Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Pierwszy taki przypadek w Polsce
Od 1 stycznia 2026 roku Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego.
To efekt decyzji Rady Miejskiej, która formalnie zamyka rozdział samodzielnej organizacji transportu przez miasto. Zmiana wpisuje się w szerszy plan integracji transportu miejskiego i podmiejskiego pod jednym zarządem. O ostatnich wzmocnieniach floty PKS Racibórz (który z kolej jest samorządowym operatorem należącym m.in. do wodzisławskiego samorządu) informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego?
- Jakie są główne cele integracji transportu publicznego w powiecie wodzisławskim?
- Jakie opcje miała Urząd Mieski w Wodzisławiu Śląskim?
Co się zmienia?
Podczas czerwcowej sesji Rady Miejskiej w Wodzisławiu Śląskim zapadła strategiczna decyzja w sprawie organizacji transportu publicznego po 2025 roku. Radni opowiedzieli się za współpracą z powiatem wodzisławskim, który od 1 stycznia 2026 roku przejmie organizację lokalnej komunikacji. Uchwała o przystąpieniu do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK) została odrzucona.
W związku z kończącą się umową przetargową na usługi przewozowe, miasto miało trzy możliwości:
- Organizacja transportu samodzielnie przez gminę – opcja kosztowna, wymagająca stworzenia nowego zaplecza operacyjnego i administracyjnego.
- Dołączenie do MZK Jastrzębie-Zdrój – oznaczałoby integrację z regionalną siecią komunikacyjną, ale również utratę kontroli nad lokalną siatką połączeń.
- Powierzenie transportu powiatowi wodzisławskiemu – rozwiązanie najbardziej zbliżone do obecnego modelu, z możliwością dalszej rozbudowy usług w granicach powiatu.
Ostatecznie radni 14 głosami opowiedzieli się za wsparciem finansowym powiatu, który miałby przejąć organizację komunikacji miejskiej. Uchwała o przystąpieniu do MZK została odrzucona w takim samym stosunku głosów – 14 przeciw, 2 za, 5 wstrzymujących się.
Co proponował MZK, a co powiat?
Oferta MZK zakładała integrację Wodzisławia z regionalnym systemem połączeń obejmującym m.in. Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Pawłowice i Czerwionkę-Leszczyny. Modyfikacje miały objąć optymalizację tras i wprowadzenie wspólnego biletu. Wadą tego rozwiązania była jednak ograniczona elastyczność lokalna.
Powiat przedstawił ofertę opartą na istniejącej siatce połączeń w mieście i okolicznych gminach – z możliwością jej dostosowania do zmieniających się potrzeb. W skład docelowego obszaru obsługi miałyby wejść m.in. Racibórz, Turza Śląska, Gorzyce, Godów, Gołkowice, Skrzyszów, Mszana czy Syrynia.
Tym samym, od 2026 roku transportem publicznym w Wodzisławiu zajmie się powiat wodzisławski – z udziałem finansowym miasta. W nadchodzących miesiącach samorządy doprecyzują szczegóły współpracy, siatkę linii, taryfę i sposób rozliczeń. Kluczowe będą kwestie dostępności, integracji połączeń i utrzymania ciągłości usług bez organizowania kolejnych przetargów.
To pierwszy w Polsce przypadek, w którym gmina rezygnuje z własnej organizacji transportu i przekazuje ją powiatowi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze