Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, gdzie trafią 42 autobusy elektryczne zamawiane przez GZM. PKM Świerklaniec

infobus
26.03.2025 11:09
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na zakup 42 nowych autobusów elektrycznych dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.

O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl. Zakup najprawdopodobniej w ramach „Zielonego Transport Publicznego” mają wesprzeć fundusze unijne z Krajowego Planu Odbudowy. Nowe autobusy mają zacząć wozić pasażerów w połowie 2026 r.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach przetargu ogłoszonego 25 marca 2025 r.?
  2. Jakie typy pojazdów obejmuje zamówienie oraz jakie są ich podstawowe parametry techniczne?
  3. Jakie wcześniejsze i równoległe inwestycje w transport zeroemisyjny realizuje lub planuje GZM?
Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO / fot. GZM
Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO / fot. GZM

MAXI i MEGA

O przetargu poinformował 25 marca – podczas obrad Zgromadzenia GZM – przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.

„Opublikowano postępowanie o zakup 42 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Autobusy trafią w połowie 2026 r. na linie obsługiwane przez PKM Świerklaniec. Zakup wspomagany jest (…) ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności” – powiedział Karolczak w sprawozdaniu z prac zarządu.

Jak wynika z portalu zamówień Metropolii, przetarg dotyczy zakupu 42 autobusów w ramach realizacji projektu Hydrogen GZM oraz Zielony Transport Publiczny GZM etap II.

Zamówienie obejmuje 24 autobusy MAXI 12-metrowe i 18 pojazdów MEGA 18-metrowych (przegubowych), a także 25 ładowarek, w tym 21 ładowarek o mocy 2x90kW oraz 4 ładowarek o mocy 200 kW.

Autobusy 12-metrowe mają mieć napęd elektryczny o mocy co najmniej 160 kW i magazyn energii o pojemności co najmniej 400 kWh, a 18-metrowe napęd o mocy 240 kW i magazyn energii o pojemności 530 kWh.

Autobusy 12-metrowe kupowane są pod kątem obsługi linii: 80, M102, M107, M14, M16, M116, 750, 780 i 168. Z kolei autobusy 18-metrowe mają obsługiwać linie: M3, M102, M28, 5, 114 i 129.

Oferty będą oceniane pod kątem kryteriów: ceny (60 proc.), warunków gwarancji (25 proc.) i oceny techniczno-eksploatacyjnej (15 proc.). Obecny termin składania ofert to 25 kwietnia br. Ostateczny termin realizacji zamówienia ustalono na 22 maja 2026 r.

Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO / fot. GZM
Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO / fot. GZM

Zakupowe tło

W ostatnich latach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia kupiła m.in. 32 autobusy elektryczne dla samorządowych przewoźników ze swojego terenu, przy wsparciu unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.

Obecnie GZM zamawia, również przy wsparciu środków zewnętrznych, kolejnych 31 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. Do przetargu, również prowadzonego pod kątem samorządowych przewoźników, zgłosili się hiszpański Irizar i należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris.

To nie jedyne plany GZM dotyczące zakupów autobusów elektrycznych. 28 listopada 2024 r. Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I” w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FE SL). Wartość projektu to 72 mln zł, przy dofinansowaniu z FE SL ponad 56 mln zł.

Projekt ten obejmuje zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in (na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca), a także budowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych (po stronie partnerów projektu: Katowic i Tychów). Termin realizacji projektu to marzec 2027 r.

Jeszcze w tym roku, do końca listopada, na drogi Metropolii ma wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dostawcą, za 31,8 mln zł, ma być spółka PAK-PCE. (PAP)

Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO
Śląskie/ Metropolia zamawia 42 autobusy elektryczne przy wsparciu z KPO / fot. GZM

Komentarze