Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Pierwszy taki przypadek w Polsce
Od 1 stycznia 2026 roku Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego.
To efekt decyzji Rady Miejskiej, która formalnie zamyka rozdział samodzielnej organizacji transportu przez miasto. Zmiana wpisuje się w szerszy plan integracji transportu miejskiego i podmiejskiego pod jednym zarządem. O ostatnich wzmocnieniach floty PKS Racibórz (który z kolej jest samorządowym operatorem należącym m.in. do wodzisławskiego samorządu) informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów planuje zakupić DPmML w ogłoszonym przetargu?
- Jaki termin dostawy przewidziano dla nowych elektrobusów w Mostě i Litvínovie?
- Jakie kryterium decyduje o wyborze oferty w tym przetargu?
Co się zmienia?
Od 1 stycznia 2026 roku transport publiczny w Wodzisławiu Śląskim i całym powiecie będzie zintegrowany i zarządzany centralnie przez Powiat Wodzisławski. To efekt stopniowego procesu: ujednolicenia linii, wprowadzenia wspólnej taryfy i uproszczenia rozkładów jazdy w 2025 roku. Mieszkańcy zyskają jeden bilet, jeden rozkład i jeden system organizacyjny – bez podziału na miejskie i podmiejskie linie. W punktach najważniejsze zmiany:
▶ Jeden organizator – jeden system
Powiat Wodzisławski już od lat obsługuje komunikację regionalną na liniach nr 31–44, obejmujących cały obszar powiatu. Teraz przejmie też pełną odpowiedzialność za linie miejskie w Wodzisławiu Śląskim. Dla pasażerów oznacza to spójny układ linii, rozkładów, taryf i biletów w całym regionie – bez potrzeby przesiadkowych dopłat czy osobnych kasowników.
▶ Wspólna numeracja i taryfa powiatowa
Od czerwca 2025 linie miejskie i podmiejskie mają ujednoliconą numerację (31–44) oraz wspólną taryfę. Funkcjonuje bilet sieciowy, obejmujący wszystkie gminy powiatu oraz Wodzisław Śląski. Bilety jednorazowe, okresowe i ulgowe dostępne są przez aplikację moBILET, u kierowców oraz w punktach sprzedaży.
▶ Uproszczenia i optymalizacja rozkładów
W ciągu 2025 roku dwukrotnie zaktualizowano rozkłady jazdy – m.in. uproszczono trasy, zlikwidowano nieczytelne warianty i dostosowano godziny kursów do faktycznego zapotrzebowania. Obowiązuje już wakacyjny rozkład jazdy, a kolejne zmiany zapowiedziano na jesień.
▶ Komunikacja bardziej dostępna
W okresie wakacyjnym powiat wprowadza akcję darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży. Wspiera też edukację transportową i rozwój cyfrowych kanałów informacji (aplikacje, mapy, komunikaty online)
To pierwszy taki model transportu publicznego w naszym kraju, dlatego może być on wzorem dla innych średnich miast w Polsce szukających sposobu na uproszczenie zarządzania komunikacją lokalną. Podobnym przypadkiem było porozumienie w Żorach, gdzie od 2014 roku funkcjonuje Bezpłatna Komunikacja Miejska, zorganizowana przez miasto we współpracy z MZK Śląsk – siedem linii działa na zasadzie pełnej integracji taryfowej i rozkładowej, choć nie nastąpiła zmiana organizatora na szczebel powiatu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze