Wilno kupi 161 autobusów elektrycznych i wodorowych. I podniesie ceny biletów
5 marca 2025 roku Rada Miasta Wilna podjęła dwie kluczowe decyzje dotyczące przyszłości komunikacji miejskiej w stolicy Litwy.
Po pierwsze, zaakceptowano plan zakupu 161 nowych, bezemisyjnych autobusów dla Wilna. Po drugie, zatwierdzono podwyżkę cen biletów, która wejdzie w życie od lipca 2025 roku. Dodajmy, że w październiku ubiegłego roku VVT ogłosiło również przetarg na 73 nowe trolejbusy, a umowa na ich dostawę ma zostać podpisana w pierwszym kwartale tego roku.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych zeroemisyjnych autobusów planuje kupić Wilno?
- Jakie zmiany w taryfach biletowych wprowadzi Wilno od lipca 2025 roku?
- Z jakich źródeł Wilno planuje sfinansować zakup nowego taboru?
Nowy tabor
Zgodnie z decyzją samorządu, operator komunikacji miejskiej „Vilniaus viešasis transportas” (VVT) ogłosi jeszcze w pierwszym kwartale tego roku przetarg na dostawę 161 pojazdów zeroemisyjnych, w tym:
- 145 autobusów elektrycznych
- 16 autobusów wodorowych.
Nowe pojazdy mają zastąpić starsze, mocno wyeksploatowane diesle i wyjechać na trasy w latach 2026-2027.
Valdas Benkunskas, mer Wilna, podkreślił, że to kolejny krok w stronę całkowitej transformacji taboru miejskiego na ekologiczny. Zgodnie z planem, do 2030 roku wszystkie pojazdy transportu publicznego w Wilnie mają być zasilane energią elektryczną lub paliwami alternatywnymi. Sam zakup jest częścią długoterminowej strategii miasta zmierzającej do poprawy jakości powietrza i ograniczenia emisji CO2.
Również Ignas Degutis, dyrektor generalny VVT, zwrócił uwagę na fakt, że nowe autobusy będą nowoczesne, komfortowe i dostosowane zarówno do potrzeb pasażerów, jak i kierowców. Niskopodłogowe pojazdy zostaną wyposażone w elektryczne systemy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji, rampy dla wózków i rodzin z małymi dziećmi, gniazda USB, WiFi oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.
Elektromobilny terminarz
Zakup autobusów zeroemisyjnych przez Wilno będzie realizowany etapami – tempo dostaw zależy od możliwości produkcyjnych wybranego dostawcy. Stolica Litwy liczy na zainteresowanie czołowych europejskich producentów, którzy mają doświadczenie w dostawach autobusów elektrycznych i wodorowych dla dużych miast.
Na realizację inwestycji przewidziano także środki pochodzące z funduszy unijnych oraz preferencyjnych kredytów udzielonych przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Nordycki Bank Inwestycyjny (NIB). Na zakup trolejbusów Wilno otrzymało 58,4 mln euro, a na autobusy – 21,6 mln euro.
Podwyżka cen biletów
Tego samego dnia Rada Miasta zatwierdziła również nowy cennik biletów na komunikację miejską. Po długich dyskusjach i protestach społecznych, samorząd przyjął kompromisowy wariant podwyżek. Najważniejsze zmiany to likwidacja 30-minutowych biletów oraz wprowadzenie jednolitego biletu 60-minutowego, który będzie kosztował 1,25 euro. Cena biletu miesięcznego została obniżona względem pierwotnych propozycji i wyniesie 38 euro (zamiast 45 euro). Bilet kwartalny będzie kosztował 110 euro, a roczny 405 euro. Specjalna roczna taryfa dla uczniów szkół podstawowych i seniorów powyżej 80. roku życia została ustalona na poziomie 10 euro.
Nowe taryfy mają zapewnić stabilne finansowanie dla modernizacji transportu publicznego, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb mieszkańców. Władze miasta argumentują, że inwestycje w nowoczesny, ekologiczny tabor, w połączeniu z rozsądną polityką taryfową, poprawią jakość usług i zachęcą więcej osób do korzystania z komunikacji publicznej.
Wilno od kilku lat konsekwentnie realizuje politykę zielonego transportu. W ubiegłym roku VVT ogłosiło przetarg na 73 nowe trolejbusy, a jeszcze wcześniej zaplanowano zakup 71 ekologicznych autobusów – 55 elektrycznych i 16 wodorowych. Część z nich ma dotrzeć do Wilna już w 2026 roku. Teraz do tego ambitnego planu dołącza kolejny kontrakt na 161 pojazdów, co czyni Wilno jednym z liderów elektromobilności w Europie Środkowo-Wschodniej.
Komentarze