Yutong U12 w warszawskich barwach trafił do Niemiec. Po testach w Skarżysku-Kamiennej
W czerwcu 2025 roku Hagener Straßenbahn AG (HST) przeprowadziło testy elektrycznego autobusu Yutong U12 na linii 527 w niemieckim Hagen.
Celem testów było sprawdzenie, czy pojazd spełnia wymagania eksploatacyjne operatora i może zostać uwzględniony w planach zakupowych przyszłego taboru zeroemisyjnego. Dodajmy, że w Yutong nie posiada jeszcze oficjalnego przedstawicielstwa w Niemczech, także byłaby to ciekawa szansa dla Busnex Poland – polskiego przedstawiciela chińskiego producenta autobusów. O eksploatacji U12 w MZA Warszawa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie są kluczowe parametry techniczne autobusu Yutong U12 testowanego w Hagen i Skarżysku-Kamiennej?
- Jakie wyniki osiągnął Yutong U12 podczas testów w MZA Warszawa pod względem zużycia energii i dziennego zasięgu?
- Dlaczego testy Yutonga U12 w Niemczech mogą być szansą dla Busnex Poland?
Yutong U12 w Niemczech
Generalnie od lat Yutong zapowiada rozwój lokalnych struktur, w tym potencjalne powstanie oficjalnego przedstawicielstwa także za naszą zachodnią granicą, natomiast dzisiaj marka nie posiada obecnie oficjalnego przedstawicielstwa w Niemczech, a testy w Hagen przeprowadzone zostały przy współpracy z polskim przedstawicielstwem chińskiego producenta – firmą Busnex Poland.
Generalnie działalność Yutonga w Europie opiera się głównie na współpracy z lokalnymi dystrybutorami, takimi jak Busnex w Polsce i krajach bałtyckich oraz Yutong Eurobus w Skandynawii. W Niemczech dostęp do części zamiennych i obsługi zapewniają niezależni dostawcy, tacy jak TheSparePartShop.com, oferujący komponenty OEM i aftermarketowe w Berlinie, Hamburgu, Monachium czy Frankfurcie.
Z kolei Hagener Straßenbahn AG (HST) to miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne działające w Hagen (Nadrenia Północna-Westfalia), które obsługuje wyłącznie linie autobusowe od 1976 roku. Firma została założona w 1884 roku i początkowo prowadziła sieć tramwajową. Ostatnia linia tramwajowa została zlikwidowana w maju 1976 roku. Dziś HST zarządza flotą 141 autobusów, z czego 13 to pojazdy elektryczne, 35 hybrydowe i 105 z silnikami Diesla. Operator obsługuje 23 linie dzienne, 2 ekspresowe, 10 nocnych oraz 2 linie TaxiBus, a w 2024 roku przewiózł 29,1 mln pasażerów – o 9% więcej niż rok wcześniej. HST jest członkiem Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) i działa także w ramach taryfy Westfalentarif
Ze skarżyska Kamiennej
Yutong U12 to 12-metrowy, niskopodłogowy autobus elektryczny klasy I kategorii MAXI, mogący przewieźć ponad 90 pasażerów. Wyposażono go w bezkobaltowe baterie o pojemności 423 kWh, co pozwala na zasięg do 400 km na jednym ładowaniu. System rekuperacji energii pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania, a wnętrze oferuje pełen komfort: klimatyzację, ogrzewanie elektryczne, ładowarki USB przy siedzeniach. Kabina kierowcy wyposażona jest w panoramiczny kokpit oraz system kamer 360°, zapewniających pełny ogląd wokół pojazdu.
Testy Yutonga U12 prowadzone są nie tylko za granicą, lecz także w Polsce. Od 12 do 21 czerwca autobus kursował na wybranych liniach w Skarżysku-Kamiennej, umożliwiając mieszkańcom bezpłatne przejazdy i poznanie nowoczesnego, cichego i ekologicznego pojazdu. Kulminacją lokalnych testów będzie obsługa wydarzenia Noc Kupały na Bernatce – w niedzielę 22 czerwca, w ramach Dni Miasta. Testowy autobus przyciąga uwagę pasażerów zarówno wyglądem, jak i komfortem jazdy.
Wcześniejsze testy oraz eksploatacja (od stycznia 2025 roku) 18. takich pojazdów w Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie pokazały z kolei efektywność eksploatacyjną – autobus przejechał 79 700 km w ciągu roku, osiągając średnie zużycie 0,89 kWh/km. W rekordowym dniu osiągnął 403 km z zużyciem 0,63 kWh/km, a po zakończeniu zmiany pozostało 21% energii w baterii.
Komentarze