Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Pierwszy taki przypadek w Polsce

infobus
23.06.2025 18:07
0 Komentarzy

Od 1 stycznia 2026 roku Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego.

To efekt decyzji Rady Miejskiej, która formalnie zamyka rozdział samodzielnej organizacji transportu przez miasto. Zmiana wpisuje się w szerszy plan integracji transportu miejskiego i podmiejskiego pod jednym zarządem. O ostatnich wzmocnieniach floty PKS Racibórz (który z kolej jest samorządowym operatorem należącym m.in. do wodzisławskiego samorządu) informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy Powiat Wodzisławski przejmie organizację komunikacji miejskiej w granicach Wodzisławia Śląskiego?
  2. Jakie są główne cele integracji transportu publicznego w powiecie wodzisławskim?
  3. Jakie opcje miała Urząd Mieski w Wodzisławiu Śląskim?
Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław
Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław

Co się zmienia?

Podczas czerwcowej sesji Rady Miejskiej w Wodzisławiu Śląskim zapadła strategiczna decyzja w sprawie organizacji transportu publicznego po 2025 roku. Radni opowiedzieli się za współpracą z powiatem wodzisławskim, który od 1 stycznia 2026 roku przejmie organizację lokalnej komunikacji. Uchwała o przystąpieniu do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK) została odrzucona.

W związku z kończącą się umową przetargową na usługi przewozowe, miasto miało trzy możliwości:

  • Organizacja transportu samodzielnie przez gminę – opcja kosztowna, wymagająca stworzenia nowego zaplecza operacyjnego i administracyjnego.
  • Dołączenie do MZK Jastrzębie-Zdrój – oznaczałoby integrację z regionalną siecią komunikacyjną, ale również utratę kontroli nad lokalną siatką połączeń.
  • Powierzenie transportu powiatowi wodzisławskiemu – rozwiązanie najbardziej zbliżone do obecnego modelu, z możliwością dalszej rozbudowy usług w granicach powiatu.

    Ostatecznie radni 14 głosami opowiedzieli się za wsparciem finansowym powiatu, który miałby przejąć organizację komunikacji miejskiej. Uchwała o przystąpieniu do MZK została odrzucona w takim samym stosunku głosów – 14 przeciw, 2 za, 5 wstrzymujących się.

    Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław
    Wodzisław Śląski oddaje komunikację miejską powiatowi. Nowy etap integracji transportu publicznego / fot. Powiat Wodzisław

    Co proponował MZK, a co powiat?

    Oferta MZK zakładała integrację Wodzisławia z regionalnym systemem połączeń obejmującym m.in. Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Pawłowice i Czerwionkę-Leszczyny. Modyfikacje miały objąć optymalizację tras i wprowadzenie wspólnego biletu. Wadą tego rozwiązania była jednak ograniczona elastyczność lokalna.

    Powiat przedstawił ofertę opartą na istniejącej siatce połączeń w mieście i okolicznych gminach – z możliwością jej dostosowania do zmieniających się potrzeb. W skład docelowego obszaru obsługi miałyby wejść m.in. Racibórz, Turza Śląska, Gorzyce, Godów, Gołkowice, Skrzyszów, Mszana czy Syrynia.

    Tym samym, od 2026 roku transportem publicznym w Wodzisławiu zajmie się powiat wodzisławski – z udziałem finansowym miasta. W nadchodzących miesiącach samorządy doprecyzują szczegóły współpracy, siatkę linii, taryfę i sposób rozliczeń. Kluczowe będą kwestie dostępności, integracji połączeń i utrzymania ciągłości usług bez organizowania kolejnych przetargów.

    To pierwszy w Polsce przypadek, w którym gmina rezygnuje z własnej organizacji transportu i przekazuje ją powiatowi.

    Komentarze