Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych buduje zajezdnię dla autobusowej floty. Ruszył przetarg

infobus
23.04.2025 18:03
0 Komentarzy

16 kwietnia 2025 r. Gmina Wałbrzych ogłosiła przetarg na budowę nowoczesnej zajezdni autobusowej przy ul. Beethovena.

Inwestycja ma objąć zarówno projekt, jak i kompleksowe wykonanie obiektu wraz z infrastrukturą wspierającą ochronę środowiska. Realizacja przewidziana jest do końca sierpnia 2026 r. O zakupie kolejnych wodorowców przez Wałbrzych pisaliśmy ostatnio w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie rozpocznie się budowa nowej zajezdni autobusowej i jakie będą etapy realizacji?
  2. Czy nowa zajezdnia będzie przygotowana do obsługi wyłącznie autobusów wodorowych, czy również elektrycznych?
  3. Jakie są terminy powstania nowego obiektu w Wałbrzychu?
Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku
Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku / fot. MZUK Wałbrzych

Autobusowa zajezdnia

16 kwietnia 2025 r. ogłoszono wałbrzyskie zamówienie na budowę zajezdni autobusowej w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. , która ma powstać przy ul. Beethovena. Obiekt ma być w pełni dostosowanej do obsługi floty autobusów wodorowych – to trzecia (obok MZK Konin i CLA Chełm ) taka inwestycja realizowana w Polsce.

Nowa zajezdnia, planowana na terenie o powierzchni około 3 hektarów, ma obejmować:

  • Hale warsztatowe do obsługi autobusów wodorowych i spalinowych
  • Myjnię dla autobusów
  • Budynek biurowo-administracyjny
  • Magazyny i zaplecze techniczne
  • Miejsca parkingowe dla 20 autobusów 12-metrowych i 16 autobusów przegubowych
  • Systemy odwodnienia, oświetlenia, monitoringu oraz instalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kW
  • Magazyn energii

Wałbrzyska zajezdnia autobusowa jest finansowana ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Z kole zakupy autobusów wodorowych są współfinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach „Zielonego Transportu Publicznego”. W 2022 roku Wałbrzych otrzymał 58 mln zł dotacji i 7 mln zł pożyczki na zakup 20 autobusów, a w styczniu 2025 roku przyznano kolejne 40 mln zł dotacji na zakup 14 pojazdów.

Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku
Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni autobusowej w toku / fot. MZUK Wałbrzych

Szczegóły przetargu

Wykonawcy wałbrzyskiej zajezdni muszą wykazać się doświadczeniem w budowie nawierzchni utwardzonych (min. 10 tys. m²) oraz budowie budynku przemysłowego (kubatura min. 1200 m³).

Dodatkowo wymagana jest zdolność kredytowa lub środki własne w wysokości co najmniej 10 000 000 zł.

Na oferty zamawiający czeka do 16 maja 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Okres rękojmi za wady – 40%

Pełne ogłoszenie: link do zamówienia

Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku / fot. MZUK Wałbrzych
Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku / fot. MZUK Wałbrzych

Zakupowe tło

Wałbrzych posiada obecnie 14 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, które zostały dostarczone we wrześniu 2024 roku. Pojazdy te rozpoczęły obsługę linii komunikacyjnych 2 stycznia 2025 roku, kursując na trasach C i EX w mieście oraz w powiecie wałbrzyskim. Dostawy pozostałych 6 pojazdów są planowane do lipca 2025 roku.

Dolnośląskie miasto zamówiło łącznie 20 autobusów wodorowych, z opcją zakupu dodatkowych 25 pojazdów, co łącznie daje możliwość posiadania do 45 takich autobusów. Ostatnia samorząd ogłosił kolejny kontrakt – na jeszcze 14 wodorowców.

Warto zauważyć, że w marcu 2025 roku część floty została tymczasowo wycofana z eksploatacji z powodu problemów z jakością dostarczanego wodoru. Sześć z czternastu autobusów zostało odstawionych, a Miejski Zakład Usług Komunalnych (MZUK) podjął działania w celu rozwiązania problemu we współpracy z dostawcą paliwa i producentem pojazdów.

Obecnie wałbrzyskie Solarisy hydrogen są tankowane za pomocą mobilnej stacji dostarczonej przez Orlen. Jest to rozwiązanie tymczasowe, stosowane do czasu uruchomienia docelowej stacji tankowania wodoru przy ul. Wysockiego w dzielnicy Biały Kamień. Stacja ta jest już niemal gotowa, a jej oficjalne otwarcie planowane jest na połowę maja 2025 roku. ​

Nowa stacja H2 będzie ogólnodostępna i czynna przez całą dobę. Została zaprojektowana z myślą o obsłudze zarówno autobusów komunikacji miejskiej, jak i samochodów osobowych oraz ciężarowych. Jej wydajność pozwoli na tankowanie do 20 autobusów i 30 samochodów osobowych dziennie, co odpowiada zużyciu około 780 kg wodoru na dobę.​

Budowa stacji jest częścią szerszego projektu rozwoju infrastruktury wodorowej realizowanego przez Orlen, który planuje uruchomienie łącznie 20 takich obiektów w Polsce. Inwestycja w Wałbrzychu została dofinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. ​

Zeroemisyjna przyszłość Wałbrzycha: budowa zajezdni w toku / fot. MZUK Wałbrzych

Komentarze