Volvo Luminus – autobus elektryczny zaprojektowany z myślą o recyklingu
24 kwietnia 2025 roku Volvo Buses ogłosiło swój kolejny strategiczny krok w kierunku budowy bardziej odpowiedzialnego systemu autobusów elektrycznych.
Kluczowym hasłem firmy jest dziś circularity from day one – czyli wbudowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego już na etapie projektowania pojazdów. Na przykładzie najnowszego modelu Lumis. O tym pojeździe Volvo pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne cechy konstrukcyjne Luminusa sprawiają, że jego chassis osiąga 90% poziom recyklingu, a nadwozie 60%?
- W jaki sposób baterie z autobusów Luminus będą wykorzystywane jako magazyny energii w zakładzie w Tultitlán?
- Jakie dalsze kroki planuje Volvo Buses, by osiągnąć cele redukcji emisji CO₂ do 2030 roku?
Drugie życie
Nowe podejście Volvo to nie kosmetyczne zmiany, ale całościowa zmiana paradygmatu w projektowaniu autobusów. Głównym celem jest zapewnienie jak najwyższej recyklingowalności pojazdu i zaplanowanie drugiego życia dla baterii już na etapie powstawania konstrukcji.
Jak podkreśla Per Olson, wiceprezes ds. rozwoju platform w Volvo Buses, zrównoważony rozwój nie kończy się na autobusie: „Dlatego w dziale rozwoju współpracujemy bezpośrednio z zakupami, operacjami i marketingiem, by każda decyzja projektowa miała sens z perspektywy środowiskowej.” Takie podejście wdrażane jest przy każdym nowym projekcie.
Dlatego zdaniem Volvo, Luminus to nie tylko nowoczesny pojazd – to wizytówka tego, jak świadome projektowanie, produkcja i użytkowanie mogą wspierać zrównoważony transport publiczny na całym świecie. Volvo nie czeka na przyszłość – ono ją już buduje.
Luminus z Meksyku
Najświeższym efektem tej strategii jest Luminus – w pełni elektryczny autobus miejski zbudowany na platformie Volvo BZL. Jego chassis ma poziom recyklingu na poziomie 90%, a nadwozie – 60%. Pierwsze egzemplarze trafiły do Monterrey w Meksyku, gdzie wybrał je zarządca lotniska OMA.
Jak przyznaje Raful Zacarías, administrator portu lotniczego w Monterrey: „To nie tylko autobus – to realny wkład w ochronę środowiska. Proces jego powstania – od wyboru materiałów po produkcję – został całkowicie podporządkowany zrównoważonym zasadom.”
Co ważne, w przypadku Luminusa zaplanowano konkretne zastosowanie baterii po zakończeniu ich żywotności w pojeździe. Zamiast trafiać do utylizacji, akumulatory będą służyć jako magazyny energii w zakładzie produkcyjnym Volvo w Tultitlán (Meksyk), wspierając lokalne zużycie energii.
Również sama fabryka przechodzi transformację. Dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii oraz podnoszeniu efektywności energetycznej, emisje CO₂ w zakładzie spadły o ponad 60% od początku 2024 roku. Wszystko to wpisuje się w szersze cele Volvo, które do 2030 roku planuje:
✅ zmniejszyć emisje z własnych operacji o 50%
✅ obniżyć emisje z pojazdów o 40% na każdy przejechany kilometr
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze