Wiemy, jak będą wyglądać NesoBusy dla Chełmskich Linii Autobusowych
5 lipca prezydent Chełma Jakub Banaszek pokazał wizualizację autobusów wodorowych, które w marcu zamówiło miasto.
Przypomnijmy – firma PAK-PCE dostarczy do fory CLA aż 26 autobusów NesoBus zasilanych wodorem. Komplet wodorowców z fabryki w Świdniku wyjedzie na ulice już w przyszłym roku. Dodajmy, że to największy jednorazowy zakup pojazdów wodorowych w Polsce i jednocześnie największe zamówienie NesoBus, który wyprzedził Poznań (25 sztuk) i Wałbrzych (20 plus 25 w opcji). O pojazdach dla CLA pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Spis treści:
- Kiedy planowane jest dostarczenie pierwszych 26 autobusów wodorowych do Chełma?
- Jakie specyfikacje techniczne muszą spełniać autobusy wodorowe zamówione przez Chełm?
- Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów wodorowych do Chełma?
Wodorowa umowa
18 marca firma PAK-PCE podpisała w Chełmie umowę na dostawę 26 autobusów NesoBus napędzanych paliwem wodorowym. To efekt wyboru komisji przetargowej z 28 grudnia, kiedy miasto rozstrzygnęło przetarg na dostawę 26 szt. autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Zwycięzcą została ogłoszona firma PAK-PCE. , a w przegranym polu zostały firmy Arthur Bus i Solarisa. Dodajmy, że jest to jedno z największych zamówień na wodorowce w Polsce, które miało dofinansowanie z I edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
W ramach zamówienia Chełm pozyskał trzy oferty. Od:
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, Konin z ceną 96.995.340,00 PLN brutto / 78.858.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBus na poziomie 3.033.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące ;
- Konsorcjum firm: Arthur Bus i partner: Bus Motor LCC, Kijów z ceną 101.573.160,00 PLN brutto / 82.579.804,87 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Arthur Bus H2 Zero na poziomie 3.176.146,34 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące;
- Solaris Bus & Coach z ceną 126.631.781,64 PLN brutto / 102.952.667,47 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.959.717,97 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088 Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km – Do 7 kg Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 60 miesięcy.
Z kolei budżet miasta na nowe wodorowce wynosił 111.806.464,00 PLN brutto, czyli zmieściła się w nim zarówno oferta PAK PCE, jak i Arthur Bus. W wyniku oceny ofert dokonanej przez komisję przetargową, zwycięzcą okazał się PAK-PCE, uzyskując komplet 100 pkt.
CHEŁMSKIE AUTOBUSY
26 autobusów wodorowych da Chełma ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Pojazdy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy co najmniej 150 kW. Autobusy muszą być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych. Ogniwo to musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Układ napędowy będzie posiadał również funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Oprócz tego, bilans energetyczny mają poprawić również ogniwa fotowoltaiczne, umieszczone na dachu pojazdu. Z kolei magazyny energii mają zapewnić gotowość przejechania autobusu do 20 km bez ładowania. Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego, wyprowadzona do pierwszego skrzydła pierwszych drzwi. Ma być wyposażona m. in. w gniazdo USB, radio z MP3.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Pokrycie siedzeń stanowić ma wykładzina odporna na ścieranie i zabrudzenia oraz niepalna.
System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody SMD, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie ekranu LCD o wielkości ekranu minimum 37 cali. Tablica ma pokazywać przebieg trasy w formie poziomej linii. Warto zwrócić uwagę na wyposażeniem dodatkowe nowych autobusów. Mowa tu o systemie zliczania pasażerów, systemie lokalizacji pojazdu oraz systemie kontroli trzeźwości kierowców. Na koniec, podajemy link do rozstrzygniętego przetargu: https://umchelm.ezamawiajacy.pl/pn/umchelm/demand/notice/public/105594/details?folder=0002&
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze