Wrocław anuluje kolejne zadanie w przetargu na autobusowe linie aglomeracyjne
23 kwietnia Urząd Miejski we Wrocławiu anulował kolejną ofertę w ponowionym przetargu na obsługę autobusowych linii w aglomeracji.
Chodzi o połączenia do gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica. Za pierwszym razem zgłosił się tylko jeden chętny – PKS Gostynin, który został jednak odprawiony z kwitkiem. Teraz mamy drugi przetarg, gdzie wszystkie oferty przekroczyły budżet. Z tego powodu teraz magistrat unieważnił zadanie numer 1. Wcześniej anulowano zadanie numer 4, gdzie nie złożono ofert. To oznacza, że cel – 91 nowoczesnych i fabrycznie nowych autobusów na aglomeracyjnych trasach wokół stolicy Dolnego Śląska – zaczyna się oddalać. Po wyborach.
NOWE PODEJŚCIE
Generalnie w ponowionym przetargu wrocławski Wydział Transportu spodziewał się większego zainteresowania kontrahentów niż miało to miejsce w pierwszym podejściu jesienią 2023 roku. I miał rację. Dodatkowo dwie firmy złożyły odwołania. Aktualnie przetarg obejmuje cztery zadania na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym na 5 całkowicie nowych tras) oraz na 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.
-„Podzieliliśmy postępowanie na cztery, a nie jak dotychczas na dwa zadania. Zakładamy, że wprowadzone zmiany zachęcą większą liczbę przewoźników do udziału i tym samym zwiększy się szansa na pozytywne rozstrzygnięcie tego postępowania – podkreśliła Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
W porównaniu do poprzedniego postępowania, Wydział Transportu zmienił wymóg dotyczący wielkości autobusów zeroemisyjnych. Mogą to być także autobusy solo, nie muszą być to pojazdy przegubowe. Priorytetem jest, by przewoźnicy zapewniali na te bardziej obciążone kursy pojazdy przegubowe. Mniej istotne jest, jaki będą miały napęd. Ważne by w całej flocie był odpowiedni, wymagany przepisami udział pojazdów zeroemisyjnych. Zmianie uległ także zapis dotyczący autobusów zastępczych i dodatkowych – obecnie nie będą to musiały być każdorazowo fabrycznie nowe pojazdy. 14 lutego Urząd Miejskie we Wrocławiu otworzył oferty w ponowionym przetargu na obsługę autobusowych linii w aglomeracji.
CZTERY ZADANIA
Świadczenie usług przewozowych ma odbywać się na strefowych liniach autobusowych (904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961, 964) oraz wybranych zadaniach na normalnych liniach autobusowych (100, 108, 115, 120, 121, 147, 150, 151, 315) Zamawiający wymaga od operatorów wdrożenia na własny koszt systemów: • kontroli punktualności kursowania i jakości usług przewozowych; • monitoringu; • lokalizacji pojazdów; • zliczania pasażerów; • zasilania Repozytorium Danych ITS informacjami pochodzącymi z autobusów poprzez interfejs API; Przedmiot zamówienia podzielony został na cztery zadania:
- Zadanie nr 1 – obejmuje obsługę wybranych brygad autobusowych, głównie w północnej części obszaru objętego zamówieniem
- Zadanie nr 2 – obejmuje obsługę wybranych brygad autobusowych, głównie we wschodniej części obszaru objętego zamówieniem
- Zadanie nr 3 – obejmuje obsługę wybranych brygad autobusowych, głównie w południowej części obszaru objętego zamówieniem
- Zadanie nr 4 – obejmuje obsługę wybranych brygad autobusowych, głównie we wschodniej części obszaru objętego zamówieniem dla linii nie wyjeżdżających poza granice Wrocławia.
Razem przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym mieli przeznaczyć do obsługi linii łącznie 91 fabrycznie nowych autobusów. Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji na początku 2025 roku. To w aktualnej wersji bardzo optymistyczna wersja.
oferty w grze
Przewoźnicy mogli składać oferty do 14 lutego 2024 r. Zamawiający poinformował, że do upływu terminu składania ofert wpłynęły trzy oferty (pięć podofert), które zostały złożone przez trzech wykonawców:
- OFERTA NR 1 NA ZADANIE NR 2 Złożona przez konsorcjum z liderem Kłosok, Żory. Członek konsorcjum to Jutrans , Żory, gdzie cena brutto oferty wyniosła 233.711.437,61 PLN brutto, w tym: Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu B(CB) wynosi 12,86 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu C (Cc) wynosi 12,86 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu Ce (CCe) wynosi 17,73 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu D (CD) wynosi 18,10 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu De (CDe) wynosi „nie podano”. Z kolei liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania-system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 10
- OFERTA NR 1 NA ZADANIE NR 3 Złożona przez konsorcjum z liderem Kłosok, Żory. Członek konsorcjum to Jutrans , Żory, gdzie cena brutto oferty wyniosła 222 563 694,04 PLN brutto, w tym: Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu B(CB) wynosi 13,45 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu C (Cc) wynosi 13,45 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu Ce (CCe) wynosi 17,90 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu D (CD) wynosi 16,45 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu De (CDe) wynosi „nie podano”. Z kolei liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania-system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 11
- OFERTA NR 2 NA ZADANIE NR 2 Złożona przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie , gdzie cena brutto oferty wyniosła 240 897 973,24 PLN brutto, w tym: Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu B(CB) wynosi 12,96 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu C (Cc) wynosi 14,40 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu Ce (CCe) wynosi 16,56 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu D (CD) wynosi 17,99 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu De (CDe) wynosi 19,44 PLN brutto PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Kto będzie dostawcą minibusów dla Komunikacji Beskidzkiej? Analiza SWZ Szczecin szuka elektrobusów ze sprawdzonymi rozwiązaniami. Analiza SWZ Z kolei liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania-system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 10
OFERTA NR 2 NA ZADANIE NR 3 Złożona przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie , gdzie cena brutto oferty wyniosła 239 337 573,20 PLN brutto, w tym: Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu B(CB) wynosi 13,54 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu C (Cc) wynosi 15,04 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu Ce (CCe) wynosi 17,30 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu D (CD) wynosi 18,80 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu De (CDe) wynosi 20,31 PLN brutto. Z kolei liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszychoraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania- system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe): 23 liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 26 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 11
Anulowane zadania
To zadanie numer 1, gdzie ofertę złożyło przez Dolnośląskie Linie Autobusowe, Wrocław z ceną brutto oferty: 344 029 277,19 PLN brutto, w tym: Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu B(CB) wynosi 17,91 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu C (Cc) wynosi 19,89 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu Ce (CCe) wynosi 22,87 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu D (CD) wynosi 24,86 PLN brutto, Cena jednostkowa za 1 (jeden) wozokilometr autobusu typu De (CDe) wynosi nie podano Z kolei liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszychoraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 29 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywaniapieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 26 liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania-system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe):26 liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 29 wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 14.
Do tego Wrocław unieważnił zadanie numer 4, gdzie nie złożono ofert.
WROCŁAWSKI BUDŻET
I najważniejsza sprawa budżet miasta – Kwota jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 614 107 658,36 zł brutto w tym:
- Zadanie 1 – 182.060.580,91 zł brutto, gdzie tylko Dolnośląskie Linie Autobusowe położyły ofertę na sumę 344 029 277,19 PLN brutto (prawdopodobnie z autobusami marki Solaris);
- Zadanie 2 – 176 160 783,26 zł brutto, gdzie mamy dwie oferty: droższą Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie , gdzie cena brutto oferty wyniosła 240 897 973,24 PLN brutto – i tańszą od Kłosok Żory na sumę 233.711.437,61 PLN brutto;
- Zadanie 3 – 167.544 947,06 PLN brutto, gdzie także mamy dwie oferty: droższą od Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie, gdzie cena brutto oferty wyniosła 239.337.573,20 PLN brutto – i tańszą od Kłosok, Żory, gdzie cena brutto oferty wyniosła 222.563.694,04 PLN brutto;
- Zadanie 4 – 88.341.347,14 PLN brutto – bez ofert – do powtórki.
Jak widać wszystkie oferty przekroczyły budżet. Miasto potrzebuje jednak sukcesu w zakresie lokalnej komunikacji, natomiast po wyborach mamy tu wyraźną korektę. W tej sytuacji najbliżej zwycięstwa w ramach tego przetargu są najtańsze oferty od firmy Kłosok Żory, o ile zadania nr 2 i 3 zostaną utrzymane.
OSIEM KRYTERIÓW
Jeżeli zadania 2 i 3 zostaną rozstrzygnięte, to wrocławscy urzędnicy ocenią złożone propozycje na postawie aż 8 kryteriów:
- Cena brutto oferty (C): 60% (60 pkt)
- Liczba autobusów wyposażonych w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu” (autobusy podstawowe i dodatkowe): 8% (8 pkt)
- Wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w system wykrywania pieszych oraz rowerzystów w tzw. „martwym polu”: 2% (2pkt)
- Liczba autobusów wyposażonych w system „rekuperacji” (autobusy podstawowe): 10% (10 pkt)
- Liczba autobusów wyposażonych w system asystenta hamowania- system wspomagający kierującego w przypadku nagłego hamowania lub zwalniający w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę (autobusy podstawowe): 5% (5 pkt)
- Liczba autobusów wyposażonych w defibrylator AED (autobusy podstawowe i dodatkowe): 8% (8 pkt)
- Wszystkie autobusy zastępcze wyposażone w defibrylator AED: 2% (2 pkt)
- Liczba autobusów podstawowych typu C i Ce tego samego producenta: 5% (5 pkt)
Link do najnowszego aglo przetargu Wrocławia – https://bip.um.wroc.pl/przetarg/70715/zp-pn-83-2023-wtr
WROCŁAWSKI STANDARD
Wszystkie podstawowe pojazdy będą fabrycznie nowe, klimatyzowane i niskopodłogowe, we wszystkich będzie można podładować komórkę czy laptop oraz skorzystać z ogólnodostępnego wi-fi. Co szósty z nich będzie zeroemisyjny. Dodatkowo, autobusy będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Łącznie, w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – wykonają one ponad 38 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.
Do czasu rozstrzygnięcia przetargu przewóz pasażerów jest i będzie zapewniony. Urzędnicy są gotowi na rozwiązanie przejściowe. Usługi są świadczone na podstawie negocjacji z potencjalnymi wykonawcami. W listopadzie 2023 zakończyły się negocjacje z operatorami zainteresowanymi świadczeniem usług na liniach aglomeracyjnych łączących gminę Długołęka i Wisznia Mała z Wrocławiem. W wyniku negocjacji został wprowadzony szereg zmian względem obecnych umów przewozowych. Oto ważniejsze:
- prezentacja wszystkich linii aglomeracyjnych 9xx na jednej wspólnej mapie geolokalizacji pojazdów; ujednolicenie prezentowanej na LCD informacji pasażerskiej na wzór linii 908 i 930;
- wprowadzenie autobusu typu midi do obsługi wybranych kursów linii 930;
- zwiększenie liczby autobusów przegubowych z 4 do 6, w tym wprowadzenie 2 autobusów z normą Euro 6;
- obsługa większości kursów linii 931 w dni robocze przez autobusy w 100 proc. niskopodłogowe, wyposażone w system asystenta skręcania zwiększający bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg;
- wycofanie z obsługi najstarszych autobusów niskowejściowych marki SOR;
- wymiana starych kas fiskalnych na nowe z łatwiejszym systemem płatności bezgotówkowych.
Zmiany te zostały wprowadzane systematycznie w okresie od 2 stycznia do 1 kwietnia 2024 roku.
Komentarze