Wilno z mega przetargiem na obsługę transportu publicznego. W puli 327 autobusów
19 marca 2025 r. stolica Litwy ogłosiła największy w swojej historii przetarg na świadczenie usług transportu publicznego, który zrewolucjonizuje system transportu w mieście, poprawiając komfort podróży dla mieszkańców.
Po ogłoszeniu przez stołeczny samorząd nowego konkursu na usługi transportu publicznego, system komunikacji miejskiej ma zostać powiększony o jedną trzecią. Jak podkreślił mer Wilna, Valdas Benkunskas, w ramach konkursu do miasta trafią 327 nowych autobusów, co pozwoli znacząco poprawić dostępność transportu w stolicy.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów trafi do Wilna w ramach ogłoszonego konkursu?
- Jakie zmiany w częstotliwości kursowania autobusów przewidziano w centralnych częściach miasta i na przedmieściach?
- Kiedy przewiduje się rozpoczęcie realizacji zmian w systemie transportu publicznego w Wilnie?
Rewolucyjna zmiana
W ramach konkursu przewidywana jest rozbudowa sieci komunikacyjnej. Oczekuje się, że od 2027 roku średni czas oczekiwania na autobus w centralnych częściach miasta wyniesie maksymalnie 6-10 minut, a na przedmieściach – 15 minut. Dodatkowo, do 2030 roku zostanie zmodyfikowanych 46 tras, a kursowanie 44 będzie bardziej regularne. Wzrost liczby autobusów w stolicy o 30% umożliwi wprowadzenie 824 pojazdów, co zapewni lepszy komfort podróży i bardziej ekologiczną flotę
„Mieszkańcy Wilna oczekują szybszego, bardziej niezawodnego i wygodniejszego transportu publicznego, który poprawi jakość ich codziennych podróży. Naszym celem jest wprowadzenie nowych standardów jakości transportu publicznego, które poprawią dostępność usług zarówno w centralnej części miasta, jak i na jego obrzeżach. Chcemy, by pasażerowie poruszali się elektrycznymi autobusami, co zredukuje wpływ transportu na środowisko,” – powiedział mer Wilna, Valdas Benkunskas.
Dzięki temu, pasażerowie będą mogli korzystać z 7 nowych tras, częstszego kursowania 44 linii, a także modyfikacji tras 46 istniejących maršrutów. Na trasach centralnych czas oczekiwania na autobus nie będzie przekraczać 6–10 minut, natomiast na peryferiach, w mniej zaludnionych rejonach – 15 minut.
„Od lat słyszymy od mieszkańców, że transport publiczny musi kursować częściej. Niestety, obecne zasoby i liczba dostępnych pojazdów nie pozwalały na wprowadzenie większej liczby kursów. Dzięki temu konkursowi będziemy w stanie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na transport publiczny, zapewniając jednocześnie wyższą jakość usług,” – dodała Loreta Levulytė-Staškevičienė, dyrektor JUDU.
327 nowych autobusów
Zgodnie z słowami mera, ogłoszony we wtorek konkurs ma na celu zakup usług od prywatnych przewoźników, którzy uzupełnią sieć transportu publicznego o 327 nowych autobusów, a cała flota w stolicy ma wzrosnąć do 800 autobusów i trolejbusów.
Wszystkie nowe pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w nowoczesne systemy klimatyzacji, które umożliwią dostosowanie temperatury zarówno w kabinie pasażerskiej, jak i miejscu pracy kierowcy. Transport publiczny będzie także objęty systemem monitoringu wideo, co poprawi bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Dodatkowo, w autobusach zainstalowane zostaną nowe systemy informacyjne, a pasażerowie będą mogli samodzielnie otwierać drzwi
Miasto liczy, że przetarg będzie cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno lokalnych, jak i zagranicznych przewoźników. I liczy na konkurencyjne ceny, dzięki czemu nie trzeba będzie podnosić cen biletów.
Wileńskie terminy
Przygotowanie do tego przedsięwzięcia rozpoczęło się już w 2024 roku, kiedy to przeprowadzono konsultacje rynkowe. Na podstawie tych konsultacji wprowadzono szereg poprawek, uwzględniając potrzeby mieszkańców i rozwój miasta.
Zwycięzcy konkursu zostaną wyłonieni do połowy 2025 roku, a zmiany zaczną być wprowadzane od 2026 roku, kiedy to przewoźnicy będą musieli dostosować swoją flotę i zwiększyć liczbę kursów.
Do 2027 roku przewoźnicy wykonają rocznie 67,7 miliona kilometrów – o 48% więcej niż obecnie, co pozwoli na lepsze pokrycie potrzeb transportowych mieszkańców Wilna.
Aktualnie w Wilnie transport publiczny realizują trzy firmy: UAB „Vilniaus viešasis transportas”, UAB „Transrevis” oraz UAB „Kautra”. W ciągu roku przejeżdżają one łącznie 45,7 miliona kilometrów.
Szczegóły konkursu i warunki przetargowe dostępne będą w Centralnym Systemie Informacji Publicznych.
Komentarze