Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, jak będą wyglądać NesoBusy dla Chełmskich Linii Autobusowych

infobus
06.07.2024 09:03
0 Komentarzy

5 lipca prezydent Chełma Jakub Banaszek pokazał wizualizację autobusów wodorowych, które w marcu zamówiło miasto.

Przypomnijmy – firma PAK-PCE dostarczy do fory CLA aż 26 autobusów NesoBus zasilanych wodorem. Komplet wodorowców z fabryki w Świdniku wyjedzie na ulice już w przyszłym roku. Dodajmy, że to największy jednorazowy zakup pojazdów wodorowych w Polsce i jednocześnie największe zamówienie NesoBus, który wyprzedził Poznań (25 sztuk) i Wałbrzych (20 plus 25 w opcji). O pojazdach dla CLA pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Spis treści:

  1. Kiedy planowane jest dostarczenie pierwszych 26 autobusów wodorowych do Chełma?
  2. Jakie specyfikacje techniczne muszą spełniać autobusy wodorowe zamówione przez Chełm?
  3. Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów wodorowych do Chełma?
Wiemy, jak będą wyglądać NesoBusy dla Chełmskich Linii Autobusowych
Wiemy, jak będą wyglądać NesoBusy dla Chełmskich Linii Autobusowych

Wodorowa umowa

18 marca firma PAK-PCE podpisała w Chełmie umowę na dostawę 26 autobusów NesoBus napędzanych paliwem wodorowym. To efekt wyboru komisji przetargowej z 28 grudnia, kiedy miasto rozstrzygnęło przetarg na dostawę 26 szt. autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Zwycięzcą została ogłoszona firma PAK-PCE. , a w przegranym polu zostały firmy Arthur Bus i Solarisa. Dodajmy, że jest to jedno z największych zamówień na wodorowce w Polsce, które miało dofinansowanie z I edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.

W ramach zamówienia Chełm pozyskał trzy oferty. Od:

  • PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, Konin z ceną 96.995.340,00 PLN brutto / 78.858.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBus na poziomie 3.033.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące ;
  • Konsorcjum firm: Arthur Bus i partner: Bus Motor LCC, Kijów z ceną 101.573.160,00 PLN brutto / 82.579.804,87 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Arthur Bus H2 Zero na poziomie 3.176.146,34 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 126.631.781,64 PLN brutto / 102.952.667,47 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.959.717,97 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 60 miesięcy.

Z kolei budżet miasta na nowe wodorowce wynosił 111.806.464,00 PLN brutto, czyli zmieściła się w nim zarówno oferta PAK PCE, jak i Arthur Bus.  W wyniku oceny ofert dokonanej przez komisję przetargową, zwycięzcą okazał się PAK-PCE, uzyskując komplet 100 pkt.

Wiemy, jak będą wyglądać NesoBusy dla Chełmskich Linii Autobusowych

CHEŁMSKIE AUTOBUSY

26 autobusów wodorowych da Chełma ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Pojazdy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy co najmniej 150 kW. Autobusy muszą być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych. Ogniwo to musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Układ napędowy będzie posiadał również funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Oprócz tego, bilans energetyczny mają poprawić również ogniwa fotowoltaiczne, umieszczone na dachu pojazdu. Z kolei magazyny energii mają zapewnić gotowość przejechania autobusu do 20 km bez ładowania. Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego, wyprowadzona do pierwszego skrzydła pierwszych drzwi. Ma być wyposażona m. in. w gniazdo USB, radio z MP3.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Pokrycie siedzeń stanowić ma wykładzina odporna na ścieranie i zabrudzenia oraz niepalna.

System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody SMD, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie ekranu LCD o wielkości ekranu minimum 37 cali. Tablica ma pokazywać przebieg trasy w formie poziomej linii. Warto zwrócić uwagę na wyposażeniem dodatkowe nowych autobusów. Mowa tu o systemie zliczania pasażerów, systemie lokalizacji pojazdu oraz systemie kontroli trzeźwości kierowców. Na koniec, podajemy link do rozstrzygniętego przetargu: https://umchelm.ezamawiajacy.pl/pn/umchelm/demand/notice/public/105594/details?folder=0002&

Komentarze