Ústí kupuje trolejbusy od Skody ale już z nadwoziem SOR, a nie Solaris. Za 117 mln zł
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMUL) rozstrzygnął przetarg na dostawę 30 trolejbusów. Wygrała go Škoda z modelem 33Tr.
Decyzja o wyborze oferty zapadła 10 października 2025 roku, a umowę ramową podpisano 30 października. W postępowaniu oceniano koszty cyklu życia pojazdów oraz długość gwarancji. Kontrakt obejmuje również dostawę sześciu stacji ładowania. Zakup współfinansowany jest z czeskiego Funduszu Modernizacyjnego w programie TRANSGov.
Rozkład jazdy:
- Jakie trolejbusy i w jakiej liczbie zamówił Dopravní podnik města Ústí nad Labem?
 - Jakie są najważniejsze cechy techniczne modelu Škoda 33Tr i jakie trasy mają obsługiwać nowe pojazdy?
 - Jakie znaczenie ma ten kontrakt dla strategii rozwoju transportu publicznego w Ústí nad Labem i pozycji Škody na rynku?
 
Za 117 mln zł
Zamówienie DPMUL dotyczyło na dostawę do 30 przegubowych trolejbusów Škoda 33Tr z bateriami trakcyjnymi. Miejski operator – Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. – wskazał, że potrzebuje pojazdów zdolnych do pracy zarówno pod siecią trakcyjną, jak i w trybie autonomicznym, co ma kluczowe znaczenie dla obsługi tras poza zasięgiem linii trolejbusowych.
Zwycięska i jedyna oferta, złożona przez ŠKODA ELECTRIC a.s., opiewała na 675.940.000 CZK (ok. 117 mln PLN). Przy budżecie 660.000.000,00 CZK.
Koszt jednostkowy jednego trolejbusu to 21,93 mln CZK netto (~3,95 mln PLN).
Jest to najwyższa jednostkowa cena za 18-metrowy trolejbus w Czechach, wyższa niż w niedawnych przetargach w Chomutovie czy Jihlavie.
Zakupowe tło
Nowe trolejbusy mają obsługiwać m.in. linie 71, 72, 73, 74, 75, 80 i 88, a dzięki bateriom o pojemności min. 57 kWh będą w stanie pokonać do 12 km bez sieci trakcyjnej. To pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacji w peryferyjnych i górzystych częściach miasta.
Wizytówką modelu Škoda-SOR 33Tr są:
- napęd na dwie osie (2×160 kW) – istotne dla górzystego profilu miasta,
 - baterie trakcyjne (57 kWh) z zasięgiem min. 12 km bez trakcji,
 - cztery szerokie drzwi 2-2-2-2
 - klimatyzacja, izolowane szyby i nowoczesny system informacji pasażerskiej,
 - eye-mirror – kamery zamiast tradycyjnych lusterek,
 - systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring i asystent zapobiegania kolizjom.
 
Jak podkreślił Karel Majer, szef Škoda Electric, to ważny krok w rozwijaniu długoletniej współpracy z miastem. Simona Mohacsi, prezeska DPMÚL, dodała, że kontrakt wpisuje się w strategię modernizacji taboru i rozbudowy sieci bezemisyjnego transportu publicznego.
Ústí nad Labem dysponowało na koniec 2024 roku flotą 75 trolejbusów, wszystkie z napędem od Škody. Trolejbusy stanowią tam kręgosłup miejskiej komunikacji od 1988 roku – dziś sieć pokrywa niemal całe miasto i jest sukcesywnie rozbudowywana. Dodajmy, że nowe trolejbusy 33Tr na bazie SOR NS18 wpisują się w ofensywę Škody na rynku czeskim i europejskim – podobne kontrakty firma podpisała ostatnio z Jihlavą, Chomutovem, Hradcem Králové, Ostravą oraz niemieckim Esslingen.
Umowa ramowa obowiązuje przez 8 lat i przewiduje również dostawę infrastruktury ładowania – sześciu stacji CCS. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować starsze jednostki, zapewniając bezemisyjny transport w całym mieście.
Władze miasta i przewoźnik podkreślili, że wybór Škody to kontynuacja wieloletniej współpracy i krok w stronę pełnej modernizacji floty oraz poprawy jakości usług transportu publicznego w regionie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok 





                            
                            
                            
			
			
			
			
			





Komentarze