Volvo wybiera UNVI do produkcji autokarów. Tylko dla W. Brytanii
11 marca 2025 r. Volvo Buses ogłosiło nawiązanie współpracy z hiszpańskim producentem nadwozi Unvi w celu produkcji nowego autobusu turystycznego.
Nowy model Volvo B13R UNVI XL został zaprojektowany wyłącznie na rynek Wielkiej Brytanii i Irlandii, a pierwsze dostawy zaplanowano na lato 2026 roku. Zamówienia na nowy pojazd są już otwarte. O wczesniejszej próbie współpracy z inną hiszpańską firma nadwoziową Sunsundegui pisaliśmy w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe cechy wyróżniają nowy model Volvo B13R UNVI XL na rynku brytyjskim i irlandzkim?
- W jaki sposób współpraca Volvo Buses z Unvi wpisuje się w szerszą strategię firmy dotyczącą rozwoju segmentu autokarów turystycznych?
- Jakie wyzwania mogą się pojawić w związku z premierą i wprowadzeniem nowego modelu na rynek?
Komfort, technologia i mocny napęd
Nowy Volvo B13R UNVI XL to 12,8-metrowy autokar jednopokładowy, który będzie dostępny w dwóch konfiguracjach wnętrza:
- 53 miejsca siedzące
- 49 miejsc siedzących + jedno miejsce dla pasażera na wózku inwalidzkim.
Standardowo pojazd wyposażono w komfortowe fotele Brusa Create 120 „top flair”, pokryte kontrastową ekoskórą, z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Każde miejsce będzie miało porty USB-A i USB-C, a nad głowami pasażerów znajdzie się przestronna półka bagażowa.
O odpowiednią temperaturę we wnętrzu zadba klimatyzacja ThermoKing, a w zakresie rozrywki autokar będzie dysponował systemem audio-wideo Bosch AV, wyposażonym w dwie 22-calowe ekrany AEC TFT. Dodatkowo, pojazd będzie wyposażony w osobiste lampki do czytania, głośniki dla pasażerów oraz wbudowaną toaletę Shades Technics. Główny bagażnik zapewni 9,5 m³ przestrzeni na walizki podróżnych.
Pod względem technicznym Volvo B13R UNVI XL wykorzystuje najnowocześniejszą wersję 13-litrowego silnika wysokoprężnego Volvo spełniającego normę Euro VI, który generuje 500 KM i moment obrotowy na poziomie 2 500 Nm. Napęd współpracuje z 12-biegową skrzynią Volvo I-Shift, a silnik jest przystosowany do pracy na HVO (hydrogenated vegetable oil) i biopaliwach, co czyni go bardziej ekologicznym rozwiązaniem w segmencie autokarów długodystansowych.
W zakresie bezpieczeństwa nowy autokar spełnia europejskie normy GSR2 i został wyposażony w system wspomagania jazdy Volvo Active Safe.
Montaż w Szwecji i Hiszpanii
Podwozie Volvo B13R będzie produkowane w fabryce Volvo Buses w Borås w Szwecji, natomiast finalny montaż pojazdu odbędzie się w zakładzie Unvi w Ourense w Hiszpanii. Współpraca ta pozwala połączyć sprawdzoną technologię Volvo w zakresie układów napędowych i bezpieczeństwa z wieloletnim doświadczeniem Unvi w projektowaniu i budowie nadwozi autokarowych.
Nowy Volvo B13R UNVI XL uzupełni gamę długodystansowych autokarów Volvo dostępnych na rynku brytyjskim i irlandzkim. Aktualnie oferta Volvo Bus UK & Ireland obejmuje:
- Volvo B8R-MCV eVoTor o długości 12,6 m w wersjach 53- i 57-miejscowej
- Volvo-Carrus 9700DD, czyli dwupokładowy autokar o długościach od 13 do 14,8 m, który oferuje największą pojemność pasażerską.
Autokary Volvo sprzedawane na rynku brytyjskim i irlandzkim będą wspierane przez sieć 80 punktów dealerskich Volvo Truck & Bus, a części nadwozia Unvi będą dostępne w magazynach Volvo Coach Parts Sales Center w Loughborough, zapewniając szybkie dostawy do operatorów.
Strategiczne ruchy
Oficjalne ogłoszenie nowej współpracy miało miejsce 10 marca 2025 r. podczas dorocznej konferencji UK Coach Operators Association (UKCOA), która odbyła się w centrali Volvo Group UK w Warwicku. Domenico Bondi, dyrektor zarządzający Volvo Bus UK & Ireland, podkreślił znaczenie nowego projektu:
„To jedno z najważniejszych ogłoszeń produktowych, odkąd trzy lata temu objąłem stanowisko w Volvo Bus UK & Ireland. Współpraca z Unvi nad nowym autokarem to efekt ogromnej pracy – to naprawdę przełomowy moment.”
Z kolei Eloy Pérez, CEO Unvi, dodał:
„Skala tej współpracy z Volvo Buses jest ogromna. Od pierwszych rozmów z Domenico i jego zespołem wiedzieliśmy, że chcemy być częścią tego projektu. Dla Unvi to szczególnie ważny moment, ponieważ w tym roku świętujemy 30-lecie działalności i nieustannie patrzymy w przyszłość.”
Dodajmy, że współpraca Volvo Buses z Unvi wpisuje się w nową strategię firmy, opartym na partnerstwie z firmami nadwoziowymi. Układa się to różnie. W maju 2023 roku – po likwidacji fabryki kompletnych autobusów we Wrocławiu – Volvo ogłosiło plan licencyjnej produkcji nadwozi z Sunsundegui dla modeli 9700 i Volvo 9900, jednak w 2024 roku poinformowano o anulowaniu tego projektu.
Jednocześnie Volvo Buses kontynuuje współpracę z egipskim MCV, które od 2025 roku ma produkować licencyjne modele 7900 Electric i 7900 Electric Artic. W segmencie autokarów dalekobieżnych Volvo kontynuuje także partnerstwo z fińskim Carrusem, dostarczając na rynek Volvo 9700 Double Decker – dwupokładowy autokar klasy premium, przystosowany do przewozów międzymiastowych i turystycznych.
Komentarze