Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Województwo Pomorskie będzie miało swoje pierwsze autobusy. I to elektryczne. Z CUPT-KPO

infobus
12.02.2025 10:00
0 Komentarzy

Województwo Pomorskie ogłosiło 12 lutego 2025 roku przetarg na dostawę 15 zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych kategorii M3 klasy II z napędem elektrycznym.

Do tego dochodzi jeszcze 10 mobilnych stacji ładowania. Pojazdy będą obsługiwać połączenia w regionie, poprawiając dostępność transportu publicznego. Zakup autobusów jest współfinansowany w ramach konkursu CUPT-KPO ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. O podobnych projektach z Pomorza – a dokładniej z Powiatu Słupskiego – pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamawia Województwo Pomorskie w najnowszym przetargu?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu?
  3. Do kiedy musi zakończyć się realizacja zamówienia?
Powiat Starogardzki i dwa autobusy hybrydowe Iveco Crossway LE Hybrid z programu „Polski Ład”.
Powiat Starogardzki i dwa autobusy hybrydowe Iveco Crossway LE Hybrid z programu „Polski Ład”.

Kategoria MAXI

Zamówienie obejmuje produkcję i dostarczenie 15 sztuk nowych autobusów elektrycznych o długości od 11,5 m do 12,5 m, które będą w pełni homologowane i spełnią wymagania eksploatacyjne na trasach międzymiastowych. Pojazdy muszą być fabrycznie nowe, a ich przebieg nie może przekroczyć 1 000 km. Oprócz autobusów dostarczonych zostanie 10 stacji ładowania, które zapewnią odpowiednią infrastrukturę energetyczną.

Zamawiający wymaga, aby dostarczone autobusy były produkowane seryjnie, co oznacza, że dany model musi być już w eksploatacji w co najmniej 10 egzemplarzach na terenie Unii Europejskiej lub krajów stowarzyszonych. W dniu składania ofert pojazdy muszą posiadać aktualne świadectwo homologacji Wspólnoty Europejskiej.

Dostawca zobowiązany będzie do realizacji zamówienia w dwóch etapach:
🔹 Etap I – dostawa 10 stacji ładowania oraz 4 autobusów w terminie do 12 miesięcy od zawarcia umowy
🔹 Etap II – dostawa pozostałych 11 autobusów w terminie do 14 miesięcy od podpisania kontraktu

Ostateczny termin realizacji zamówienia przypada na 15 maja 2026 roku, co wynika z konieczności wydatkowania środków z Krajowego Planu Odbudowy do 30 czerwca 2026 roku.

Powiat Starogardzki i dwa autobusy hybrydowe Iveco Crossway LE Hybrid z programu „Polski Ład”.
Powiat Starogardzki i dwa autobusy hybrydowe Iveco Crossway LE Hybrid z programu „Polski Ład”.

Przetargowe wymagania

O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat dostarczyli co najmniej 10 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych z niskopodłogową konstrukcją. Minimalna wartość realizowanej umowy musi wynosić co najmniej 10 mln zł brutto.

Dodatkowo zamawiający wymaga od oferentów zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji, niskiego zużycia energii oraz odpowiedniej pojemności baterii trakcyjnych.

Na oferty zamawiający czeka do 17 marca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
Cena – 60%
Zabezpieczenie antykorozyjne – 10%
Zużycie energii – 10%
Pojemność baterii trakcyjnych – 10%
Zespół napędowy – 5%
Termin dostawy – 5%

Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem:
https://platformazakupowa.pl/pn/pomorskie

Przetarg prowadzony jest zgodnie z Dyrektywą 2014/24/UE, regulującą zamówienia publiczne w sektorze transportu.

Elektryczna wersja Iveco Crossway LE
Elektryczna wersja Iveco Crossway LE

Finansowanie unijne

Zakup autobusów jest współfinansowany w ramach konkursu CUPT-KPO ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W październiku 2024 roku pomorski samorząd otrzymał na ten cel ponad 42 mln zł dofinansowania na zakup 15 autobusów elektrycznych do obsługi linii w regionie.

Z tego samego programu powiat słupski wraz z przewoźnikami PKS Słupsk i Nord Express zakupi 21 nowoczesnych autobusów elektrycznych i hybrydowych za 36 mln zł.

Dzięki tym inwestycjom Pomorze stawia na ekologiczny transport i nowoczesne rozwiązania w komunikacji publicznej.

Komentarze