Unia obniża wiek dla nowych kierowców autobusów i ciężarówek
25 marca 2025 r. negocjatorzy Parlamentu i Rady uzgodnili nowe przepisy dotyczące prawa jazdy, wprowadzające mobilne prawo jazdy, okres próbny dla nowych kierowców i jazdę „z towarzyszem”.
Porozumienie w sprawie aktualizacji dyrektywy UE dotyczącej prawa jazdy osiągnięte ma na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego w Europie. Z kolei aby złagodzić niedobór zawodowych kierowców, minimalny wiek, w którym kierowca może uzyskać prawo jazdy na ciężarówki, zostanie obniżony
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe elementy wprowadza projekt aktualizacji dyrektywy UE dotyczącej prawa jazdy?
- Na czym polega dwuletni okres próbny dla nowych kierowców?
- W jaki sposób nowe przepisy mają przeciwdziałać niedoborowi kierowców zawodowych w UE?
Szkolenie z telefonu podczas jazdy
Posłom udało się wprowadzić nowe wymagania, aby kierowcy byli lepiej przygotowani do rzeczywistych sytuacji na drodze i rozwijali wystarczającą świadomość ryzyka związanego z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg. Aby uzyskać prawo jazdy, kierowca będzie musiał nauczyć się bezpiecznego korzystania z telefonu podczas jazdy, zagrożeń związanych z martwym polem, systemów wspomagających kierowcę, bezpiecznego otwierania drzwi oraz jazdy po śniegu i na śliskiej nawierzchni.
Cyfrowe prawo jazdy, dostępne na smartfonie z ogólnounijną technologią portfela cyfrowego, stanie się głównym formatem w UE, zgodnie z nowymi przepisami. Państwa członkowskie będą miały pięć lat i sześć miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na ich wdrożenie. Posłowie zapewnili jednak, że kierowcy nadal będą mieli prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy.
Sprawozdawczyni PE Jutta Paulus (Zieloni, DE) powiedziała: „Nowa dyrektywa w sprawie prawa jazdy ułatwia ludziom życie – bardziej cyfrowe, bardziej elastyczne i z mniejszą biurokracją. Jednocześnie wysyłamy wyraźny sygnał na rzecz większego bezpieczeństwa na drogach zgodnie z Wizją Zero: mniej wypadków, mniej obrażeń i mniej ofiar śmiertelnych na naszych drogach.
Po raz pierwszy przepisy UE ustanowią także co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Początkujący kierowcy będą podlegać surowszym przepisom i sankcjom za jazdę pod wpływem alkoholu i jazdę bez pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dzieci. Posłowie zapewnili w tekście zachętę dla krajów UE do prowadzenia polityki zerowej tolerancji dla alkoholu i narkotyków, która zakazywałaby ich spożywania przez wszystkich kierowców.
Zmiany dla kierowców zawodowych
Obniżenie wieku uprawniającego do uzyskania licencji zawodowych, wprowadzenie kierowców towarzyszących
Aby złagodzić niedobór zawodowych kierowców, minimalny wiek, w którym kierowca może uzyskać prawo jazdy na ciężarówki, zostanie obniżony z 21 do 18 lat, a w przypadku prawa jazdy na autobusy z 24 do 21 lat, pod warunkiem, że wnioskodawca posiada świadectwo kwalifikacji zawodowych.
Kraje UE mogą zezwolić 17-latkom na prowadzenie ciężarówki lub furgonetki na swoim terytorium tylko w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Ten system kierowców towarzyszących będzie miał szersze zastosowanie w całej UE w odniesieniu do kierowców samochodów.
Negocjatorzy uzgodnili, że prawa jazdy powinny być ważne przez 15 lat dla motocykli i samochodów. Kraje UE mogą skrócić ten okres do 10 lat, jeśli prawo jazdy może być używane jako krajowy dowód tożsamości, podczas gdy prawa jazdy na ciężarówki i autobusy będą musiały być odnawiane co pięć lat. Kraje UE mogą skrócić okres ważności praw jazdy starszych kierowców (65 lat i starszych).
Przed wydaniem pierwszego prawa jazdy kierowca powinien przejść badania lekarskie, w tym badanie wzroku i układu krążenia. Jednak w przypadku kierowców samochodów lub motocyklistów kraje UE mogą zdecydować się na zastąpienie badań lekarskich formularzami samooceny lub, w przypadku odnowienia prawa jazdy, innymi alternatywnymi środkami. Z inicjatywy posłów do PE władze krajowe będą zachęcane do zwiększania świadomości społecznej na temat minimalnych standardów fizycznej i psychicznej zdolności do prowadzenia pojazdów.
-„Dodatkowo wprowadzamy jednolite standardy w całej Europie i ułatwiamy młodym ludziom wejście do zawodu kierowcy. Ponadto wzmacniamy nasze ochotnicze służby ochrony ludności i walczymy z niedoborem wykwalifikowanych pracowników w sektorze transportu. Wreszcie, zapewniamy, że niczyje prawo do prowadzenia pojazdów nie zostanie ograniczone z powodu długiego czasu rozpatrywania wniosków” – podkreśliła Jutta Paulus (Zieloni, DE).
Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament. Kraje UE będą miały cztery lata na transpozycję nowych przepisów do prawa krajowego i przygotowanie się do jego wdrożenia.
Komentarze