UITP 2025: Światowa premiera Mercedesa eCitaro z nową baterią NMC4. Od BMZ Poland
Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses: BMZ Poland i Mercedes-Benz ze strategicznym partnerstwem na rzecz autobusów z bateriami NMC4.
Podczas targów UITP Global Public Transport Summit 2025, które odbędą się w dniach 15–18 czerwca w Hamburgu, Daimler Buses zaprezentuje najnowszą generację akumulatorów NMC4 w autobusie Mercedes-Benz eCitaro. To światowa premiera nowej technologii, która znacząco poprawi parametry eksploatacyjne pojazdów elektrycznych. O tej współpracy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie produkowane są baterie NMC4 do autobusów Mercedes-Benz eCitaro?
- Jaką pojemność energetyczną ma jeden pakiet baterii NMC4?
- Jaki zasięg oferuje eCitaro solo z nową baterią NMC4?
Czwarta generacji baterii
Nowością na stoisku Daimler Buses będzie dwudrzwiowy eCitaro solo, który jako pierwszy został wyposażony w czwartą generację baterii litowo-jonowych typu NMC (niklowo-manganowo-kobaltowych). NMC4 oferuje wyższą gęstość energetyczną, dłuższą żywotność i większą elastyczność ładowania. W połączeniu z rozwiniętym ekosystemem usług cyfrowych i infrastruktury elektromobilności, Daimler Buses prezentuje się jako dostawca kompleksowych rozwiązań – od autobusów, przez ładowarki, po zarządzanie flotą.
Nowe baterie NMC4, produkowane w Gliwicach przez BMZ Poland, mają pojemność 111 kWh na pakiet, co stanowi wzrost o 13% względem generacji NMC3 (98 kWh). Modułowa konstrukcja obejmuje 15 modułów z ogniwami pryzmatycznymi, a technologia umożliwia zasięg do 500 km dla eCitaro solo oraz 400 km dla wersji przegubowej. Co istotne – nawet po przejechaniu pełnego dystansu, pojazd dysponuje rezerwą energetyczną, co potwierdziły testy miejskie w Białej Podlaskiej.
Nowe baterie będą montowane w autobusach eCitaro, eCitaro G, eCitaro K oraz w wersji eCitaro fuel cell. Zoptymalizowano je zarówno do standardowego ładowania o mocy 150 kW, jak i szybkiego ładowania do 300 kW, co nie wpływa negatywnie na ich żywotność. Co ważne, NMC4 są kompatybilne z obecnymi modelami, co umożliwia modernizację już jeżdżących pojazdów bez konieczności ingerencji w ich konstrukcję.
Nowy pakiet usług Digital Services Package, dostępny dla każdego nowego autobusu Daimler Buses, obejmuje m.in. geofencing prędkościowy – funkcję automatycznego ograniczania prędkości w określonych strefach oraz monitorowanie kondycji akumulatorów (Omniplus On Battery Monitoring). Dzięki temu użytkownicy flot mogą w czasie rzeczywistym ocenić stan ogniw i zoptymalizować ich eksploatację.
Partnerstwo BMZ Poland i Daimler Buses
Kluczowym elementem projektu jest współpraca z BMZ Poland, które dostarcza nową generację baterii z fabryki w Gliwicach. Zakład ten przeszedł rozbudowę i obecnie dysponuje w pełni zautomatyzowaną linią montażową, przeznaczoną wyłącznie do produkcji baterii autobusowych – pierwszą tego typu w Unii Europejskiej. To strategiczny krok zarówno dla Daimlera, jak i polskiego rynku elektromobilności.
Produkcja eCitaro z bateriami NMC4 ruszy w 2026 roku. Nowe pojazdy będą stopniowo wdrażane do floty operatorów transportu publicznego w całej Europie – jako kompleksowe rozwiązanie, obejmujące również infrastrukturę ładowania, magazyny energii i inteligentne zarządzanie flotą.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze