Wałbrzych unieważnia przetarg na dostawę wodoru. Oferta Orlenu za droga
6 lutego 2025 r. Miejski Zakład Usług Komunalnych w Wałbrzychu poinformował o unieważnieniu postępowania przetargowego na dostawę paliwa wodorowego dla miejskich autobusów.
Powodem jest zbyt wysoka cena jedynej złożonej oferty, która znacząco przewyższała budżet przewidziany na realizację zamówienia. O tym postępowaniu i propozycji Orlenu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego MZUK Wałbrzych unieważnił przetarg na dostawę wodoru?
- Jaka była cena 1 kg wodoru zaproponowana przez Orlen w przetargu?
- Jakie jest średnie zużycie wodoru na 100 km dla autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen?
Wałbrzyskie zamówienie
Ogłoszony przez MZUK Wałbrzych przetarg obejmował dostawę i dystrybucję 317 050 kg wodoru z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 129 200 kg. Planowane dostawy miały zabezpieczyć eksploatację nowej floty autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, które miały stanowić przełom w ekologicznej komunikacji miejskiej.
Zamawiający określił harmonogram dostaw:
- dla 14 autobusów w okresie od 1 lutego 2025 do 31 lipca 2025,
- dla 18 autobusów od 1 sierpnia 2025 do 31 grudnia 2026,
- w ramach opcji dla 7 autobusów od 1 stycznia 2026 do 31 grudnia 2027.
Średnie dobowe zapotrzebowanie na wodór miało wynosić około 400 kg w ramach zamówienia podstawowego oraz do 650 kg w przypadku realizacji opcji rozszerzenia.
Jedna oferta
Otwarcie ofert miało miejsce 31 stycznia 2025 r.. W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez Orlen S.A.. Polska spółka, która buduje w Wałbrzychu stację tankowania wodorem, zaproponowała cenę 24.958.176,00 PLN brutto za realizację podstawowego zamówienia oraz 9.983.270,40 PLN brutto za opcję rozszerzenia dostaw.
Oznacza to, że koszt zakupu 1 kg wodoru wyniósłby około 77 zł brutto, co od razu wzbudziło kontrowersje.
Z kolei budżet miasta na realizację tego zamówienia wynosił 21.800.000,00 PLN brutto, co oznacza, że oferta Orlenu przewyższała przewidywane środki o ponad 3 miliony złotych.
Z tego powodu MZUK unieważnił przetarg, powołując się na art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, który umożliwia zamawiającemu unieważnienie postępowania w sytuacji, gdy najniższa złożona oferta przewyższa budżet zamówienia, a nie ma możliwości jego zwiększenia.
Co dalej?
Eksploatacja autobusów wodorowych okazuje się znacznie droższa od tradycyjnych pojazdów. Przy średnim zużyciu 7 kg wodoru na 100 km, koszt przejechania tego dystansu dla wałbrzyskich autobusów wyniósłby około 540 zł netto (663 zł brutto).
Dla porównania:
- eksploatacja standardowego autobusu z silnikiem Diesla generuje koszt paliwa na poziomie 200 zł na 100 km,
- wodór jest ponad trzykrotnie droższy niż diesel, a nawet w porównaniu do napędu elektrycznego pozostaje mało konkurencyjny.
Dlatego drogi wodór to aktualnie problem numer 1 przy wprowadzaniu wodorowców do polskich flot. Wcześniej pisaliśmy o Rzeszowie, a teraz mamy przykład Wałbrzycha pokazuje, że do przetargu zgłosił się wyłącznie Orlen, który jako jedyna firma w regionie buduje infrastrukturę tankowania wodorem. Dla porównania, na nowo otwartej stacji koncernu w Katowicach cena wodoru wynosi 69 zł/kg, co i tak jest jedną z najwyższych stawek w Europie. Tymczasem rynki niemieckie czy skandynawskie oferują wodór nawet w granicach 40-50 zł/kg, co czyni go bardziej konkurencyjnym.
Czy Wałbrzych zdecyduje się na kolejne podejście do przetargu? Naszym zdaniem nie ma wyjścia. Tylko, co zrobić, aby zachęcić innych dostawców do udziału w postępowaniu, gdzie tankowania z butlowozów przy tak dużej flocie będzie trudnym przedsięwzięciem? Czekamy na ruch samorządu.
Link do przetargu: ttps://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,180029,c276f72e1afcb8e69a84b7d181c47922.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze