Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2025: Światowa premiera Mercedesa eCitaro z nową baterią NMC4. Od BMZ Poland

infobus
04.06.2025 07:06
0 Komentarzy

Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses: BMZ Poland i Mercedes-Benz ze strategicznym partnerstwem na rzecz autobusów z bateriami NMC4.

Podczas targów UITP Global Public Transport Summit 2025, które odbędą się w dniach 15–18 czerwca w Hamburgu, Daimler Buses zaprezentuje najnowszą generację akumulatorów NMC4 w autobusie Mercedes-Benz eCitaro. To światowa premiera nowej technologii, która znacząco poprawi parametry eksploatacyjne pojazdów elektrycznych. O tej współpracy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie produkowane są baterie NMC4 do autobusów Mercedes-Benz eCitaro?
  2. Jaką pojemność energetyczną ma jeden pakiet baterii NMC4?
  3. Jaki zasięg oferuje eCitaro solo z nową baterią NMC4?
NMC4 debiutuje w eCitaro. Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses
NMC4 debiutuje w eCitaro. Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses

Czwarta generacji baterii

Nowością na stoisku Daimler Buses będzie dwudrzwiowy eCitaro solo, który jako pierwszy został wyposażony w czwartą generację baterii litowo-jonowych typu NMC (niklowo-manganowo-kobaltowych). NMC4 oferuje wyższą gęstość energetyczną, dłuższą żywotność i większą elastyczność ładowania. W połączeniu z rozwiniętym ekosystemem usług cyfrowych i infrastruktury elektromobilności, Daimler Buses prezentuje się jako dostawca kompleksowych rozwiązań – od autobusów, przez ładowarki, po zarządzanie flotą.

Nowe baterie NMC4, produkowane w Gliwicach przez BMZ Poland, mają pojemność 111 kWh na pakiet, co stanowi wzrost o 13% względem generacji NMC3 (98 kWh). Modułowa konstrukcja obejmuje 15 modułów z ogniwami pryzmatycznymi, a technologia umożliwia zasięg do 500 km dla eCitaro solo oraz 400 km dla wersji przegubowej. Co istotne – nawet po przejechaniu pełnego dystansu, pojazd dysponuje rezerwą energetyczną, co potwierdziły testy miejskie w Białej Podlaskiej.

Nowe baterie będą montowane w autobusach eCitaro, eCitaro G, eCitaro K oraz w wersji eCitaro fuel cell. Zoptymalizowano je zarówno do standardowego ładowania o mocy 150 kW, jak i szybkiego ładowania do 300 kW, co nie wpływa negatywnie na ich żywotność. Co ważne, NMC4 są kompatybilne z obecnymi modelami, co umożliwia modernizację już jeżdżących pojazdów bez konieczności ingerencji w ich konstrukcję.

Nowy pakiet usług Digital Services Package, dostępny dla każdego nowego autobusu Daimler Buses, obejmuje m.in. geofencing prędkościowy – funkcję automatycznego ograniczania prędkości w określonych strefach oraz monitorowanie kondycji akumulatorów (Omniplus On Battery Monitoring). Dzięki temu użytkownicy flot mogą w czasie rzeczywistym ocenić stan ogniw i zoptymalizować ich eksploatację.

NMC4 debiutuje w eCitaro. Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses
NMC4 debiutuje w eCitaro. Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses

Partnerstwo BMZ Poland i Daimler Buses

Kluczowym elementem projektu jest współpraca z BMZ Poland, które dostarcza nową generację baterii z fabryki w Gliwicach. Zakład ten przeszedł rozbudowę i obecnie dysponuje w pełni zautomatyzowaną linią montażową, przeznaczoną wyłącznie do produkcji baterii autobusowych – pierwszą tego typu w Unii Europejskiej. To strategiczny krok zarówno dla Daimlera, jak i polskiego rynku elektromobilności.

Produkcja eCitaro z bateriami NMC4 ruszy w 2026 roku. Nowe pojazdy będą stopniowo wdrażane do floty operatorów transportu publicznego w całej Europie – jako kompleksowe rozwiązanie, obejmujące również infrastrukturę ładowania, magazyny energii i inteligentne zarządzanie flotą.

Daimler Buses Solutions
Daimler Buses Solutions

Komentarze