VDL Groep odbija się od dna. Po trudnym roku 2024 rośnie sprzedaż autobusów
Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła widoczne oznaki odbudowy pozycji finansowej VDL Groep – szczególnie w w zakresie produkcji autobusów.
Pomimo utrzymującej się niestabilności geopolitycznej, presji kosztowej i wyzwań logistycznych, holding odnotował znaczny wzrost zysków netto oraz utrzymanie przychodów na poziomie zbliżonym do roku ubiegłego. Szczególnie pozytywnie wyróżnia się segment autobusowy, który niemal podwoił przychody, głównie dzięki poprawie dostaw i trwającej integracji przejętej marki Van Hool.
Rozkład jazdy:
Wyniki grupy
Po trudnym roku 2024, holenderski koncern przemysłowy VDL Groep wchodzi w fazę odbudowy. Dane za pierwsze sześć miesięcy 2025 roku pokazują wyraźne ożywienie – zarówno w wynikach finansowych, jak i w operacjach produkcyjnych. Wzrost zysku netto z 3 mln € do 53 mln € to sygnał, że działania restrukturyzacyjne i poprawa płynności zaczynają przynosić efekty. Wyniki finansowe – I półrocze 2025:
- Przychody ogółem: 2,0 mld € (dla porównania: 2,1 mld € w I połowie 2024 r.)
- Zysk netto: 53 mln € (vs. 3 mln € rok wcześniej)
- Zamówienia (order book): 1,727 mld € (spadek spowodowany głównie opóźnieniami w dostawach autobusów)
- Zatrudnienie: >14 000 pracowników, stabilnie w stosunku do końca 2024
Prezes zarządu, Willem van der Leegte, w oficjalnym komunikacie podkreślił, że firma „weszła na ścieżkę odbudowy” po kryzysie w 2023 i 2024 roku, który uderzył m.in. w działalność VDL Nedcar oraz segment autobusowy.
„Rozpoczęliśmy drogę do ożywienia. Pomimo trudnych warunków zewnętrznych i opóźnień, organizacje wewnątrz grupy są obecnie dobrze zintegrowane i gotowe do działania. Musimy jednak zachować konkurencyjność, zwłaszcza w produktach trudnych do automatyzacji – tutaj walka kosztowa jest największa.”
Dział VDL Buses
Autobusowe wyniki uzyskane za I połowę 2025 r. to:
- Przychody: 270 mln € (dla porównania: 132 mln € w I połowie 2024 – wzrost o ponad 100%)
- Poprawa wynika z lepszej realizacji dostaw oraz integracji marki Van Hool, przejętej w 2024 r.
- Od 2026 r. produkowana będzie nowa generacja: VDL Futura 3 – z zapowiadaną oszczędnością paliwa do 15%.
Mimo wciąż nierentownej działalności w obszarze autobusów, zarząd koncernu zapowiada konsolidację produkcji i powrót do specjalizacji zakładów, co ma pozwolić na odzyskanie rentowności w tym kluczowym segmencie. Podział specjalizacji jest nastepujący:
- Valkenswaard: wyłącznie autokary turystyczne (segment Futura),
- Roeselare: wszystkie modele autobusów do transportu publicznego, w tym elektryczne.
Działania te mają zwiększyć efektywność, skrócić cykle dostaw i poprawić rentowność segmentu VDL Buses, który w ostatnich latach był pod presją – zarówno ze względu na pandemię, jak i silną konkurencję z Azji. VDL liczy również na sukces rynkowy trzeciej generacji autokarów VDL Futura, których premiera zaplanowana jest na październikowy Busworld 2025 w Brukseli.
Podsumowanie – tabela wyników (I półrocze 2025)
Wskaźnik | Wartość | Zmiana r/r |
---|---|---|
Przychody ogółem | ~2,0 mld € | -4,8% |
Zysk netto | 53 mln € | +1 667% (vs. 3 mln € w 2024) |
Order book | 1,727 mld € | spadek (opóźnione dostawy) |
Zatrudnienie | >14 000 osób | bez zmian |
Subcontracting | 1,303 mld € | -6%, segment rentowny |
Autobusy | 270 mln € | +104%, segment stratny |
Finished Products | 444 mln € | +2,8%, segment rentowny |
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze