Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele

infobus
21.11.2025 11:06
0 Komentarzy

Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia ma przed sobą jeden z największych programów taborowych ostatnich lat. W 2026 roku do flot PKM-ów wejdzie m.in. 31 autobusów marki Irizar.

Pojazdy te zostały zamówione w ramach projektu „Zielony Transport GZM”. To istotny zastrzyk taborowy, który nie tylko odmładza flotę, ale także rozkłada siły między czterech głównych operatorów. Dodatkowo producent — Irizar e-mobility — potwierdził, że kontrakt GZM jest częścią szerszej ekspansji w Polsce, w ramach której dostarczy łącznie 80 autobusów elektrycznych do różnych miast.

Rozkład jazdy:

  1. Jak zostanie podzielonych 31 elektrycznych Irizarów między czterech operatorów GZM?
  2. Ile nowych autobusów (i jakich typów) PKM Gliwice odebrało w tym roku przed dostawą Irizarów?
  3. Jaką łączną liczbę autobusów elektrycznych Irizar planuje dostarczyć do polskich miast w ramach obecnych kontraktów?
Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele
Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele

31 hiszpańskich elektryków

Zgodnie z podpisanym kilka dni temu kontraktem, Irizar e-mobility dostarczy:

• 15 autobusów 12-metrowych
• 16 autobusów 18-metrowych przegubowych

A także:

  • 18 mobilnych ładowarek 2×40 kW
  • 1 ładowarkę 3×40 kW
  • 1 ładowarkę 3×60 kW + budowa fundamentu

To część projektu „Zielony Transport GZM”, z dostawą w pierwszej połowie 2026 roku. Jak GZM podzieli autobusy Irizar między operatorów? Podział został precyzyjnie określony. I tak

PKM Gliwice

  • 7 autobusów przegubowych Irizar
  • 4 mobilne ładowarki

PKM Katowice

  • 9 autobusów przegubowych Irizar
  • 5 mobilnych ładowarek

PKM Sosnowiec

  • 8 autobusów 12-metrowych Irizar
  • 4 mobilne ładowarki
  • 2 ładowarki stacjonarne

PKM Świerklaniec

  • 7 autobusów 12-metrowych Irizar
  • 5 mobilnych ładowarek

To pełne rozdysponowanie 31 pojazdów i całej infrastruktury ładowania.

Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele
Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele

Elektromobilny lider

Dodajmy na koniec, że 20 listopada oficjalnie przekazano do eksploatacji 25 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych marki Solaris dla PKM Gliwice, w tym:

• 15 Solaris Urbino 18 Hybrid – zamówionych w marcu br. o wartości 39,9 mln zł brutto

• 7 elektrycznych przegubowych 18 m (240 kW) i 3 elektryczne 12 m (160 kW) – umowa z listopada ub.r. o wartości 42,3 mln zł brutto. Ww pakiecie mobilna ładowarka min. 40 k

Operator z Gliwic zarządza blisko 200 autobusami i należy do największych w Metropolii. W tym roku przejmuje aż 25 nowych pojazdów (Solaris hybrid + Solaris electric). Do tego w 2026 roku dojdzie 7 przegubowych Irizarów. Gliwice prowadzą również przetarg na 8 kolejnych elektryków (6 przegubowych, 2 standardowe) wraz z ładowarkami. W 2023 roku PKM Gliwice otrzymało już 8 elektryków w projekcie Gepard II. To w praktyce najszybciej elektryfikujący się operator w całej Metropolii.

Wiceliderem w elektromobilnym zestawieniu jest PKM Świerklaniec – operator z północnej części GZM, który otrzyma od Metropolii 7 nowych Irizarów 12-metrowych i 5 ładowarek mobilnych. To jednak tylko część szerszego planu. W Świerklańcu trwają:

  • postępowanie na 42 dodatkowe elektryki (Solaris 170,9 mln zł brutto, Irizar 152 mln zł netto),
  • realizacja projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność…” obejmującego 8 elektryków i 4 ładowarki plug-in,
  • przygotowania do obsługi tras z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.

Tym samym Świerklaniec staje się jednym z najważniejszych punktów elektryfikacji sieci GZM i to już ze zmodernizowaną zajezdnia pod tym kątem.

Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele
Wiemy do kogo trafią autobusy Irizar zamówione przez GZM. PKM Katowice na czele

Zakupowe tło

Z oficjalnego komunikatu Irizar e-mobility z 18 listopada 2025 r. wynika, że dostawy dla GZM to część większej ekspansji na polskim rynku. Producent dostarczy:

  • 10 autobusów 10 m dla MZA Warszawa (+ opcja 10 kolejnych) z panelami słonecznymi >1 kW,
  • 22 autobusy 12 m dla MPK Kraków (druga dostawa; łącznie 26 Irizarów w Krakowie),
  • 12 autobusów 12 m dla MZK Bielsko-Biała,
  • 31 autobusów dla GZM (opisane wyżej),
  • 5 autobusów 10 m dla MPK Nowy Sącz.

Łącznie daje to 80 elektryków, które w najbliższych latach trafią do polskich samorządów.

Mikel Irizar, dyrektor regionalny, podkreślał: „Cieszy nas rozwój naszej elektrycznej floty w Polsce. Liczymy, że mieszkańcy odczują komfort i cichą, zeroemisyjną podróż.”

Komentarze