Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wilno testuje autobus elektryczny Higer Fencer F1. Premiera w Europie Wschodniej

infobus
19.04.2024 08:08
0 Komentarzy

Do 24 kwietnia w Wilnie będzie można przejechać się autobusem elektrycznym Higer Fencer F1 Integral EV, który testuje spółka Vilniaus viešasis transportas (VVT) .

Producentem pojazdu jest chiński Higer, natomiast nie wiemy kto jest dystrybutorem tej marki na Litwie. Zdaniem wileńskiego magistratu, w krajach bałtyckich jeździ ponad 30 takich pojazdów. Ciężko jest to potwierdzić, skoro ten model to zupełna nowość w ofercie producenta, a o jego premierze pisaliśmy przy okazji Busworld 2023.

Na wileńskiej „dziesiątce”

Natomiast na pewno w wileńskiej komunikacji miejskiej działa już 25 elektrobusów (m.in. Karsan e-Jest), a do 2028 roku planuje się zakup … 297 autobusów elektrycznych. Stąd testy. Na linii nr 10 z Fabijoniškii do Markučių. Trasa ta została wybrana do testów autobusu elektrycznego, ponieważ posiada szereg wzniesień charakterystycznych dla Wilna, co odzwierciedla złożoność warunków topograficznych.

-„Celem testów jest ocena dystansu, jaki autobus może pokonać poruszając się po ulicach stolicy. Nie oznacza to jednak, że takie autobusy będą jeździć ulicami Wilna. Testujemy, przyglądamy się temu, co oferuje rynek” – powiedział Gytis Kulikauskas z VVT Wilno.

W tym kontekście warto wspomnieć, że jeszcze w kwietniu ma zostać ogłoszony potężny przetarg publiczny na obsługę aż 46% wszystkich autobusowych linii w Wilnie. Co więcej – stolica Litwy chce, aby wszyscy nowi operatorzy realizowali przewozy pasażerskie wyłącznie … elektrobusami. W ramach czterech zadań planowane jest wprowadzenie także 12 nowych linii, dostosowanie istniejących oraz zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na 44 trasach. Nawet w odległych rejonach miasta pasażerowie w godzinach szczytu nie będą musieli czekać dłużej niż 15 minut. Taki jest ambitny cel JUDU, czyli wileńskiego transportu publicznego. O tym projekcie pisaliśmy na https://transinfo.pl/infobus/wilno-oglosi-przetarg-na-obsluge-linii-autobusowych-tylko-z-elektrobusami/

Na ulicach stolicy Litwy testoway jest autobus elektryczny marki Higer.
Na ulicach stolicy Litwy testowany jest autobus elektryczny marki Higer.

Fencer F1

Testowany autobus z Chin napędzany jest wyłącznie energią elektryczną, jego silnik ma moc 250 kW. Pojemność akumulatora – 350 kWh (model ten produkowany jest również z akumulatorem o pojemności 422 kWh). Według wstępnej oceny autobus po naładowaniu powinien pokonać dystans około 350 km. Autobus ten przyjechał z Kłajpedy do Wilna tylko na jednym ładowaniu.

Fencer F1 o długości 12,5 m oferuje 35 miejsc siedzących oraz troje drzwi do wsiadania i wysiadania (2-2-2). Przy siedzeniach znajdują się gniazda ładowania USB, o komfort podróżowania dba klimatyzacja. Autobus jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Dla lepszej widoczności stanowisko kierowcy zostało podniesione, a wysokość stopni w całym pojeździe nie przekracza 200 mm. Kamery wideo są zainstalowane w kabinie autobusu, a ekrany w kabinie kierowcy. Dzięki nim kierowca może monitorować obraz, który normalnie widzi przez lusterka boczne.

Fencer F1 Integral EV jest wyposażony w systemy bezpieczeństwa, takie jak ochrona pieszych, wykrywanie martwego pola, ostrzeganie przed kolizją z przodu i system widoczności 360 stopni. Dodatkowo mamy tutaj alkoblok, który uniemożliwia nietrzeźwemu kierowcy uruchomienie silnika.

Na ulicach stolicy Litwy testoway jest autobus elektryczny marki Higer.
Na ulicach stolicy Litwy testowany jest autobus elektryczny marki Higer.

Komentarze