Wałbrzych idzie dalej w autobusy wodorowe. Przetarg na 14 wodorowców z EFRR
7 marca 2025 roku Gmina Wałbrzych ogłosiła przetarg na dostawę 14 fabrycznie nowych, standardowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych ogniwami wodorowymi.
To kolejny krok w kierunku zielonej transformacji transportu publicznego w Wałbrzychu, który od dwóch lat konsekwentnie modernizuje flotę miejską, stawiając na ekologiczne rozwiązania. Termin ogłoszenia kolejnego kontraktu na wodorowce jest jednak dość trudny – operator, czyli MZUK Wałbrzych, właśnie musiał wycofać część autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen z powodu dostawy paliwa o zbyt niskiej jakości, za co odpowiada Orlen. Dodatkowo, z uwagi na wysokie ceny, konieczne było powtórzenie przetargu na dostawy wodoru. Natomiast dla pionierów elektromobilności nie ma łatwych dni…
Rozkład jazdy:
Oto trzy proste pytania dotyczące tej informacji:
- Ile nowych autobusów wodorowych planuje kupić Gmina Wałbrzych w ramach przetargu ogłoszonego 7 marca 2025 roku?
- Jaki procent oceny ofert w przetargu stanowi kryterium ceny?
- Kto jest obecnym operatorem autobusów wodorowych w Wałbrzychu?
Aktualna sytuacja
Obecnie we flocie MZK Wałbrzych znajduje się 14 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, a do końca lipca 2025 roku flota powiększy się o kolejne sześć takich egzemplarzy. Dodatkowo w ramach opcji ta wielkość może ulec zwiększeniu o kolejne 25 sztuk. Czyli łącznie wałbrzyska flota H2 może wzrosnąć (plus najnowsza czternastka) do 59 sztuk. Wow!
Obecna sytuacja operacyjna floty wodorowej w Wałbrzychu pokazuje jednak, że nowa technologia, mimo swoich zalet, stawia przed samorządami poważne wyzwania. Na początku marca 2025 roku MZUK Sp. z o.o. Wałbrzych poinformował o problemie z jakością dostarczanego paliwa wodorowego. Dostawy realizowane przez Orlen okazały się częściowo niezgodne z normą ISO 14687:2019, która określa wymagania dla wodoru przeznaczonego do zastosowań motoryzacyjnych. Skutkiem tego aż 6 z 14 autobusów wodorowych zostało tymczasowo wycofanych z eksploatacji.
Pomimo tego incydentu transport publiczny w Wałbrzychu funkcjonuje bez większych zakłóceń, ponieważ MZUK uruchomił rezerwowe pojazdy spalinowe. Zarówno Orlen, jak i Solaris podjęły natychmiastowe działania diagnostyczne i analizy składu paliwa, aby ustalić źródło problemu i wyeliminować ryzyko podobnych sytuacji w przyszłości. Na szczęście zdarzenie to nie wpłynęło na bezpieczeństwo pasażerów ani pracowników, co podkreślił w komunikacie MZUK.
Dodatkowo prezydent Wałbrzycha, Roman Szełemej, w ostatnim swoim wywiadzie podkreślił, że inwestycje w wodór to nie tylko kwestia poprawy jakości powietrza, ale także strategiczny kierunek dla całej aglomeracji. Dodajmy, że prezydenci Chełma i Wałbrzycha, złożyli w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wniosek o utworzenie programu finansowego wspierającego samorządy inwestujące w paliwo wodorowe. Inicjatywa ta ma na celu wsparcie miast, które zdecydowały się na wdrożenie technologii wodorowych w transporcie publicznym.
Kolejne wodorowce
Najnowsze zamówienie Wałbrzycha obejmuje dostawę autobusów klasy I kategorii MAXI o długości od 11,8 m. Pojazdy mają być jednolite pod względem konstrukcji, parametrów technicznych oraz wyposażenia. Wszystkie muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż trzy miesiące przed datą dostawy i posiadać przebieg nie większy niż 500 km. Autobusy muszą być w pełni niskopodłogowe,
Zamawiający wymaga, aby autobusy pochodziły w co najmniej 50% z krajów Unii Europejskiej lub państw objętych umowami o równym traktowaniu, co wynika bezpośrednio z zastosowania dyrektywy 2014/25/UE.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą się odpowiednim doświadczeniem – warunkiem jest realizacja w ostatnich pięciu latach dostawy co najmniej trzech dwuosiowych autobusów miejskich napędzanych wodorem, spełniających wymagania Regulaminu nr 107 EKG ONZ. Konieczne jest także wykazanie zdolności finansowej na poziomie co najmniej 15.000.000 PLN.
Na oferty zamawiający czeka do 9 kwietnia 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: cena – 60%, gwarancja na elektryczny układ napędowy – 30%, pojemność nominalna magazynów energii – 10%.
Całe zamówienie, którego realizacja przewidziana jest na okres 11 miesięcy od podpisania umowy, będzie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej – Gmina Wałbrzych”.
Pełna dokumentacja postępowania dostępna jest pod linkiem: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,192336,c0932ce334136e34b5a9a1c57bb611e3.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze