UITP 2025: CaetanoBus razem z chińskim CRRC pokaże nową serię autobusów. Co z Toyotą?
Portugalski producent CaetanoBus zaprezentuje na Wystawie UITP Summit 2025 w Hamburgu nową generację autobusów miejskich – z komponentami od CRRC.
Obejmie ona w pierwszym etapie modele o długości 8,5 m, 12 m i 18 m. Nowością jest również wersja BRT (Bus Rapid Transit) 18-metrowa, zaprojektowana z myślą o dużych potokach pasażerskich — z drzwiami po obu stronach pojazdu, co pozwala na elastyczne rozwiązania infrastrukturalne. Generalnie współpraca Portugalczyków z Chińczykami to spore zaskoczenie, gdyż wydawało się, że Caetano poprzestania na globalnym sojuszu z Toyotą i CATL. Otóż nie.
Rozkład jazdy:
- Jakie długości będą miały nowe modele autobusów miejskich CaetanoBus zaprezentowane w Hamburgu?
- Jakie komponenty dostarcza CRRC do nowej generacji autobusów CaetanoBus?
- Na jakiej technologii opierają się wodorowe modele H2.CityGold firmy CaetanoBus?
CRRC na pokładzie
Naszym zdaniem dla CaetanoBus współpraca z CRRC to przełom. Chińska firma – największy na świecie producent taboru szynowego i komponentów do pojazdów transportu publicznego – dostarcza do nowych autobusów Caetano m.in. układ napędowy oraz zaawansowany system inwertera 6-w-1, który integruje sterowanie silnikiem, przetwornice, kompresor, rozdział energii i system monitorowania izolacji w jednej zwartej jednostce. To rozwiązanie pozwala zredukować masę układów napędowych nawet o 70%, poprawiając niezawodność elektryczną i zwiększając ogólną sprawność pojazdów.
Autobusy elektryczne z nowej linii (cały czas ze starą nazwą e.CityGold) są wyposażone w nowoczesne baterie CATL BC5 z ogniwami LFP (litowo-żelazowo-fosforanowymi), które oferują:
- do 700 kWh w modelach 18-metrowych,
- do 465 kWh w modelach 12-metrowych,
- do 266 kWh w wersji 8,5-metrowej.
Te baterie są zoptymalizowane pod kątem szybkiego ładowania i trwałości — producent deklaruje ponad 4.000 cykli ładowania bez znaczącej degradacji, co przekłada się na ponad dekadę bezproblemowej eksploatacji.
Wodorowa ofensywa z Toyotą
Z kolei segment autobusów wodorowych (H2.CityGold) nadal opiera się na sprawdzonej technologii Toyota Fuel Cell Stack Generation 2.5, która zapewnia moc 70 kW. Nowe modele wodorowe będą również korzystać z baterii CATL o pojemności do:
- 130 kWh w wersji 12-metrowej,
- 170 kWh w modelu 18-metrowym.
Współpraca z Toyotą pozwoliła CaetanoBus już wcześniej na wdrożenie wodorowych autobusów w takich krajach jak Niemcy, Francja, Hiszpania i Portugalia, gdzie pojazdy te są eksploatowane komercyjnie.
Wspólna, elastyczna i skalowalna platforma
Nowa seria autobusów została zaprojektowana w oparciu o jednolitą platformę, która obsługuje zarówno napęd bateryjny, jak i wodorowy. Dzięki temu producent może oferować maksymalną elastyczność w konfiguracji pojazdów, a także ograniczyć koszty produkcji i serwisowania. Wspólny system sterowania, modularność układów oraz unifikacja komponentów to odpowiedź CaetanoBus na wyzwania rosnącego rynku elektromobilności.
Oficjalna premiera nowej gamy autobusów CaetanoBus miała miejsce podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu — jednego z najważniejszych wydarzeń branży transportu publicznego na świecie. Pokazane tam pojazdy to nie tylko pokaz technologii, ale też sygnał, że globalne sojusze (jak z CRRC, Toyota i CATL) stają się filarem nowoczesnej mobilności miejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze