Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ

infobus
22.04.2025 08:02
0 Komentarzy

Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju kupuje pierwsze autobusy elektryczne. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI.

Do tego dojdą również ładowarki. Cała inwestycja zyskała dofinansowanie z programu: Zielony Transport Publiczny. O warunkach formalnych ogłoszonego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Teraz przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.  

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy elektryczne chce kupić MZK Jastrzębie-Zdrój?
  2. Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu na elektrobusy dla Jastrzębia?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla MZK?
W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ  / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój
W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój

Punktacja oferentów

MZK będzie oceniać wykonawców w trzech kryteriach: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji (10%).

W przypadku parametrów technicznych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania:

  • zużycie energii elektrycznej równe lub niższe 0,8 kWh/km – 3 pkt,
  • pojemność nominalna magazynów energii – 400 kWh i więcej – 8 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 3 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym  lub  tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenie antykorozyjnego – 3 pkt,
  • autobus wyposażony w szybę czołową, dzieloną składającą się z trzech części – dolnej lewej, dolnej prawej podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66 EKG ONZ) – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (Regulamin nr 118 EKG ONZ) – 1 pkt.
W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ  / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój
W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy dla Jastrzębia-Zdroju mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm, licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1200 mm.

Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Pojemność (nominalna) baterii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus (w najbardziej niekorzystnych warunkach temperatury zewnętrznej, przy maksymalnym napełnieniu pasażerskim) co najmniej 200 km. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „grafitti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu zamkniętego z oszklonymi drzwiami. Wymogiem jest wygrodzenie jednego skrzydła pierwszych drzwi dla kierowcy. W kabinie zamontowane będzie atestowane urządzenie blokujące możliwość uruchomienia autobusu bez wykonania testu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne i tablica wewnętrzna podsufitowa. Tablice kierunkowe mają świecić w kolorze białym. Z kolei ekran wewnętrzny ma być podzielony na dwie niezależne części LCD o przekątnej 19 cali.

W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ  / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój
W jakie elektrobusy celuje MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ / fot. MZK Jastrzębi-Zdrój

Solaris z lekką przewagą

MZK stawia na autobusy z silnikiem centralnym, które spełniają Regulaminy EKG ONZ, do tego z szybą dzieloną w pionie. Takie preferencje wskazują na Solarisa, chociaż punkty przyznane w tych kryteriach nie są znaczące. Jednym konkurentem, który mógłby zagrozić Solarisowi jest Irizar. Otwarcie ofert odbędzie się 6 maja.

Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-753fa06c-2841-4365-af2c-7b8fc175aea2

Komentarze