Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiedeń rozszerza sieć elektrobusów: Nowa linia 73B z Mercedesami eCitaro

infobus
16.02.2025 14:00
0 Komentarzy

Wiedeń kontynuuje rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, wprowadzając nową linię autobusową 73B, która zostanie uruchomiona po Wielkanocy 2025 roku.

Wiener Linien, operator transportu publicznego w stolicy Austrii, zaplanował to rozwiązanie w ścisłej współpracy z władzami dzielnicy Simmering, aby lepiej skomunikować rozwijające się tereny Kaiserebersdorf/Dreherstraße oraz przemysłową część Ailecgasse. Wprowadzenie linii 73B to kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznego i wydajnego transportu miejskiego. Równolegle magistrat stara się przekonać mieszkańców do porzucenia samochodów, o czym pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie linie autobusowe w Wiedniu zostaną częściowo zastąpione przez nową linię 73B?
  2. Jakie elektrobus ybędą obsługiwać nową linię 73B i gdzie będą ładowane?
  3. Jaki jest główny cel wprowadzenia nowej trasy i reorganizacji połączeń w dzielnicy Simmering?
Wiener Linien rozwijają flotę elektrycznych autobusów – nowa linia 73B w Simmering / fot. Tobias Holzer
Wiener Linien rozwijają flotę elektrycznych autobusów – nowa linia 73B z Mercedes-Benz eCitaro / fot. Tobias Holzer

Nowa trasa

Linia 73B zastąpi częściowo dotychczasowe linie 71B, 79A i 79B i połączy Zentralfriedhof 3. Tor (Cmentarz Centralny – Brama 3) z dworcem kolejowym Kaiserebersdorf. Trasa obejmie Thürnlhofstraße, Kaiserebersdorfer Straße, Dreherstraße i Sängergasse, poprawiając dostępność transportową wschodniej części Simmeringu.

Na nowej linii kursować będą elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro, znane z niskiej emisji hałasu i zerowej emisji spalin. Pojazdy będą ładowane w ciągu dnia na szybkich stacjach ładowania przed Bramą 3 Cmentarza Centralnego, co pozwoli na ich efektywne wykorzystanie na trasie.

Równocześnie Wiener Linien dostosuje układ pozostałych linii autobusowych w rejonie:

  • Linia 71B: Nowa trasa obejmie przejazd od Zentralfriedhof 3. Tor, przez Simmeringer Hauptstraße, dworzec Kaiserebersdorf, a następnie 9. i 11. Bramę Cmentarza Centralnego aż do dworca Zentralfriedhof. Dzięki temu obszar przemysłowy Ailecgasse zostanie lepiej skomunikowany. Autobusy będą kursować co 30 minut w dni robocze, od 5:00 do 20:00.
  • Linie 79A i 79B: Obie linie będą teraz prowadziły z Donaumarina do Kaiserebersdorf – Münnichplatz, a ich dotychczasowa trasa przez Dreherstraße zostanie przejęta przez nową linię 73B.

Władze Wiednia konsekwentnie realizują strategię redukcji emisji CO₂ i promocji transportu publicznego, co jest kluczowym elementem polityki zrównoważonej mobilności. Dzięki elektryfikacji floty i optymalizacji tras mieszkańcy Kaiserebersdorf odzyskają wygodne połączenie przez Dreherstraße i Sängergasse, co podkreśla Thomas Steinhart, burmistrz Simmeringu.

Wiener Linien rozwijają flotę elektrycznych autobusów – nowa linia 73B w Simmering / fot. Tobias Holzer
Wiener Linien rozwijają flotę elektrycznych autobusów – nowa linia 73B z Mercedes-Benz eCitaro / fot. Tobias Holzer

Wiedeńskie eCiatro

Wiener Linien obecnie posiada 30 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro, które obsługują dziewięć tras w mieście. Dostawy tych pojazdów rozpoczęły się w 2023 roku i zakończyły na początku 2025 roku. Każdy z elektrobusów wyposażony jest w najnowszej generacji baterie litowo-jonowe o pojemności 392 kWh, co zapewnia długi zasięg operacyjny. Ponadto, autobusy te posiadają pantografy umożliwiające szybkie ładowanie z mocą do 300 kW, co zwiększa ich efektywność i czas pracy.

Warto również zauważyć, że przed złożeniem zamówienia przeprowadzono intensywne testy. W czerwcu 2021 roku pasażerowie mieli możliwość bezpłatnego korzystania z elektrycznego, przegubowego autobusu Mercedes-Benz eCitaro G przez dwa tygodnie na trzech liniach, co pozwoliło na ocenę jego funkcjonalności w warunkach miejskich.

Elektrobusy Wiener Linien stacjonują w nowym centrum kompetencyjnym dla e-mobilności w Siebenhirten, na południu Wiednia. Obiekt ten jest w stanie pomieścić około 50 autobusów elektrycznych, zapewniając im miejsce do ładowania, konserwacji i napraw. Na dachu zajezdni został zainstalowany system fotowoltaiczny dostarczający energię elektryczną, a ciepło odpadowe z ładowarek jest wykorzystywane do ogrzewania budynku warsztatowego.

Komentarze