Wilno zamawia więcej trolejbusów od Solarisa. Flota VVT zyska dodatkowe osiem Trollino 18
27 sierpnia 2025 roku rada miejska Wilna zatwierdziła decyzję o zakupie ośmiu dodatkowych trolejbusów Solaris Trollino 18 z autonomicznym napędem.
To kolejne zamówienie w ramach wcześniej zawartej umowy z Solarisem, możliwe dzięki konkurencyjnej ofercie producenta, która mieści się w granicach zatwierdzonego budżetu. O pierwszej umowie na MEGA odnowę floty trolejbusowej w Wilnie informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile dodatkowych trolejbusów Solaris Trollino 18 z autonomicznym napędem zdecydowała się kupić rada miejska Wilna 27 sierpnia 2025 roku?
- Jaki dystans bez sieci trakcyjnej mogą pokonać nowe trolejbusy dzięki autonomicznemu napędowi?
- Od 1 września 2025 roku o ile procent zwiększono liczbę pojazdów komunikacji miejskiej w Wilnie w stosunku do okresu letniego?
Trolejbusowa ósemka
Zakup dodatkowych trolejbusów to odpowiedź miasta na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców i wyraźny wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. W ciągu zaledwie pół roku wykonano w Wilnie aż 114 milionów podróży, co oznacza wzrost o 10% rok do roku.
Nowe Solaris Trollino 18 to 18-metrowe, przegubowe trolejbusy niskopodłogowe, wyposażone w autonomiczny napęd umożliwiający przejazd do 20 km bez sieci trakcyjnej. Ta funkcja pozwala elastyczniej planować trasy i obsługiwać nowe osiedla, gdzie budowa sieci trakcyjnej byłaby kosztowna lub niemożliwa.
Trolejbusy zostaną wyposażone w klimatyzację, USB, systemy monitoringu, informacyjne ekrany, uchwyty na rowery oraz przestrzenie dla wózków dziecięcych i osób z niepełnosprawnościami. Łącznie pojazd pomieści co najmniej 110 pasażerów (40 miejsc siedzących + 70 stojących).
Nowe Trollino zastąpią najstarsze pojazdy we flocie: Škoda 14Tr i Solaris Trollino 15AC. Jak zaznaczył mer Wilna Valdas Benkunskas, całościowy plan zakłada, że w ciągu 4 lat na ulice Wilna trafi 172 nowe trolejbusy, co czyni to przedsięwzięcie jednym z największych projektów taborowych w historii litewskiej stolicy.
Rozszerzenie zamówienia na trolejbusy Trollino to kolejny krok Wilna w kierunku nowoczesnej, bezemisyjnej mobilności miejskiej. Dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego, miasto może rozwijać flotę bez obciążania lokalnego budżetu.
Jesienne zmiany
Od 1 września w Wilnie zaczyna obowiązywać jesienny rozkład jazdy, który przewiduje:
- 15% więcej pojazdów na ulicach w porównaniu do okresu letniego, czyli łącznie 622 środki transportu
- 9 dodatkowych autobusów dla szybkich linii oraz 54 dodatkowe trolejbusy
- modernizację 10 tras – w tym obsługę dynamicznie rozwijających się dzielnic, takich jak Perkūnkiemis, Bajorai, Lazdynai czy Visoriai
Najważniejsze zmiany dla pasażerów:
- Perkūnkiemis: skrócenie czasu oczekiwania z 16 min do 5 minut w godzinach szczytu
- Trasa 52 (Tarandė): autobusy co 15 minut zamiast 25
- Linie 4G: szybkie autobusy kursują co 6–8 minut w szczycie
- Elektryczne łodzie pasażerskie: kursują codziennie od 8:00 do 20:00 – poprawiona dostępność na całej trasie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze