Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiedeń stawia na wodór: nowe minibusy Rampini Hydron wjeżdżają na trasy 2A i 3A

infobus
30.09.2025 11:02
0 Komentarzy

Firma Wiener Linien wprowadziła do eksploatacji pierwsze autobusy wodorowe – to zarazem premierowe pojazdy zasilane H2 w regularnym ruchu miejskim w Austrii.

Od 22 września 2025 r. po ulicach ścisłego centrum Wiednia kursuje dziesięć nowych minibusów Rampini Hydron, napędzanych technologią wodorowo-elektryczną. To kolejny krok miasta ku realizacji celu neutralności klimatycznej do 2040 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Ile minibusów Rampini Hydron wprowadzono do regularnego ruchu w Wiedniu?
  2. Jaki jest minimalny zasięg operacyjny tych autobusów na jednym tankowaniu?
  3. Gdzie odbywa się tankowanie wodoru dla autobusów HYDRON?
Wiedeń stawia na wodór: nowe minibusy Rampini
Wiedeń stawia na wodór: nowe minibusy Rampini

Hybrydowe podejście: bateria + ogniwo paliwowe

Nowe HYDRON-y zastąpiły dotychczasowe elektryczne minibusy RAMPINI (eksploatowane od 2013 r.) i wprowadzają znaczące zmiany technologiczne. Autobusy są zasilane elektrycznym silnikiem o mocy 230 kW, który czerpie energię z baterii o pojemności 175 kWh oraz wodorowego ogniwa paliwowego Loop Energy o mocy 30 kW.

Najważniejszy atut: nie wymagają ładowania na trasie. Energia generowana z wodoru wystarcza na co najmniej 250 km zasięgu dziennie, co całkowicie eliminuje potrzebę budowania ładowarek w centrum miasta. To również pozwoliło zredukować liczbę autobusów obsługujących linie 2A i 3A – z 12 do 10.

Podstawowe parametry Rampini Hydron to:

  • Trzy zbiorniki wodoru (15 kg łącznie) znajdują się na dachu.
  • Autobusy mają 8 m długości i 2,2 m szerokości, co czyni je idealnymi do poruszania się po wąskich, historycznych ulicach.
  • Pojazdy oferują 42 miejsca dla pasażerów.
  • Ciepło generowane przez ogniwo paliwowe jest odzyskiwane i wykorzystywane do ogrzewania kabiny i przestrzeni pasażerskiej, co zwiększa efektywność energetyczną.

Zielony wodór, lokalna produkcja

Wodór wykorzystywany przez HYDRON-y produkowany jest przez Wien Energie z odnawialnych źródeł, a tankowanie odbywa się na terenie Wiener Netze w dzielnicy Simmering. Całkowity koszt zakupu i wdrożenia floty wynosi ok. 12 mln euro, z czego część została sfinansowana przez UE oraz austriackie Ministerstwo ds. Klimatu i Innowacji (EBIN-Programm)

Wprowadzenie HYDRON-ów to coś więcej niż symbol. To:

  • Zmniejszenie emisji CO₂ i hałasu w centrum miasta.
  • Rezygnacja z infrastruktury ładowania i redukcja kosztów operacyjnych.
  • Większa elastyczność przy zmianach tras, objazdach, wydarzeniach masowych.

Jak podkreślają przedstawiciele Wiener Linien:
„To nie tylko nowy napęd, to zupełnie nowy model działania transportu w śródmieściu.”

Dane techniczne Rampini Hydron:

Parametr Wartość
Długość / szerokość 8 m / 2,2 m
Silnik elektryczny 230 kW
Ogniwo paliwowe Loop Energy, 30 kW
Pojemność baterii 175 kWh
Zbiorniki wodoru 3 szt., łącznie 15 kg
Zasięg operacyjny min. 250 km
Liczba miejsc pasażerskich 42
Roczny cel emisji CO₂ neutralność do 2040 roku (Wien)

Komentarze