Volanbusz zamówił 20 autobusów elektrycznych Ikarus 120e. Z „Zöld Busz”
Węgierski narodowy operator autobusowy – Volánbusz rozszerzy swoją flotę o 20 elektrycznych autobusów Ikarus 120e, które trafią do sześciu mniejszych miast w ramach programu „Zielony Autobus / Zöld Busz”.
Projekt, realizowany przy wsparciu funduszy europejskich HUMDA, przewiduje dostarczenie autobusów w ciągu roku. Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie LFP o zasięgu do 300 km na jednym ładowaniu oraz w nowoczesne systemy wspierające pasażerów i kierowców. Volánbusz planuje dalszy rozwój floty bezemisyjnej, w tym zakup autobusów na wodór w 2026 roku.
Spis treści:
- Jakie miasta skorzystają na wprowadzeniu 20 nowych autobusów elektrycznych Ikarus 120e?
- Jakie parametry techniczne posiadają autobusy Ikarus 120e, np. zasięg i liczba miejsc dla pasażerów?
- Jakie kolejne plany rozwoju zielonej floty ma Volánbusz na lata przyszłe?
Do 12 miesięcy
Volánbusz kontynuuje zieloną transformację swojej floty, wprowadzając kolejne 20 w pełni elektrycznych autobusów Ikarus 120e do sześciu węgierskich miast: Balatonfüred, Hajdúszoboszló, Keszthely, Komárom, Komló i Tata. Nowoczesne pojazdy zostaną dostarczone dzięki wsparciu Ministerstwa Energii i Węgierskiej Agencji Rozwoju Mobilności HUMDA, która wchodzi w skład Grupy Uniwersytetu Széchenyi.
Umowa na dostawę autobusów, podpisana 29 października 2024 roku, zapewnia Ikarus Group możliwość dostarczenia tych pojazdów dla Volánbusz w ciągu 12 miesięcy, z możliwością przyspieszonej realizacji.
Dofinansowanie projektu wynosi ponad 4,4 miliarda forintów, a wsparcie HUMDA oraz Ministerstwa Energii pokrywa 100% kosztów. Dodatkowo, firma Mobiliti Volánbusz Kft., będąca wspólnym przedsięwzięciem MVM Mobiliti Kft. i Volánbusz, uzyskała dotację w wysokości 80% na budowę infrastruktury ładowania. Wysokowydajne ładowarki zostaną zamontowane w bazach Volánbusz lub na dworcach autobusowych, zapewniając nieprzerwaną obsługę elektrycznych autobusów.
Ikarus 120e
Ikarus 120e to niskopodłogowy autobus elektryczny, zaprojektowany dla 30 pasażerów siedzących i 55 stojących. Na jednym ładowaniu pojazd jest w stanie przejechać do 300 kilometrów. Wyposażony w klimatyzację i dodatkowe ogrzewanie na olej napędowy, zapewnia komfort nawet w trudnych warunkach pogodowych. Autobus posiada rampę dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring pokładowy oraz porty USB.
Wprowadzenie nowych autobusów elektrycznych umożliwi roczne obniżenie emisji CO2 o 850 ton, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza w dotkniętych miastach. Dzięki zielonej flocie Volánbusz z powodzeniem zastępuje starsze modele diesla, oferując nowoczesną, komfortową i cichą komunikację publiczną.
Dr. László Mosóczi, dyrektor generalny Volánbusz Zrt., podkreślił znaczenie tych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, wskazując, że modernizacja floty przy użyciu elektrycznych i niskoemisyjnych pojazdów jest zgodna z celami grupy MÁV. Zapowiedział także, że w 2026 roku Volánbusz wzbogaci flotę o pierwszy autobus napędzany wodorem.
-„Oprócz odmładzania taboru autobusowego dążymy także do ciągłej ekologizacji i rozwoju transportu, w tym celu wprowadzamy na rynek nowe, nowoczesne, przyjazne dla środowiska pojazdy, w tym autobusy z alternatywnymi napędami i lokalnie nisko- lub zeroemisyjnymi . Pojazdy elektryczne Ikarusa sprawdziły się już w Székesfehérvár, gdyż od lata 2022 roku przejechały około 1,35 mln kilometrów ku ogromnemu zadowoleniu naszych pasażerów i profesjonalistów, a teraz unowocześniają nasz tabor w kolejnych sześciu miejscowościach. Rozwój zielonej floty będzie kontynuowany w dalszym ciągu: pierwszy autobus Volánbusz na wodorowe ogniwa paliwowe przyjedzie w 2026 roku, w przyszłości planujemy poszerzyć flotę pojazdów obsługujących ruch lokalny o autobusy bezemisyjne – z wykorzystaniem dodatkowych dotacji – oraz „czystych” i bezemisyjnych autobusów będzie stopniowo zwiększać się także w transporcie międzymiastowym – zapowiedział László Mosóczi.
Volánbusz już wcześniej wprowadził 100 autobusów elektrycznych w ramach programu Zöld Busz, obsługujących obszar metropolitalny Budapesztu oraz miasta takie jak Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok i Szeged. Program realizowany przy wsparciu HUMDA przynosi oszczędności wynoszące rocznie 5500 ton CO2 – równowartość emisji około 2000 samochodów osobowych
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze