Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Pierwszy taki przypadek w Polsce

infobus
23.06.2025 18:07
0 Komentarzy

Od 1 stycznia 2026 roku Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego.

To efekt decyzji Rady Miejskiej, która formalnie zamyka rozdział samodzielnej organizacji transportu przez miasto. Zmiana wpisuje się w szerszy plan integracji transportu miejskiego i podmiejskiego pod jednym zarządem. O ostatnich wzmocnieniach floty PKS Racibórz (który z kolej jest samorządowym operatorem należącym m.in. do wodzisławskiego samorządu) informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów planuje zakupić DPmML w ogłoszonym przetargu?
  2. Jaki termin dostawy przewidziano dla nowych elektrobusów w Mostě i Litvínovie?
  3. Jakie kryterium decyduje o wyborze oferty w tym przetargu?
Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław
Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław

Co się zmienia?

Od 1 stycznia 2026 roku transport publiczny w Wodzisławiu Śląskim i całym powiecie będzie zintegrowany i zarządzany centralnie przez Powiat Wodzisławski. To efekt stopniowego procesu: ujednolicenia linii, wprowadzenia wspólnej taryfy i uproszczenia rozkładów jazdy w 2025 roku. Mieszkańcy zyskają jeden bilet, jeden rozkład i jeden system organizacyjny – bez podziału na miejskie i podmiejskie linie. W punktach najważniejsze zmiany:

▶ Jeden organizator – jeden system
Powiat Wodzisławski już od lat obsługuje komunikację regionalną na liniach nr 31–44, obejmujących cały obszar powiatu. Teraz przejmie też pełną odpowiedzialność za linie miejskie w Wodzisławiu Śląskim. Dla pasażerów oznacza to spójny układ linii, rozkładów, taryf i biletów w całym regionie – bez potrzeby przesiadkowych dopłat czy osobnych kasowników.

▶ Wspólna numeracja i taryfa powiatowa
Od czerwca 2025 linie miejskie i podmiejskie mają ujednoliconą numerację (31–44) oraz wspólną taryfę. Funkcjonuje bilet sieciowy, obejmujący wszystkie gminy powiatu oraz Wodzisław Śląski. Bilety jednorazowe, okresowe i ulgowe dostępne są przez aplikację moBILET, u kierowców oraz w punktach sprzedaży.

▶ Uproszczenia i optymalizacja rozkładów
W ciągu 2025 roku dwukrotnie zaktualizowano rozkłady jazdy – m.in. uproszczono trasy, zlikwidowano nieczytelne warianty i dostosowano godziny kursów do faktycznego zapotrzebowania. Obowiązuje już wakacyjny rozkład jazdy, a kolejne zmiany zapowiedziano na jesień.

▶ Komunikacja bardziej dostępna
W okresie wakacyjnym powiat wprowadza akcję darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży. Wspiera też edukację transportową i rozwój cyfrowych kanałów informacji (aplikacje, mapy, komunikaty online)

To pierwszy taki model transportu publicznego w naszym kraju, dlatego może być on wzorem dla innych średnich miast w Polsce szukających sposobu na uproszczenie zarządzania komunikacją lokalną. Podobnym przypadkiem było porozumienie w Żorach, gdzie od 2014 roku funkcjonuje Bezpłatna Komunikacja Miejska, zorganizowana przez miasto we współpracy z MZK Śląsk – siedem linii działa na zasadzie pełnej integracji taryfowej i rozkładowej, choć nie nastąpiła zmiana organizatora na szczebel powiatu.

Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław
Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław

Komentarze