Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele
Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia ma przed sobą jeden z największych programów taborowych ostatnich lat. W 2026 roku do flot PKM-ów wejdzie m.in. 31 autobusów marki Irizar.
Pojazdy te zostały zamówione w ramach projektu „Zielony Transport GZM”. To istotny zastrzyk taborowy, który nie tylko odmładza flotę, ale także rozkłada siły między czterech głównych operatorów. Dodatkowo producent — Irizar e-mobility — potwierdził, że kontrakt GZM jest częścią szerszej ekspansji w Polsce, w ramach której dostarczy łącznie 80 autobusów elektrycznych do różnych miast.
Rozkład jazdy:
- Jak zostanie podzielonych 31 elektrycznych Irizarów między czterech operatorów GZM?
- Ile nowych autobusów (i jakich typów) PKM Gliwice odebrało w tym roku przed dostawą Irizarów?
- Jaką łączną liczbę autobusów elektrycznych Irizar planuje dostarczyć do polskich miast w ramach obecnych kontraktów?
31 hiszpańskich elektryków
Zgodnie z podpisanym kilka dni temu kontraktem, Irizar e-mobility dostarczy:
• 15 autobusów 12-metrowych
• 16 autobusów 18-metrowych przegubowych
A także:
- 18 mobilnych ładowarek 2×40 kW
- 1 ładowarkę 3×40 kW
- 1 ładowarkę 3×60 kW + budowa fundamentu
To część projektu „Zielony Transport GZM”, z dostawą w pierwszej połowie 2026 roku. Jak GZM podzieli autobusy Irizar między operatorów? Podział został precyzyjnie określony. I tak
PKM Gliwice
- 7 autobusów przegubowych Irizar
- 4 mobilne ładowarki
PKM Katowice
- 9 autobusów przegubowych Irizar
- 5 mobilnych ładowarek
PKM Sosnowiec
- 8 autobusów 12-metrowych Irizar
- 4 mobilne ładowarki
- 2 ładowarki stacjonarne
PKM Świerklaniec
- 7 autobusów 12-metrowych Irizar
- 5 mobilnych ładowarek
To pełne rozdysponowanie 31 pojazdów i całej infrastruktury ładowania.
Elektromobilny lider
Dodajmy na koniec, że 20 listopada oficjalnie przekazano do eksploatacji 25 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych marki Solaris dla PKM Gliwice, w tym:
• 15 Solaris Urbino 18 Hybrid – zamówionych w marcu br. o wartości 39,9 mln zł brutto
• 7 elektrycznych przegubowych 18 m (240 kW) i 3 elektryczne 12 m (160 kW) – umowa z listopada ub.r. o wartości 42,3 mln zł brutto. Ww pakiecie mobilna ładowarka min. 40 k
Operator z Gliwic zarządza blisko 200 autobusami i należy do największych w Metropolii. W tym roku przejmuje aż 25 nowych pojazdów (Solaris hybrid + Solaris electric). Do tego w 2026 roku dojdzie 7 przegubowych Irizarów. Gliwice prowadzą również przetarg na 8 kolejnych elektryków (6 przegubowych, 2 standardowe) wraz z ładowarkami. W 2023 roku PKM Gliwice otrzymało już 8 elektryków w projekcie Gepard II. To w praktyce najszybciej elektryfikujący się operator w całej Metropolii.
Wiceliderem w elektromobilnym zestawieniu jest PKM Świerklaniec – operator z północnej części GZM, który otrzyma od Metropolii 7 nowych Irizarów 12-metrowych i 5 ładowarek mobilnych. To jednak tylko część szerszego planu. W Świerklańcu trwają:
- postępowanie na 42 dodatkowe elektryki (Solaris 170,9 mln zł brutto, Irizar 152 mln zł netto),
- realizacja projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność…” obejmującego 8 elektryków i 4 ładowarki plug-in,
- przygotowania do obsługi tras z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.
Tym samym Świerklaniec staje się jednym z najważniejszych punktów elektryfikacji sieci GZM i to już ze zmodernizowaną zajezdnia pod tym kątem.
Zakupowe tło
Z oficjalnego komunikatu Irizar e-mobility z 18 listopada 2025 r. wynika, że dostawy dla GZM to część większej ekspansji na polskim rynku. Producent dostarczy:
- 10 autobusów 10 m dla MZA Warszawa (+ opcja 10 kolejnych) z panelami słonecznymi >1 kW,
- 22 autobusy 12 m dla MPK Kraków (druga dostawa; łącznie 26 Irizarów w Krakowie),
- 12 autobusów 12 m dla MZK Bielsko-Biała,
- 31 autobusów dla GZM (opisane wyżej),
- 5 autobusów 10 m dla MPK Nowy Sącz.
Łącznie daje to 80 elektryków, które w najbliższych latach trafią do polskich samorządów.
Mikel Irizar, dyrektor regionalny, podkreślał: „Cieszy nas rozwój naszej elektrycznej floty w Polsce. Liczymy, że mieszkańcy odczują komfort i cichą, zeroemisyjną podróż.”





Komentarze