Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTP 2025: Autobus VDL Citea LF‑181 BRT dla metropolii Bordeaux

infobus
22.06.2025 09:05
0 Komentarzy

Na targach UITP Summit 2025 w Hamburgu firma VDL Bus & Coach zaprezentowała najnowszą wersję swojego flagowego modelu – Citea LF‑181 Electric.

VDL na UITP Summit 2025 pokazało, że elektromobilność to nie przyszłość – to teraźniejszość. Citea LF‑181 to pojazd, który łączy niezawodność, estetykę i długi zasięg z praktycznym zastosowaniem w dużych miastach. Wzorowy przykład wdrożenia w Bordeaux może być inspiracją dla kolejnych operatorów w Europie. A może kiedyś w Polsce…

Rozkład jazdy:

  1. Jaką pojemność baterii posiada VDL Citea LF‑181 Electric i jaki zasięg umożliwia?
  2. W jakim francuskim mieście wdrożono 36 autobusów VDL LF‑181 w ramach pierwszej w pełni elektrycznej linii BRT?
  3. Jakie dwa modele autobusów elektrycznych VDL dostarczono do Kilonii między 2024 a połową 2025 roku?
UTP 2025: Autobus VDL Citea LF‑181 BRT dla metropolii Bordeaux
UTP 2025: Autobus VDL Citea LF‑181 BRT dla metropolii Bordeaux

Innowacje bez kompromisów

Nowy Citea LF‑181 to 18,1-metrowy, przegubowy autobus elektryczny zaprojektowany zgodnie z filozofią „Zero Compromise”. Oznacza to pełne skupienie na wydajności, zasięgu, komforcie pasażera i estetyce – bez rezygnacji z żadnej z tych cech. Model otrzymał prestiżowe nagrody Red Dot i iF Design Award, co potwierdza jakość wykonania oraz nowoczesność formy.

Pojazd wyposażono w baterię o pojemności 552 kWh, co przekłada się na zasięg do 600 km (wg SORT II). Nowatorska konstrukcja zakłada ściany z kompozytów (−15% masy) i zintegrowanie baterii z podłogą, co poprawia stabilność, efektywność energetyczną i zwiększa przestrzeń dla pasażerów.

Citea LF‑181 została zaprojektowana nie tylko jako ekologiczna, ale i komfortowa przestrzeń transportu miejskiego. Na pokładzie znajduje się 35 ergonomicznych siedzeń marki Kiel IDEO, 99 miejsc stojących, klimatyzacja z pompą ciepła, duże ekrany LCD, porty USB, liczniki pasażerów oraz Wi‑Fi. Autobus umożliwia szybkie ładowanie pantografowe (5–30 minut na końcach tras) oraz ładowanie nocne w zajezdni.

UTP 2025: Autobus VDL Citea LF‑181 BRT dla metropolii Bordeaux
UTP 2025: Autobus VDL Citea LF‑181 BRT dla metropolii Bordeaux

Bordeaux: Praktyczne wdrożenie na pełną skalę

Nowa generacja Citea nie pozostaje tylko na papierze. Bordeaux Métropole od początku 2024 roku wdrożyło 36 egzemplarzy LF‑181 w ramach pierwszej we Francji, w pełni elektrycznej linii BRT (Bus Rapid Transit). Trasa o długości 21 km, łącząca Saint-Aubin-de-Médoc z Bordeaux-Saint-Jean, posiada własne pasy autobusowe i system priorytetu na skrzyżowaniach.

Pierwsze pojazdy dotarły do Bordeaux na początku 2024 roku. Po testach operacyjnych rozpoczęto szkolenie 300 kierowców, a cała flota została wdrożona sukcesywnie w ciągu kilku miesięcy. System ten stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów autobusowych w Europie.

Oprócz Francji, VDL dynamicznie rozwija swoją obecność również w Niemczech. W okresie od 2024 do połowy 2025 firma dostarczyła do Kilonii (Kiel) 30 przegubowych modeli LF‑181 oraz 20 pojazdów solo LF‑122, co pozwoliło na przekroczenie progu 50% udziału autobusów elektrycznych w miejskiej flocie.

Sukcesy w testach – „Electric Bus Champion 2025”
Sukcesy w testach – „Electric Bus Champion 2025”

Sukcesy w testach – „Electric Bus Champion 2025”

VDL Bus & Coach nie jest nowicjuszem w elektromobilności. Od 2013 roku zarejestrowano już ponad 1 300 egzemplarzy Citea Electric, które pokonały wspólnie ponad 200 milionów kilometrów.

Model Citea LF‑122 zdobył w 2025 roku tytuł Electric Bus Champion, co tylko umacnia pozycję VDL jako lidera technologii e-mobility w transporcie publicznym. Firma wygrał siódmą edycję prestiżowego Ebus Testu, zorganizowanego przez Onmnibusspiegel w Bonn. W wydarzeniu wzięło udział ośmiu producentów z całej Europy, a testy oceniały pojazdy w trzech kategoriach: komfort kierowcy, komfort pasażera oraz dostępność serwisowa.

Do konkursu zgłoszono model Citea LF‑122 należący do niemieckiego przewoźnika STOAG, który dzięki wysokiej ocenie za wzornictwo zewnętrzne, ergonomię stanowiska kierowcy i jakość prowadzenia zdobył najwyższe noty. Nagrodę odebrali przedstawiciele VDL i STOAG podczas targów Mobility Move w Berlinie.

Komentarze