Warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej rozpoczął remont Chaussona APH
Pod koniec 2024 roku Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej (KMKM) w Warszawie wzbogacił swoją kolekcję o wyjątkowy egzemplarz autobusu Chausson serii APH.
Ten legendarny francuski pojazd, eksploatowany w stolicy w latach 50. i 60., od dawna był brakującym elementem w zbiorach miłośników komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie miały autobusy Chausson w warszawskiej komunikacji miejskiej?
- Skąd pochodzi pozyskany egzemplarz autobusu Chausson APH?
- Jakie prace renowacyjne zaplanowano na początku 2025 roku?
Najnowszy nabytek
-"W listopadzie 2024 roku wzbogaciliśmy swoją kolekcję o wyjątkowy autobus – Chaussona serii APH. Model, na który od lat czekali miłośnicy Warszawy oraz komunikacji miejskiej, był obecny w Warszawie w latach 1954-1969. „Młodsi bracia” francuskich chaussonów „z ryjkiem”, symbolizujące powojenną nowoczesność, stały się kultowym elementem warszawskiego transportu" - napisał Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej
Obecnie rozpoczęto jego gruntowną renowację, mającą na celu przywrócenie mu dawnej świetności. latach 1954–1959 do Warszawy dostarczono około 360 autobusów Chausson modeli APH521 i APH522, które otrzymały numery taborowe 1–200 oraz 412–569.oczątkowo stacjonowały w zajezdni Inflancka, a od 1964 roku były grupowane w zajezdni Redutowa. Malowano je w dwa schematy kolorystyczne:
- biało-czerwony dla linii pospiesznych
- całkowicie czerwony dla pozostałych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Eksploatowano je do 1969 roku, kiedy to zostały zastąpione przez Jelcze MEX-y. Chaussony stały się symbolem powojennych zmian i nowoczesności w warszawskim transporcie publicznym.
Z Francji
Pozyskany przez KMKM egzemplarz wyprodukowano w 1962 roku. Początkowo służył we Francuskich Siłach Zbrojnych, a następnie, do 1988 roku, u prywatnego przewoźnika. Później trafił do kolekcji stowarzyszenia miłośników komunikacji w Alzacji. Dzięki mało intensywnej eksploatacji i dbałości kolejnych właścicieli, pojazd zachował się w dobrym stanie technicznym, co skłoniło KMKM do jego zakupu.
Remont autobusu już się rozpoczął. styczniu 2025 roku przeprowadzono piaskowanie podwozia, a w lutym planowane są prace nad nadwoziem, w tym naprawa konstrukcji i wymiana poszycia zewnętrznego. Fotele zostaną poddane renowacji, a mechanicy KMKM zadbają o przywrócenie pełnej sprawności mechanicznej pojazdu.
Autobus otrzyma kremowo-czerwone malowanie, nawiązujące do warszawskich Chaussonów. Warto przypomnieć, że KMKM ma doświadczenie w renowacji tego typu pojazdów. 2013 roku odrestaurowano pojazd tej marki serii AH 48 nr 395, który również służył we francuskim wojsku.
Obecnie jest to jeden z najcenniejszych zabytkowych autobusów w Polsce. ostępy w pracach nad nowym Chaussonem będą relacjonowane na profilu KMKM na Facebooku.
Komentarze