Wilno ma już 20 trolejbusów od Škody. W drodze kolejnych 71 „autobusów na szelkach”
22 sierpnia spółka Vilniaus viešasis transportas oficjalnie zaprezentowała 20 pierwszych trolejbusów 32 Tr przekazanych przez Škodę.
W ramach gigantycznego kontraktu do stolicy Litwy dojedzie jeszcze 71 pojazdów, które mają kompleksowo zmodernizować flotę miejską VVT. Trolejbusy te już można spotkać na najbardziej ruchliwych trasach, gdzie stopniowo zastępują starsze modele Škoda 14 Tr.
Spis treści:
- Ile trolejbusów Škoda 32 Tr zamówiło Wilno w ramach kontraktu z 2023 roku?
- Na ilu głównych trasach w Wilnie nowe trolejbusy Škoda 32 Tr już obsługują pasażerów?
- Do kiedy planowane jest dostarczenie wszystkich zamówionych trolejbusów do stolicy Litwy?
siedem linii głównych
Nowe trolejbusy Škoda 32 Tr obsługują obecnie siedem głównych tras w Wilnie, które charakteryzują się największym przepływem pasażerów. To: 2 (Saulėtekis–Stotis), 7 (Pašilaičiai–Stotis), 10 (Saulėtekis–Naujininkai), 19 (Pašilaičiai–Saulėtekis), 3 (miasto Karoliniškės-Šiaurė), 6 (Žirmūnai – Zemieji Paneriai) i 17 (Žirmūnai – Naujininkai).
-„Renowacja parku trolejbusowego jest jednym z naszych priorytetów. Planujemy, że do końca 2026 roku cała flota zostanie całkowicie zmodernizowana,” podkreślił Ignas Degutis, dyrektor UAB „Vilniaus viešasis transportas”.
W ramach kontraktu z 2023 roku, Wilno zamówiło łącznie 91 trolejbusów Škoda 32 Tr. Dodajmy, że o to zamówienie ubiegała się także spółka Solaris Bus & Coach. Ostatecznie producent z Bolechowa przegrał przetarg, a VVT zamówiło pojazdy od Grupy Škoda za ponad 52 mln EUR, z czego 10 mln EUR sfinansowano ze środków wsparcia UE, 38 mln EUR z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Tajwańskiego Fundusz Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju
-„Trolejbusy, które dostarczyliśmy do Wilna, z pewnością poprawią stan komunikacji miejskiej w mieście. Zaawansowane technologie, w tym systemy kamer i czujniki monitorujące, zapewnią nowy poziom bezpieczeństwa i wydajności,” powiedział Karel Majeris, prezes zarządu Škoda Electric.
Wszystkie zamówione pojazdy powinny dotrzeć do stolicy Litwy do marca 2025 roku, co znacząco wpłynie na jakość usług komunikacji miejskiej.
-„Dążymy do tego, aby jak największa liczba osób codziennie wybierała podróż komunikacją miejską, dlatego konsekwentnie inwestujemy w jej odnowę – zaczynając od modernizacji taboru trolejbusowego. Do 2030 roku planujemy, aby co najmniej 55% wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej było napędzanych energią elektryczną,” podsumował burmistrz Wilna, Valdas Benkunskas.
bezpieczeństwo i komfort
Nowe trolejbusy Škoda-SOR 32 Tr mogą pokonać do 20 km bez sieci stykowej, co zapewnia im większą elastyczność. Do tego pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o najwyższych standardach bezpieczeństwa i komfortu. Wyposażone są m.in. w systemy monitoringu, przyciski SOS, a także klimatyzowane wnętrza i kabiny kierowcy. Wszystkie pojazdy są też dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, oferując rampy, pasy mocujące, specjalne przyciski alarmowe oraz multimedialne ekrany informacyjne. W tych trolejbusach można bezpiecznie przewozić również rowery.
Dodajmy, że również praca kierowców jest teraz łatwiejsza – m.in dzięki zastosowaniu asystenta skrętu oraz systemu „Mirror Eye”, który zastępuje tradycyjne lusterka boczne. Oba te układy podnoszą standardy bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i pieszych.
Nowe trolejbusy stanowią ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w stolicy Litwy, natomiast nie ostatni. Niebawem Wilno chce zamówić 73 szt. przegubowych „trajtków” z dostawą do końca 2026 roku i o ten kontrakt na pewno będzie walczył Solaris. Czy weźmie rewanż na konsorcjum Skoda-SOR? Zobaczymy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze