Włocławek wraca do autobusów elektrycznych Solarisa. Plus ładowarki ZPUE
28 maja Gmina Miasto Włocławek dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę sześciu nowych elektrobusów kategorii MAXI oraz sześciu ładowarek zajezdniowych.
O otwarciu ofert pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przypomnijmy, że w ostatnim przetargu we Włocławku na autobusy elektryczne mieliśmy pojedynek dwóch producentów: MAN-a i Solarisa, gdzie korzystniejsza ofertę przedstawił „lew”. Teraz mamy powrót „jamnika” do Włocławka plus bardzo ciekawe rozstrzygnięcie szerokiego pojedynku na ładowarki.
Spis treści:
- Co premiował Włocławek w przetargu na dostawę sześciu elektrobusów?
- Jaką ofertę pozyskał Włocławek w zakresie zeroemisyjnego taboru?
- Jakie firmy złożyły oferty na ładowarki dla Włocławka i która okazała się najkorzystniejsza?
CO CHCIAŁ WŁOCŁAWEK?
Zanim przejdziemy do wyboru ofert – przypomnijmy, co chciało miasto. Urzędnicy w części autobusowej przyznawali punkty w aż 13 kryteriach:
- najniższej ceny – 60 pkt, gwarancji zasięgu pojazdu w każdych warunkach pogodowych i drogowych na poziomie równym lub większym niż 301 km – 4 pkt,
- poszycia bocznego wykonanego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów poprzez odkręcenie i wymianę – 2 pkt,
- zastosowania technologii przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego (SiC) – 2 pkt,
- 3-częściowej szyby czołowej, składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej, podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 1 pkt,
- silnika centralnego asynchronicznego umieszczonego wzdłuż osi pojazdu – 2 pkt,
- najniższego zużycia energii elektrycznej – 2 pkt, zawieszenia zależnego ze stabilizatorem – 1 pkt,
- niezależnego systemu monitorowania temperatury baterii trakcyjnych wraz z powiadamianiem służb technicznych użytkownika autobusu – 2 pkt,
- klimatyzacji działającej jako pompa ciepła – 2 pkt,
- gwarancji na całość autobusu na okres 72 miesięcy –9 pkt,
- gwarancji na układ napędowy autobusu na okres 96 miesięcy – 4 pkt,
- gwarancji na magazyny energii elektrycznej autobusu wraz z infrastrukturą sterującą (elektronika) na okres 144 miesięcy – 9 pkt.
Ta „trzynastka” pokazuje, że Włocławek chciał wrócić do marki pierwszych swoich elektrobusów, czyli Solarisa. Niemniej jednak istotne oprócz ceny były kryteria dotyczące gwarancji i tutaj oferenci będą mieli pole do manewrów. Okazało się, że w części autobusowej tylko producent z Bolechowa wziął udział „w tych manewrach”, natomiast w ładowarkach Włocławek pozyskał aż pięć ofert.
Razem SZEŚĆ OFERT
5 kwietnia w części autobusowej ofertę we Włocławku położyła tylko jedna firma: Solaris Bus & Coach na kwotę 19.917.144,00 PLN brutto / 16.192.800 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 2.698.800 PLN netto. Tutaj budżet wynosił 22.140.000 PLN brutto. Także producent z Bolechowa może już chłodzić szamana za kolejne elektryczne zwycięstwo.
Natomiast w części ładowarkowej mieliśmy aż pięć ofert. Od:
- ENIKA Łódź na sumę 1.505.520,00 PLN brutto;
- ELEKTROMETAL Cieszyn na sumę 1.098.882,00 PLN brutto;
- EKOENERGETYKA Zielona Góra na sumę 1.279.175,40 PLN brutto;
- MEDCOM Warszawa na sumę 1.571.630,04 PLN brutto;
- ZPUE Włoszczowa na sumę 911.481,66 PLN brutto.
Budżet Włocławka w zadaniu numer 2 wynosił 1 563 453 PLN brutto, czyli wszyscy – poza Medcom – się w nim zmieścili. Tutaj głównym pretendentem do zwycięstwa było po otwarciu ofert ZPUE. I to się potwierdziło. Firma z Włoszczowej zgarnęła 100 pkt. i wyprzedził w rankingu takie firmy jak:
- ENIKA sp. z o.o – 76,33
- ELEKTROMETAL S.A – 89,77
- EKOENERGETYKA – 82,75
- MEDCOM – 74,80 punkty
WŁOCŁAWSKIE AUTOBUSY
Nowe autobusy elektryczne dla Włocławka powinny mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a ich wysokość nie może być większa niż 3,65 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony w osi napędowej lub centralny o mocy minimum 160 kW. Zamawiający wymaga, aby zdolność magazynowania energii w pojeździe umożliwiała przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km bez doładowywania baterii. Nominalna pojemność baterii nie może być niż 475 kWh. Gniazdo ładowania autobusów ma znajdować się w prawym boku nad przednim kołem. Baterie mają być ładowane przez system plug-in.
Pasażerowie pojadą na miękkich siedzeniach wyklejonych wykładziną tapicerowaną. Stanowisko pracy kierowcy stanowić ma kabina typu zamkniętego z radiem i podwójną ładowarką USB. Przednie skrzydło I drzwi ma być oddzielone od przestrzeni pasażerskie i stanowić będzie wejście do kabiny kierowcy. Ładowarki USB znajdą się również w przedziale pasażerskim. Z kolei system informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w technologii LED (w równoważnej technologii opartej na źródle światła pochodzącego z diod elektroluminescencyjnych). Ich uzupełnieniem będzie tablica wewnętrzna LCD, o przekątnej 22 cale. Jej zadaniem ma być wyświetlanie treści reklamowo-informacyjnych. Dodatkowo, zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich. Bramki muszą działać w oparciu technologii sensorów podczerwieni. Sensory zainstalowane nad wszystkimi drzwiami pasażerskimi pojazdu z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Więcej o przetargu na stronie: https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,156515,5f3b1bf9d093f12d246c11c6bf4ee27e.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze