Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru. Oferta Orlenu za droga

infobus
15.02.2025 13:02
0 Komentarzy

6 lutego 2025 r. Miejski Zakład Usług Komunalnych w Wałbrzychu poinformował o unieważnieniu postępowania przetargowego na dostawę paliwa wodorowego dla miejskich autobusów.

Powodem jest zbyt wysoka cena jedynej złożonej oferty, która znacząco przewyższała budżet przewidziany na realizację zamówienia. O tym postępowaniu i propozycji Orlenu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MZUK Wałbrzych unieważnił przetarg na dostawę wodoru?
  2. Jaka była cena 1 kg wodoru zaproponowana przez Orlen w przetargu?
  3. Jakie jest średnie zużycie wodoru na 100 km dla autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen?
Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru. 77 zł za kg od Orlenu to za dużo
Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru – zbyt wysokie ceny paliwa dla autobusów wodorowych

Wałbrzyskie zamówienie

Ogłoszony przez MZUK Wałbrzych przetarg obejmował dostawę i dystrybucję 317 050 kg wodoru z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 129 200 kg. Planowane dostawy miały zabezpieczyć eksploatację nowej floty autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, które miały stanowić przełom w ekologicznej komunikacji miejskiej.

Zamawiający określił harmonogram dostaw:

  • dla 14 autobusów w okresie od 1 lutego 2025 do 31 lipca 2025,
  • dla 18 autobusów od 1 sierpnia 2025 do 31 grudnia 2026,
  • w ramach opcji dla 7 autobusów od 1 stycznia 2026 do 31 grudnia 2027.

Średnie dobowe zapotrzebowanie na wodór miało wynosić około 400 kg w ramach zamówienia podstawowego oraz do 650 kg w przypadku realizacji opcji rozszerzenia.

Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru. 77 zł za kg od Orlenu to za dużo
Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru. 77 zł za kg od Orlenu to za dużo

Jedna oferta

Otwarcie ofert miało miejsce 31 stycznia 2025 r.. W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez Orlen S.A.. Polska spółka, która buduje w Wałbrzychu stację tankowania wodorem, zaproponowała cenę 24.958.176,00 PLN brutto za realizację podstawowego zamówienia oraz 9.983.270,40 PLN brutto za opcję rozszerzenia dostaw.

Oznacza to, że koszt zakupu 1 kg wodoru wyniósłby około 77 zł brutto, co od razu wzbudziło kontrowersje.

Z kolei budżet miasta na realizację tego zamówienia wynosił 21.800.000,00 PLN brutto, co oznacza, że oferta Orlenu przewyższała przewidywane środki o ponad 3 miliony złotych.

Z tego powodu MZUK unieważnił przetarg, powołując się na art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, który umożliwia zamawiającemu unieważnienie postępowania w sytuacji, gdy najniższa złożona oferta przewyższa budżet zamówienia, a nie ma możliwości jego zwiększenia.

Co dalej?

Eksploatacja autobusów wodorowych okazuje się znacznie droższa od tradycyjnych pojazdów. Przy średnim zużyciu 7 kg wodoru na 100 km, koszt przejechania tego dystansu dla wałbrzyskich autobusów wyniósłby około 540 zł netto (663 zł brutto).

Dla porównania:

  • eksploatacja standardowego autobusu z silnikiem Diesla generuje koszt paliwa na poziomie 200 zł na 100 km,
  • wodór jest ponad trzykrotnie droższy niż diesel, a nawet w porównaniu do napędu elektrycznego pozostaje mało konkurencyjny.

Dlatego drogi wodór to aktualnie problem numer 1 przy wprowadzaniu wodorowców do polskich flot. Wcześniej pisaliśmy o Rzeszowie, a teraz mamy przykład Wałbrzycha pokazuje, że do przetargu zgłosił się wyłącznie Orlen, który jako jedyna firma w regionie buduje infrastrukturę tankowania wodorem. Dla porównania, na nowo otwartej stacji koncernu w Katowicach cena wodoru wynosi 69 zł/kg, co i tak jest jedną z najwyższych stawek w Europie. Tymczasem rynki niemieckie czy skandynawskie oferują wodór nawet w granicach 40-50 zł/kg, co czyni go bardziej konkurencyjnym.

Czy Wałbrzych zdecyduje się na kolejne podejście do przetargu? Naszym zdaniem nie ma wyjścia. Tylko, co zrobić, aby zachęcić innych dostawców do udziału w postępowaniu, gdzie tankowania z butlowozów przy tak dużej flocie będzie trudnym przedsięwzięciem? Czekamy na ruch samorządu.

Link do przetargu: ttps://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,180029,c276f72e1afcb8e69a84b7d181c47922.html

Komentarze