Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ústí kupuje trolejbusy od Skody ale już z nadwoziem SOR, a nie Solaris. Za 117 mln zł

infobus
04.11.2025 11:03
0 Komentarzy

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMUL) rozstrzygnął przetarg na dostawę 30 trolejbusów. Wygrała go Škoda z modelem 33Tr.

Decyzja o wyborze oferty zapadła 10 października 2025 roku, a umowę ramową podpisano 30 października. W postępowaniu oceniano koszty cyklu życia pojazdów oraz długość gwarancji. Kontrakt obejmuje również dostawę sześciu stacji ładowania. Zakup współfinansowany jest z czeskiego Funduszu Modernizacyjnego w programie TRANSGov.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trolejbusy i w jakiej liczbie zamówił Dopravní podnik města Ústí nad Labem?
  2. Jakie są najważniejsze cechy techniczne modelu Škoda 33Tr i jakie trasy mają obsługiwać nowe pojazdy?
  3. Jakie znaczenie ma ten kontrakt dla strategii rozwoju transportu publicznego w Ústí nad Labem i pozycji Škody na rynku?
Trolejbusy Škoda 33Tr dla Ústí nad Labem
Trolejbusy Škoda 33Tr dla Ústí nad Labem

Za 117 mln zł

Zamówienie DPMUL dotyczyło na dostawę do 30 przegubowych trolejbusów Škoda 33Tr z bateriami trakcyjnymi. Miejski operator – Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. – wskazał, że potrzebuje pojazdów zdolnych do pracy zarówno pod siecią trakcyjną, jak i w trybie autonomicznym, co ma kluczowe znaczenie dla obsługi tras poza zasięgiem linii trolejbusowych.

Zwycięska i jedyna oferta, złożona przez ŠKODA ELECTRIC a.s., opiewała na 675.940.000 CZK (ok. 117 mln PLN). Przy budżecie 660.000.000,00 CZK.

Koszt jednostkowy jednego trolejbusu to 21,93 mln CZK netto (~3,95 mln PLN).

Jest to najwyższa jednostkowa cena za 18-metrowy trolejbus w Czechach, wyższa niż w niedawnych przetargach w Chomutovie czy Jihlavie.

Do tej pory DPMUL kupował trolejbusy od Škoda ale z nadwoziami Solarisa.
Do tej pory DPMUL kupował trolejbusy od Škoda ale z nadwoziami Solarisa.

Zakupowe tło

Nowe trolejbusy mają obsługiwać m.in. linie 71, 72, 73, 74, 75, 80 i 88, a dzięki bateriom o pojemności min. 57 kWh będą w stanie pokonać do 12 km bez sieci trakcyjnej. To pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacji w peryferyjnych i górzystych częściach miasta.

Wizytówką modelu Škoda-SOR 33Tr są:

  • napęd na dwie osie (2×160 kW) – istotne dla górzystego profilu miasta,
  • baterie trakcyjne (57 kWh) z zasięgiem min. 12 km bez trakcji,
  • cztery szerokie drzwi 2-2-2-2
  • klimatyzacja, izolowane szyby i nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • eye-mirror – kamery zamiast tradycyjnych lusterek,
  • systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring i asystent zapobiegania kolizjom.

Jak podkreślił Karel Majer, szef Škoda Electric, to ważny krok w rozwijaniu długoletniej współpracy z miastem. Simona Mohacsi, prezeska DPMÚL, dodała, że kontrakt wpisuje się w strategię modernizacji taboru i rozbudowy sieci bezemisyjnego transportu publicznego.

Ústí nad Labem dysponowało na koniec 2024 roku flotą 75 trolejbusów, wszystkie z napędem od Škody. Trolejbusy stanowią tam kręgosłup miejskiej komunikacji od 1988 roku – dziś sieć pokrywa niemal całe miasto i jest sukcesywnie rozbudowywana. Dodajmy, że nowe trolejbusy 33Tr na bazie SOR NS18 wpisują się w ofensywę Škody na rynku czeskim i europejskim – podobne kontrakty firma podpisała ostatnio z Jihlavą, Chomutovem, Hradcem Králové, Ostravą oraz niemieckim Esslingen.

Umowa ramowa obowiązuje przez 8 lat i przewiduje również dostawę infrastruktury ładowania – sześciu stacji CCS. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować starsze jednostki, zapewniając bezemisyjny transport w całym mieście.

Władze miasta i przewoźnik podkreślili, że wybór Škody to kontynuacja wieloletniej współpracy i krok w stronę pełnej modernizacji floty oraz poprawy jakości usług transportu publicznego w regionie.

Komentarze