Wałbrzych buduje zajezdnię dla autobusowej floty. Ruszył przetarg
16 kwietnia 2025 r. Gmina Wałbrzych ogłosiła przetarg na budowę nowoczesnej zajezdni autobusowej przy ul. Beethovena.
Inwestycja ma objąć zarówno projekt, jak i kompleksowe wykonanie obiektu wraz z infrastrukturą wspierającą ochronę środowiska. Realizacja przewidziana jest do końca sierpnia 2026 r. O zakupie kolejnych wodorowców przez Wałbrzych pisaliśmy ostatnio w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy dokładnie rozpocznie się budowa nowej zajezdni autobusowej i jakie będą etapy realizacji?
- Czy nowa zajezdnia będzie przygotowana do obsługi wyłącznie autobusów wodorowych, czy również elektrycznych?
- Jakie są terminy powstania nowego obiektu w Wałbrzychu?
Autobusowa zajezdnia
16 kwietnia 2025 r. ogłoszono wałbrzyskie zamówienie na budowę zajezdni autobusowej w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. , która ma powstać przy ul. Beethovena. Obiekt ma być w pełni dostosowanej do obsługi floty autobusów wodorowych – to trzecia (obok MZK Konin i CLA Chełm ) taka inwestycja realizowana w Polsce.
Nowa zajezdnia, planowana na terenie o powierzchni około 3 hektarów, ma obejmować:
- Hale warsztatowe do obsługi autobusów wodorowych i spalinowych
- Myjnię dla autobusów
- Budynek biurowo-administracyjny
- Magazyny i zaplecze techniczne
- Miejsca parkingowe dla 20 autobusów 12-metrowych i 16 autobusów przegubowych
- Systemy odwodnienia, oświetlenia, monitoringu oraz instalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kW
- Magazyn energii
Wałbrzyska zajezdnia autobusowa jest finansowana ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Z kole zakupy autobusów wodorowych są współfinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach „Zielonego Transportu Publicznego”. W 2022 roku Wałbrzych otrzymał 58 mln zł dotacji i 7 mln zł pożyczki na zakup 20 autobusów, a w styczniu 2025 roku przyznano kolejne 40 mln zł dotacji na zakup 14 pojazdów.
Szczegóły przetargu
Wykonawcy wałbrzyskiej zajezdni muszą wykazać się doświadczeniem w budowie nawierzchni utwardzonych (min. 10 tys. m²) oraz budowie budynku przemysłowego (kubatura min. 1200 m³).
Dodatkowo wymagana jest zdolność kredytowa lub środki własne w wysokości co najmniej 10 000 000 zł.
Na oferty zamawiający czeka do 16 maja 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Okres rękojmi za wady – 40%
Pełne ogłoszenie: link do zamówienia
Zakupowe tło
Wałbrzych posiada obecnie 14 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, które zostały dostarczone we wrześniu 2024 roku. Pojazdy te rozpoczęły obsługę linii komunikacyjnych 2 stycznia 2025 roku, kursując na trasach C i EX w mieście oraz w powiecie wałbrzyskim. Dostawy pozostałych 6 pojazdów są planowane do lipca 2025 roku.
Dolnośląskie miasto zamówiło łącznie 20 autobusów wodorowych, z opcją zakupu dodatkowych 25 pojazdów, co łącznie daje możliwość posiadania do 45 takich autobusów. Ostatnia samorząd ogłosił kolejny kontrakt – na jeszcze 14 wodorowców.
Warto zauważyć, że w marcu 2025 roku część floty została tymczasowo wycofana z eksploatacji z powodu problemów z jakością dostarczanego wodoru. Sześć z czternastu autobusów zostało odstawionych, a Miejski Zakład Usług Komunalnych (MZUK) podjął działania w celu rozwiązania problemu we współpracy z dostawcą paliwa i producentem pojazdów.
Obecnie wałbrzyskie Solarisy hydrogen są tankowane za pomocą mobilnej stacji dostarczonej przez Orlen. Jest to rozwiązanie tymczasowe, stosowane do czasu uruchomienia docelowej stacji tankowania wodoru przy ul. Wysockiego w dzielnicy Biały Kamień. Stacja ta jest już niemal gotowa, a jej oficjalne otwarcie planowane jest na połowę maja 2025 roku.
Nowa stacja H2 będzie ogólnodostępna i czynna przez całą dobę. Została zaprojektowana z myślą o obsłudze zarówno autobusów komunikacji miejskiej, jak i samochodów osobowych oraz ciężarowych. Jej wydajność pozwoli na tankowanie do 20 autobusów i 30 samochodów osobowych dziennie, co odpowiada zużyciu około 780 kg wodoru na dobę.
Budowa stacji jest częścią szerszego projektu rozwoju infrastruktury wodorowej realizowanego przez Orlen, który planuje uruchomienie łącznie 20 takich obiektów w Polsce. Inwestycja w Wałbrzychu została dofinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Komentarze