Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2025: Foton z autobusem autonomicznym i globalnym podwoziem elektrycznym

infobus
21.06.2025 09:04
0 Komentarzy

Podczas tegorocznej edycji UITP Global Public Transport Summit 2025 w Hamburgu firma Beijing Foton pokazała, że „mały autobus” może mieć „dużą energię”.

Dokładnie tak promowano najnowszy pojazd elektryczny BJ6605 z funkcją autonomii. Obok niego pojawił się model BJ6129, czyli trzydrzwiowe, niskopodłogowe, w pełni elektryczne podwozie, które oferuje zasięg przekraczający 500 km na jednym ładowaniu. To oferta firmy z Pekinu dla firm zabudowujących z całego świata.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa nowe modele pojazdów zaprezentowała firma Foton podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu?
  2. Jakie cechy wyróżniają model BJ6605 i do jakich zastosowań jest przeznaczony?
  3. Co oferuje podwozie BJ6129 i dla kogo zostało zaprojektowane?
Foton Motor na UITP Summit 2025 w Hamburgu
Foton Motor na UITP Summit 2025 w Hamburgu

Foton w Hamburgu

UITP 2025 stało się miejscem europejskiego debiutu dwóch istotnych projektów chińskiego producenta:

  • Autonomiczny autobus miejski BJ6605 (6 m) – pojazd „last mile”, bez kabiny kierowcy, z kompletem sensorów i systemem jazdy bezobsługowej. Pokazy odbywały się codziennie od 16 czerwca.
  • 12-metrowe elektryczne podwozie autobusowe BJ6129 – zbudowane z myślą o operatorach i producentach nadwozi, stanowi solidną bazę do konfigurowania pojazdów w oparciu o lokalne potrzeby.

Uzupełnieniem prezentacji były pokazy technologii ładowania, systemów zarządzania energią oraz baterii trakcyjnych – w ramach ścieżki „Charging and battery technology”, która przyciągnęła szczególną uwagę operatorów z Europy Środkowo-Wschodniej.

Foton Motor na UITP Summit 2025 w Hamburgu
Foton Motor na UITP Summit 2025 w Hamburgu

Doświadczenie z Pekinu, ambicje globalne

Foton AUV to efekt współpracy koncernu Foton Motor z Beijing Public Transport, co zaowocowało stworzeniem jednego z największych parków autobusów miejskich na świecie. Tylko w Pekinie Foton dostarczył już ponad 18 000 autobusów, z czego znaczną część stanowią elektryczne mikrobusy i pojazdy klasy mini.

W 2025 roku firma dostarczyła także 500 nowych mikrobusów obsługujących lokalne trasy w aglomeracji pekińskiej, co potwierdza ich zdolność produkcyjną i doświadczenie w zakresie pojazdów niskoemisyjnych i mikrosegmentu.

Dodatkowym potwierdzeniem globalnych aspiracji jest niedawna realizacja dużej dostawy zagranicznej – 312 autobusów Foton trafiło na Madagaskar, gdzie pojazdy zostały dostosowane do ekstremalnych warunków pogodowych (wysoka temperatura i wilgotność) oraz wspierane przez lokalnie dopasowane rozwiązania serwisowe i operacyjne. Projekt ten był także okazją do współpracy na poziomie rządowym.

Komentarze