Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wilno zamawia więcej trolejbusów od Solarisa. Flota VVT zyska dodatkowe osiem Trollino 18

infobus
01.09.2025 15:02
0 Komentarzy

27 sierpnia 2025 roku rada miejska Wilna zatwierdziła decyzję o zakupie ośmiu dodatkowych trolejbusów Solaris Trollino 18 z autonomicznym napędem.

To kolejne zamówienie w ramach wcześniej zawartej umowy z Solarisem, możliwe dzięki konkurencyjnej ofercie producenta, która mieści się w granicach zatwierdzonego budżetu. O pierwszej umowie na MEGA odnowę floty trolejbusowej w Wilnie informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile dodatkowych trolejbusów Solaris Trollino 18 z autonomicznym napędem zdecydowała się kupić rada miejska Wilna 27 sierpnia 2025 roku?
  2. Jaki dystans bez sieci trakcyjnej mogą pokonać nowe trolejbusy dzięki autonomicznemu napędowi?
  3. Od 1 września 2025 roku o ile procent zwiększono liczbę pojazdów komunikacji miejskiej w Wilnie w stosunku do okresu letniego?

Trolejbusowa ósemka

Zakup dodatkowych trolejbusów to odpowiedź miasta na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców i wyraźny wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. W ciągu zaledwie pół roku wykonano w Wilnie aż 114 milionów podróży, co oznacza wzrost o 10% rok do roku.

Nowe Solaris Trollino 18 to 18-metrowe, przegubowe trolejbusy niskopodłogowe, wyposażone w autonomiczny napęd umożliwiający przejazd do 20 km bez sieci trakcyjnej. Ta funkcja pozwala elastyczniej planować trasy i obsługiwać nowe osiedla, gdzie budowa sieci trakcyjnej byłaby kosztowna lub niemożliwa.

Trolejbusy zostaną wyposażone w klimatyzację, USB, systemy monitoringu, informacyjne ekrany, uchwyty na rowery oraz przestrzenie dla wózków dziecięcych i osób z niepełnosprawnościami. Łącznie pojazd pomieści co najmniej 110 pasażerów (40 miejsc siedzących + 70 stojących).

Nowe Trollino zastąpią najstarsze pojazdy we flocie: Škoda 14Tr i Solaris Trollino 15AC. Jak zaznaczył mer Wilna Valdas Benkunskas, całościowy plan zakłada, że w ciągu 4 lat na ulice Wilna trafi 172 nowe trolejbusy, co czyni to przedsięwzięcie jednym z największych projektów taborowych w historii litewskiej stolicy.

Rozszerzenie zamówienia na trolejbusy Trollino to kolejny krok Wilna w kierunku nowoczesnej, bezemisyjnej mobilności miejskiej. Dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego, miasto może rozwijać flotę bez obciążania lokalnego budżetu.

Jesienne zmiany

Od 1 września w Wilnie zaczyna obowiązywać jesienny rozkład jazdy, który przewiduje:

  • 15% więcej pojazdów na ulicach w porównaniu do okresu letniego, czyli łącznie 622 środki transportu
  • 9 dodatkowych autobusów dla szybkich linii oraz 54 dodatkowe trolejbusy
  • modernizację 10 tras – w tym obsługę dynamicznie rozwijających się dzielnic, takich jak Perkūnkiemis, Bajorai, Lazdynai czy Visoriai

Najważniejsze zmiany dla pasażerów:

  • Perkūnkiemis: skrócenie czasu oczekiwania z 16 min do 5 minut w godzinach szczytu
  • Trasa 52 (Tarandė): autobusy co 15 minut zamiast 25
  • Linie 4G: szybkie autobusy kursują co 6–8 minut w szczycie
  • Elektryczne łodzie pasażerskie: kursują codziennie od 8:00 do 20:00 – poprawiona dostępność na całej trasie.

Komentarze