Tylko Solaris w przetargu na siedem autobusów elektrycznych dla MZK Piła
20 lutego 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Pile dokonał otwarcia ofert w przetargu na siedem autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
Zamówienie jest realizowane w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, a jego celem jest modernizacja floty i redukcja emisji zanieczyszczeń. O tym zamówieniu – w formie analizy SWZ – pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie są podstawowe wymagania techniczne dla autobusów elektrycznych zamówionych przez MZK Piła?
- Ile wynosi budżet MZK Piła na realizację zamówienia i czy oferta Solarisa mieści się w tej kwocie?
- Jakie kryteria oceny ofert zastosuje komisja przetargowa przy wyborze wykonawcy?
Pilskie zamówienie
MZK Piła wymagało dostarczenia siedmiu elektrobusów o długości od 11,5 do 12,2 m, wyposażonych w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi (układ 2-2-2) oraz niskopodłogową konstrukcję ułatwiającą dostęp pasażerom. Autobusy mają być napędzane centralnym silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 kW, z możliwością odzysku energii podczas hamowania.
System magazynowania energii musi opierać się na bateriach LTO, LFP lub NMC, zapewniających zasięg minimum 300 km na jednym ładowaniu. Pojazdy będą ładowane poprzez zewnętrzną stacjonarną ładowarkę plug-in o mocy minimum 150 kW.
Wśród dodatkowych wymagań znajdują się:
✅ kabina kierowcy zamykana na zamek patentowy, z możliwością sprzedaży biletów,
✅ siedzenia wandaloodporne, wykonane z tworzywa sztucznego lub metalu,
✅ porty USB dla pasażerów i kierowcy,
✅ diodowe tablice informacyjne LED, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne,
✅ klimatyzacja oparta na czynniku CO₂, pełniąca także funkcję pompy ciepła.
Jedna oferta
20 lutego w przetargu wpłynęła jedna oferta, złożona przez Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa. Propozycja producenta opiewa na 24.108.000,00 PLN brutto, co odpowiada 19.600.000,00 PLN netto i daje jednostkową cenę netto na poziomie 2.800.000,00 PLN za jeden autobus Urbino 12 electric.
MZK Piła na realizację zamówienia przewidział budżet w wysokości 25.000.000,00 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa mieści się w założonym budżecie, pozostawiając rezerwę finansową na poziomie 892 000,00 PLN. Tym samym producent z Bolechowa może już przygotowywać się do świętowania kolejnego sukcesu w Pile – jego propozycja spełnia wszystkie wymagania techniczne i nie przekracza budżetu zamawiającego.
Zanim Solaris otworzy szampana, komisja przetargowa oceni ofertę poprzez trzy główne kryteria:
📌 Cena – 60%
📌 Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 25%
📌 Okres gwarancji – 15%
W ramach oceny technicznej punktowane będą m.in.:
🔹 szkielet nadwozia ze stali nierdzewnej,
🔹 technologia SiC w przetwornicy napięcia,
🔹 baterie LTO lub LFP,
🔹 najniższe zużycie energii,
🔹 system gaszenia pojazdu z pakietem szybkiej reakcji serwisowej (48h),
🔹 klimatyzacja z CO₂ jako czynnikiem chłodniczym.
Decyzja o wyborze wykonawcy powinna zostać podjęta w najbliższych tygodniach. Więcej szczegółów na stronie przetargowej: 🔗 https://mzkpila.ezamawiajacy.pl/pn/mzkpila/demand/notice/public/153217/details
Wcześniejsze zakupy
Warto przypomnieć, że producent z Bolechowa dostarczył już elektryczne autobusy do Piły. Od 2022 roku Miejski Zakład Komunikacji intensywnie modernizuje swój tabor autobusowy:
- 2021 rok – MZK Piła odebrał swoje pierwsze elektrobusy i było to siedem autobusów Solaris Urbino 12 electric.
- 2024 rok: Miasto podpisało umowę z Solarisem na dwa elektrobusy, które trafiły do zajezdni MZK w grudniu 2024 roku i rozpoczęły obsługę linii nr 5.
- 2024 rok: Samorząd podpisał jeszcze jedną umowę z Solarisem – na dostawę trzech autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu, które mają zostać dostarczone we wrześniu 2025 roku. Pojazdy te będą wyposażone w baterie umożliwiające przejechanie do 350 km na jednym ładowaniu, co pozwoli na ich eksploatację przez cały dzień bez konieczności doładowywania.
- 2025 rok: rozstrzygniecie przetargu z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” Piła na zakup 7 elektrycznych. Realizacja tego projektu ma zakończyć się na początku 2026 roku, co sprawi, że ponad 50% taboru MZK Piła będzie zeroemisyjne. Wraz z tym zakupem planowana jest rozbudowa stacji ładowania w zajezdni MZK Piła
- 2025 rok: w kolejce czeka przetarg na pięć autobusów wodorowych. Orlen już rozpoczął budowę stacji tankowania wodoru przy alei Powstańców Wielkopolskich, co umożliwi eksploatację planowanych autobusów wodorowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze