UITP 2025: Premiera autobusu MAN Lion’s City 10 E z bateriami z Norymbergii
Podczas tegorocznego szczytu UITP Global Public Transport Summit w Hamburgu firma MAN Truck & Bus zaprezentowała najnowszą wersję swojego elektrycznego autobusu miejskiego Lion’s City 10 E.
Model rocznikowy 2025 wyposażono w całkowicie nową generację baterii litowo-jonowych (NMC), produkowanych w zakładzie MAN w Norymberdze. Innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, konstrukcji pojazdu i strategii zarządzania baterią czynią go jednym z najbardziej zaawansowanych autobusów elektrycznych na europejskim rynku. O wystawie towarzyszącej UITP Summit pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Jakie zalety mają nowe baterie w MAN Lion’s City 10 E i jakie są tryby ich użycia?
- Dlaczego ten model dobrze sprawdza się w zatłoczonych miastach?
- Jakie działania MAN podejmuje w kierunku samodzielnej produkcji i autonomii?
Kompaktowy, zwrotny i pojemny
MAN Lion’s City 10 E ma 10,5 metra długości, dwa wejścia i może przewozić łącznie 81 pasażerów (27 miejsc siedzących). Dzięki czterem bateriom o pojemności łącznej 356 kWh, autobus osiąga zasięgi porównywalne z większymi jednostkami 12-metrowymi, przy znacznie lepszej zwrotności i mniejszym zapotrzebowaniu na przestrzeń w zatłoczonym centrum miast. To idealne rozwiązanie dla operatorów szukających pojazdów wspierających kursy szczytowe lub kursujących na trasach o ograniczonej przepustowości.
Kluczowym elementem premiery był nowy system baterii MAN BatteryPack, który nie tylko zwiększa zasięg i efektywność pojazdu, ale także zapewnia wyższe bezpieczeństwo i możliwość recyklingu na poziomie 96%. Baterie produkowane w Norymberdze mają dłuższą żywotność (do 14 lat i 1 mln kilometrów), wyższą gęstość energetyczną, mniejszą wagę i większą głębokość rozładowania. Dzięki modularnej konstrukcji, użytkownicy mogą elastycznie dobierać pojemność baterii do potrzeb eksploatacyjnych, np. 356 lub 445 kWh w wersji 12-metrowej, a nawet do 623 kWh w wersji przegubowej.
MAN oferuje także dwie strategie użytkowania baterii: „Reliable Range” – z ograniczoną głębokością rozładowania i stałym zasięgiem do 270 km przez cały okres eksploatacji oraz „Maximum Range” – zapewniającą do 380 km dziennego zasięgu przy maksymalnym rozładowaniu baterii.
Produkcja wewnętrzna
Od 2025 roku wszystkie kluczowe komponenty autobusów elektrycznych MAN będą pochodziły z wewnętrznych struktur koncernu. Nowa platforma elektroniczna, silnik elektryczny oraz przekładnia są dziełem TRATON GROUP, co zwiększa kontrolę nad jakością, niezawodnością i rozwojem produktu. Produkcja baterii w Norymberdze osiąga obecnie wydajność do 50 tysięcy zestawów rocznie.
MAN konsekwentnie rozwija portfolio eBusów – w Europie jeździ już ponad 2 500 autobusów Lion’s City E, które od 2019 roku przejechały ponad 100 mln kilometrów bezemisyjnie. W I kwartale 2025 roku co drugi sprzedany autobus miejski MAN w Europie był pojazdem elektrycznym.
W ramach MAN Transport Solutions, producent oferuje kompleksowe doradztwo dla operatorów transportu publicznego, obejmujące analizę 360° i wsparcie we wdrażaniu eMobility, również po zakupie pojazdów. MAN inwestuje także w automatyzację – w ramach projektów takich jak MINGA i BeIntelli testowane są zautomatyzowane eBusy w warunkach rzeczywistych. Premiera w pełni autonomicznego autobusu MAN planowana jest na 2030 rok.
MAN Truck & Bus, część TRATON GROUP, to jeden z czołowych europejskich producentów pojazdów użytkowych. W 2024 roku firma osiągnęła przychody na poziomie 13,7 mld euro i zatrudnia około 33 000 osób na całym świecie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze