansowanie: ok. 11 mln zł (KPO)
Dostawa do: 24 lutego 2026 r. - 10 elektrobusów i 7 ładowarek
Wartość: 36,5 mln zł brutto, dofinansowanie: ok. 21 mln zł (Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza)
Dostawa do: 2 marca 2026 r.
Zakupowe tło
🔸 2015 – pierwszy autobus hybrydowy Solaris
🔸 2018 – 14 autobusów hybrydowych MAN
🔸 2024/2025 – 4 nowe Solarisy mild hybrid
🔸 2025/2026 – 40 autobusów elektrycznych
🔸 2025/2026 – 23 ładowarki (plug-in i pantografowe)
Toruń rozwija też transport tramwajowy: nowe torowiska, linie, zajezdnia i nowy tabor mają powstać do 2029 roku, w ramach projektów o wartości ponad 560 mln zł, z czego ponad 372 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Komentarze