Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan odrzucony

infobus
06.02.2024 19:00
0 Komentarzy

30 stycznia 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę łącznie do 115 sztuk autobusów do „ogólnego przeznaczenia”.

Przetarg obejmował 46 autobusów w ramach zamówienia podstawowego oraz dodatkowo do 69 autobusów w ramach opcji. Przypomnijmy, że ostatnie przetargi wojska na nowe autobusy nie należały do udanych, ponieważ kończyły się unieważnieniem. Wyjątkiem było zamówienie dla Wojskowej Akademii Technicznej, które to zamówienie wygrał Busimport z Isuzu. Obok tureckiej marki o najnowszy i największy kontrakt dla naszej armii ubiegały się jeszcze trzy firmy: ARP z Iveco, HSW z Autosanem i Scanii. A my wiemy, kto wygrał ten „zielony” wyścig.

TERMINY DOSTAW I SPECYFIKACJA TECHNICZNA

O tym rekordowym zamówieniu ze strony Wojska Polskiego pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy – zamawiający chce, aby wykonawca dostarczył autobusy w dwóch partiach – w roku 2024 i 2025. Termin dostawy pierwszej partii został on określony na 300 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 29.11.2024 r. Z kolei druga partia pojazdów ma być dostarczona do wojska w 2025 roku,  w ciągu 330 dni kalendarzowych od dnia wysłania do wykonawcy stosownego pisma, nie później niż do dnia 28.11.2025 r.

Zamawiane autobusy mają mieć następujące parametry:

  •  rok produkcji 2024 i 2025 – autobusy minimum klasy II,
  • liczba miejsc siedzących – minimum 41 (bez kierowcy) + fotel pilota,
  • wysokość wnętrza (podłoga-sufit) – minimum 1 950 mm,
  • pojemność bagażnika – minimum 3 m3 – nie dotyczy przestrzeni bagażowej znajdującej się nad głowami pasażerów (półek), pojazdy muszą posiadać dwoje drzwi wejściowych jednoskrzydłowych,
  • układ napędowy to silnik wysokoprężny o mocy minimum 210 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6, połączony z ręcznie sterowaną lub zautomatyzowaną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 6 przełożeniach do przodu.
  • dodatkowo w zakresie gwarancji mamy takie wymogi: minimum 36 miesięcy gwarancji ogólnej bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasie eksploatacji, minimum 36 miesięcy na powłoki lakiernicze, minimum 48 miesięcy na perforację elementów nadwozia, minimum 36 miesięcy na eksploatację opon, z zachowaniem zasady montażu opon wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu, minimum 36 miesięcy na akumulatory, z zachowaniem zasady montażu akumulatorów wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu.
Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą
Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą

CZTERY OFERTY

15 stycznia miało miejsce otwarcie ofert. Swoje propozycje złożyły firmy od dawna działające na polskim rynku, natomiast zabrakło ostatniego zwycięzcy kontraktu dl WP – Firmy Wanicki z Irizarem. Mamy za to:

  • ABP BUS & COACH najprawdopodobniej z autobusami Crossway 10,8 Line w cenie 130.755.000,00 PLN netto / 160.828.650,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu (przy zamówieniu na 115 sztuk) na poziomie 1.137.0000 PLN netto;
  • BUSIMPORT najprawdopodobniej z autobusami Isuzu Kendo w cenie 127.344.125,00 PLN netto / 156 633 273,75 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.107340,21 PLN netto;
  • SCANIA POLSKA najprawdopodobniej z autobusami Scania-Higer Touring w cenie netto: 151.800.000,00 zł / brutto: 186 714 000,00 zł;, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.320.000 PLN netto;
Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą
Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą
  •  HUTA STALOWA WOLA S.A. Oddział Autosan w Sanoku z autobusami Autosan Lider 10 w cenie 125.712.960,00 PLN netto / 154.626.940,80 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1.093.156,17 PLN netto.

Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację tego zamówienia w 2024 roku to … 35.640.000,00 PLN brutto i 32.450.000,00 PLN brutto w 2025 roku. Razem 68.090.000 PLN brutto, czyli wszystkie oferty przekroczyły żołnierski budżet o ponad dwa razy…

Wojskowe dołożenie

Zbliżony pułap cenowy wszystkich ofert oznaczał jednak, że ten budżet był mocno niedoszacowany i to to potwierdził wybór najkorzystniejszej oferty. Wojsko bardzo szybko postanowiło dołożyć do budżetu, a swój wybór najkorzystniejszej oferty oprało na aż siedmiu kryteriach:

  • cena (60%),
  • okres dodatkowej gwarancji na przedmiot zamówienia (20%),
  • dodatkowa moc silnika (2%),
  • pomieszczenie do wypoczynku dla drugiego kierowcy, wyposażone w łączność pomiędzy pomieszczeniem wypoczynku a miejscem kierującego, ogrzewane oraz klimatyzowane (5%),
  • wyposażenie w elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania w zależności od bieżącego rozkładu mas i obciążenia poszczególnych osi pojazdu (3%),
  • dodatkowa liczba miejsc siedzących (5%),
  • wyposażenie w przednią szybę ogrzewaną elektrycznie (5%).

Dodatkowo żołnierze odrzucili ofertę HSW / Autosan, ale nie podali z jakiego powodu.  Do ścisłego finału weszły zatem trzy oferty, gdzie o zwycięstwo starły się dwie oferty: ABP i Busimport, który ostatecznie przegrał tę rywalizację o … 1,61 pkt. Co niesamowite, o zwycięstwie Iveco zadecydowało dodatkowe miejsce do spania dla kierowcy. Tego jeszcze nie było!

Na koniec podajemy link do przetargu: https://portal.smartpzp.pl/2rblog/public/postepowanie?postepowanie=57934186

Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą
Wiemy, kto dostarczy do 115 autobusów dla Wojska Polskiego. Autosan za burtą

Komentarze